Gillbergs blogg

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gillbergs blogg

Inläggav Bali » 2017-04-10 19:20:48

Varje vecka delar Christopher Gillberg och hans team av experter sina uppfattningar och idéer om de senaste händelserna runt jorden inom neuropsykiatri och mental hälsa (ESSENCE).

Först ut Christopher Gillberg själv:

Normalt är väldigt överskattat!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Gillbergs blogg

Inläggav ankhh » 2017-04-10 19:37:17

Tack, Bali, det kan bli intressant! :-)Happy

Lite mysko att han har postat inlägget imorgon, dock... ("inlägg av Christopher Gillberg den 11 april 2017") :-)063

Sen har vi det där med synkronicitet... Jag läste just ett inlägg på How Autistic Feels som ifrågasätter om det alls finns några NTs:

So in common parlance, neurotypical means:

    * non-autistic
    * non-schizophrenic
    * non-dyslexic
    * non-ADHD
    * non-ADD
    * not having PTSD
    * not having depression
    * not having an anxiety disorder
    * non-bipolar
    * non-dyspraxic
    * not having a sensory processing disorder
    * not having an auditory processing disorder
    * not having a phobia
    * not having an eating disorder
    * not having an addiction
    * not being antisocial
    * not having a behavioural disorder
    * not having borderline personality disorder
    * not having psychosis
    * not having any obsessive or compulsive disorders
    * not having any delusions
    * not having insomnia
    * not having hypersomnia
    * and many, many more
But the big, important point is this one:

    * not diverging in any way noticeable to themself or others from the socially-accepted “norm”.

Do you know anyone like that, someone who has not only no diagnosable (not necessarily diagnosed) neurodivergence, but also no noticeable quirks? Probably not, and if you do there’s no way to know what their experience of the world is like, and whether they’re masking some kind of difference to fit in. What this means in theoretical terms is that there is no such thing as neurotypical people, but there is a consensus of neurotypical behaviour, a standard which people meet or don’t meet on a spectrum.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Gillbergs blogg

Inläggav slackern » 2017-04-10 19:47:21

ankhat skrev:Tack, Bali, det kan bli intressant! :-)Happy

Lite mysko att han har postat inlägget imorgon, dock... ("inlägg av Christopher Gillberg den 11 april 2017") :-)063

Sen har vi det där med synkronicitet... Jag läste just ett inlägg på How Autistic Feels som ifrågasätter om det alls finns några NTs:

So in common parlance, neurotypical means:

    * non-autistic
    * non-schizophrenic
    * non-dyslexic
    * non-ADHD
    * non-ADD
    * not having PTSD
    * not having depression
    * not having an anxiety disorder
    * non-bipolar
    * non-dyspraxic
    * not having a sensory processing disorder
    * not having an auditory processing disorder
    * not having a phobia
    * not having an eating disorder
    * not having an addiction
    * not being antisocial
    * not having a behavioural disorder
    * not having borderline personality disorder
    * not having psychosis
    * not having any obsessive or compulsive disorders
    * not having any delusions
    * not having insomnia
    * not having hypersomnia
    * and many, many more
But the big, important point is this one:

    * not diverging in any way noticeable to themself or others from the socially-accepted “norm”.

Do you know anyone like that, someone who has not only no diagnosable (not necessarily diagnosed) neurodivergence, but also no noticeable quirks? Probably not, and if you do there’s no way to know what their experience of the world is like, and whether they’re masking some kind of difference to fit in. What this means in theoretical terms is that there is no such thing as neurotypical people, but there is a consensus of neurotypical behaviour, a standard which people meet or don’t meet on a spectrum.

Det där du citerade och länkade till stämmer så bra, det är därför jag själv har väldigt svårt för termen NT och ifrågasätter den ständigt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav rdos » 2017-04-10 19:53:39

Fullständigt horribel användning av termen NT. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Gillbergs blogg

Inläggav ankhh » 2017-04-10 19:56:52

OK, stora ursäkter till Bali! Det verkar som att jag har startat en off topic-trend här genom att citera en annan blogg. Sorry! :(
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Gillbergs blogg

Inläggav slackern » 2017-04-10 20:01:01

ankhat skrev:OK, stora ursäkter till Bali! Det verkar som att jag har startat en off topic-trend här genom att citera en annan blogg. Sorry! :(

Jag tycker inte alls att du startade ett OT inlägg, för Gilberg själv ifrågasätter vad som är norm eller normalt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav Bali » 2017-04-11 5:33:01

ankhat skrev:Lite mysko att han har postat inlägget imorgon, dock... ("inlägg av Christopher Gillberg den 11 april 2017")

Ja, jag lade också märke till det, men det är väl kanske så enkelt som att den som sköter publiceringen drog igång bloggen en dag för tidigt. Eller så har den lille rackaren tryckfelsnisse varit i farten. :wink:

slackern skrev:
ankhat skrev:OK, stora ursäkter till Bali! Det verkar som att jag har startat en off topic-trend här genom att citera en annan blogg. Sorry! :(

Jag tycker inte alls att du startade ett OT inlägg, för Gilberg själv ifrågasätter vad som är norm eller normalt.

