"Den högre utbildningen i Sverige befinner sig i fritt fall." Historikern Dick Harrison går till storms mot bildningsföraktet i dagens samhälle. Konstprofessorn Gertrud Sandqvist och filosofen Lisa Folkmarson Käll synar hans tes.
Det var intressant men förvirrande. Och Dick Harrison bidrog själv till förvirringen.
Först var han klar och tydlig. T ex att studenterna nuförtiden har färre faktakunskaper och därför var han tvungen att underkänna 67% av studenterna på en tenta. Detta ogillades av hans chefer. Varje institution får betalt per examinerad student, därför är genomströmningen viktigast, inte kunskapen. Så här har det varit i många år nu. Till slut skrev han en debattartikel:
https://www.svd.se/dick-harrison-hogre- ... -hogskolanHan fick mycket stöd efteråt, "det här hade jag velat skriva om jag vågat, precis så här är det".
När sedan programledaren ville skryta med sina faktakunskaper (att han kunde alla kungalängder från Gustav Vasa och framåt) så blev han avfärdad av Harrison. Det viktiga var inte rabblandet av faktakunskaper, det kunde man googla fram. Nej, det viktiga var att ifrågasätta. Varför fanns det så få kvinnor med bland regenterna? Men då tycker jag professorn missar att det behövs fakta för att öht kunna ifrågasätta. Det var ju också bristande faktakunskaper som gjorde att själva resonerandet i de tentor han underkände blev fel.
Så där tycker jag Harrison sa emot sig själv. Nyfikenheten var det viktiga tyckte han, inte en kunskapskanon. Ja, hur väcker man nyfikenheten? Men faktakunskaper i t ex historia och geografi behövs iaf.
Sedan håller jag med om den antiintellektuella attityd som visas i "det gick dåligt för mig i skolan, men det ha gått bra för mig iaf, höhö". Vuxna ska inte nedvärdera skolan, då gör ju eleverna det också.
Betr "damerna" så var det deras uppgift att nyansera. Den ena var tydligen rektor för en konstskola och hon påpekade hur intresserade hennes studenter var av att lära sig. Men det kan bero på att dessa studenter verkligen var intresserade av ämnet, de antogs pga talang. Den andra kvinnan ifrågasatte vad som var bildning, dyrkan av antiken, västerländska män. Och det behöver också sägas. Men det gäller i så fall utvidgning av bildningsbegreppet, att det blir mer universiellt.