Jag håller med slackern och tycker alltså inte heller jag att du startade en off topic-trend genom att citera en annan blogg, för den för ju fram liknande åsikter som Gillberg och många med honom har.

Jag instämmer även med slackern vad gäller benämningen NT (för att då inte tala om termen "normal"), för även jag har svårt för den. Ja, jag har svårt för "vi och dom"-tänk överhuvudtaget.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Gillbergs blogg

Inläggav Toblerone » 2017-04-11 9:29:27

Tack för länken, jag gillar att läsa något av Gillberg. Jättesynd att han flyttade till England. Han blev ju så trackasserad av vissa "NPF-motståndare". Eller har han flyttat tillbaka? När det för en gångs skull finns en riktig genial läkare och forskare i Sverige så lyckas såna idioter driva bort Gillberg. Ungefär så som nazisterna drev bort Einstein.

Men är det bara ETT inlägg i bloggen, eller? Ny blogg?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav Toblerone » 2017-04-11 9:31:48

Och vem är Nanna Gillberg? Måste vara hans dotter! Hon verkar gå i hans fotspår. :D
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-11 9:55:52

Toblerone skrev:Tack för länken, jag gillar att läsa något av Gillberg. Jättesynd att han flyttade till England. Han blev ju så trackasserad av vissa "NPF-motståndare". Eller har han flyttat tillbaka? När det för en gångs skull finns en riktig genial läkare och forskare i Sverige så lyckas såna idioter driva bort Gillberg. Ungefär så som nazisterna drev bort Einstein.

Men är det bara ETT inlägg i bloggen, eller? Ny blogg?

Fett plus ett på det.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Gillbergs blogg

Inläggav rdos » 2017-04-11 10:21:54

Toblerone skrev:Tack för länken, jag gillar att läsa något av Gillberg. Jättesynd att han flyttade till England. Han blev ju så trackasserad av vissa "NPF-motståndare". Eller har han flyttat tillbaka? När det för en gångs skull finns en riktig genial läkare och forskare i Sverige så lyckas såna idioter driva bort Gillberg. Ungefär så som nazisterna drev bort Einstein.

Men är det bara ETT inlägg i bloggen, eller? Ny blogg?


Flera minus på det. Gillberg var en av de tongivande bakom alla dessa märkliga ettiketter som inte har mycket relevans. Sedan förstörde han sitt forskningsmaterial för att han var rädd för att bli granskad. Inte ok. Han borde vara bannlyst för all framtid från att publicera något alls. Publicering av forskning bygger på att saker kan reproduceras, och att man delar med sig av sitt material.

Alien
Du anklagar Gillberg för att han "förstörde sitt forskningsmaterial för att han var rädd för att bli granskad" och sedan här för "forskningsbedrägeri". Du framställer det som fakta utan belägg. Det är dina egna antaganden och åsikter. Det bör framgå vad som är åsikter resp fakta, annars blir det missledande och förtal.

Detta är en tillsägelse och meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Gillbergs blogg

Inläggav Bali » 2017-04-11 10:39:49

Toblerone skrev:Tack för länken, jag gillar att läsa något av Gillberg. Jättesynd att han flyttade till England. Han blev ju så trackasserad av vissa "NPF-motståndare". Eller har han flyttat tillbaka? När det för en gångs skull finns en riktig genial läkare och forskare i Sverige så lyckas såna idioter driva bort Gillberg. Ungefär så som nazisterna drev bort Einstein.

Men är det bara ETT inlägg i bloggen, eller? Ny blogg?

Jo, det är en alldeles ny blogg så fler inlägg lär följa; tydligen ett per vecka och av olika personer kopplade till Gillbergcentrum.

Christopher bor i Göteborg även om han ständigt far land och rike runt, och Nanna är (mig veterligen) mycket riktigt hans dotter men har valt att fokusera på lite andra forskningsområden.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Gillbergs blogg

Inläggav slackern » 2017-04-11 11:06:20

Tack Bali för att du informerade och länkade till den här bloggen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav Toblerone » 2017-04-11 12:00:08

Bali skrev:
Toblerone skrev:Tack för länken, jag gillar att läsa något av Gillberg. Jättesynd att han flyttade till England. Han blev ju så trackasserad av vissa "NPF-motståndare". Eller har han flyttat tillbaka? När det för en gångs skull finns en riktig genial läkare och forskare i Sverige så lyckas såna idioter driva bort Gillberg. Ungefär så som nazisterna drev bort Einstein.

Men är det bara ETT inlägg i bloggen, eller? Ny blogg?

Jo, det är en alldeles ny blogg så fler inlägg lär följa; tydligen ett per vecka och av olika personer kopplade till Gillbergcentrum.

Christopher bor i Göteborg även om han ständigt far land och rike runt, och Nanna är (mig veterligen) mycket riktigt hans dotter men har valt att fokusera på lite andra forskningsområden.


Så han är tillbaka från England? Låter som ett vettigt koncept att jobba utomlands i några år tills dessa människor har lugnat ner sig. Och bra att ha honom tillbaka. Det finns andra kända namn där i bloggen, t.ex Elisabeth Fernell. Ser fram emot fler inlägg.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav Batte » 2017-04-11 12:08:15

Takk for bloggtips, dere! Dette må jeg sjekke ut. :D


ankhat skrev:synkronicitet
Ah takk. Jeg har lett "over alt" etter riktige ord. :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Gillbergs blogg

Inläggav rdos » 2017-04-11 13:03:48

I blogginlägget så är det väldigt uppenbart att han inte övergett "problem-åsikten" på npf. Nu försöker han istället snacka bort alltsammans genom att undra om någon är normal. Dessutom så nämner han ADHD och autism tillsammans med t.ex. högt blodtryck och andra medicinska åkommer.

Han är inte ens nått det stadie som autism-community var på för 10-15 år sedan. :roll:

Vill man läsa om de som stödjer neurodiversitetsbegreppet så läser man hellre Atwood, eller möjligen Baron-Cohen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Gillbergs blogg

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-11 13:45:34

Neurotypisk torde betyda just neurotypisk.

Neurotypical or NT, an abbreviation of neurologically typical, is a neologism widely used in the autistic community as a label for people who are not on the autism spectrum.[1] However, the term eventually became narrowed to refer to those with strictly typical neurology; that is, people without a defined neurological disorder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotypical
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Gillbergs blogg

Inläggav rdos » 2017-04-11 14:13:52

Pinghis Khan skrev:Neurotypisk torde betyda just neurotypisk.

Neurotypical or NT, an abbreviation of neurologically typical, is a neologism widely used in the autistic community as a label for people who are not on the autism spectrum.[1] However, the term eventually became narrowed to refer to those with strictly typical neurology; that is, people without a defined neurological disorder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotypical


Det är inte en vetenskaplig definition. Den enda publicerade vetenskapliga definitionen av neurodiversitet och neurotypisk som jag känner till finns här:
Ekblad L. (2013) Autism, Personality, and Human Diversity: Defining Neurodiversity in an iterative process using Aspie Quiz. SAGE Open 3(3): 2158244013497722.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Gillbergs blogg

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-11 14:16:17

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Neurotypisk torde betyda just neurotypisk.

Neurotypical or NT, an abbreviation of neurologically typical, is a neologism widely used in the autistic community as a label for people who are not on the autism spectrum.[1] However, the term eventually became narrowed to refer to those with strictly typical neurology; that is, people without a defined neurological disorder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotypical


Det är inte en vetenskaplig definition. Den enda publicerade vetenskapliga definitionen av neurodiversitet och neurotypisk som jag känner till finns här:
Ekblad L. (2013) Autism, Personality, and Human Diversity: Defining Neurodiversity in an iterative process using Aspie Quiz. SAGE Open 3(3): 2158244013497722.


Med andra ord kan man använda termen lite som man vill.
Har ord generellt en vetenskaplig definition?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Gillbergs blogg

Inläggav rdos » 2017-04-11 14:16:46

Pinghis Khan skrev:
Professor Christopher Gillberg gav alltför långtgående löften om sekretess till deltagarna i sin dampstudie


Fy att lova för mycket sekretess så gör man inte.
http://www.sydsvenskan.se/2006-02-08/gi ... -sekretess


Om man inte kan lämna ut materialet så kan man inte heller publicera. Oavsett orsaken så är det forskningsbedrägeri det handlar om.

Moderator Alien: Se tillsägelse här.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Gillbergs blogg

Inläggav slackern » 2017-04-11 14:36:06

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Neurotypisk torde betyda just neurotypisk.

Neurotypical or NT, an abbreviation of neurologically typical, is a neologism widely used in the autistic community as a label for people who are not on the autism spectrum.[1] However, the term eventually became narrowed to refer to those with strictly typical neurology; that is, people without a defined neurological disorder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotypical


Det är inte en vetenskaplig definition. Den enda publicerade vetenskapliga definitionen av neurodiversitet och neurotypisk som jag känner till finns här:
Ekblad L. (2013) Autism, Personality, and Human Diversity: Defining Neurodiversity in an iterative process using Aspie Quiz. SAGE Open 3(3): 2158244013497722.

Var du anställd som forskningsstudent när du skrev det där?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gillbergs blogg

Inläggav Bali » 2017-04-11 17:03:57

rdos skrev:Det är en diskussion om Gillberg, inte en peer-review.

Och just denna diskussion om Gillberg hör inte hemma i denna tråd! Tack.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Gillbergs blogg

Inläggav atoms » 2017-04-11 23:30:08

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Gillbergs blogg

Inläggav Alien » 2017-04-19 23:52:45

Inlägg om Gillbergs strimlade forskningsunderlag flyttade till den tidigare diskussionen här fordarvet-om-gillberg-karfve-och-elinder-t5170-216.html. Tillsägelse utdelad. Tråden är nu upplåst.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in