Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-10-23 20:14:24

Manusförfattarna är samma som bakom Bron.

Den franska huvudpersonen/polisen spelas av den franska skådespelerskan Leila Bahkti:

svt skrev:– Det här projektet gjorde mig så rädd i början. Ni har ingen aning om hur dålig min engelska var ... jag kunde inte ens veckodagarna ... men när jag insåg att skaparna av Bron låg bakom detta såg jag genast till att tacka ja, säger Leila Behkti vid en pressträff enligt Variety.
--Rädslan som först infann sig vände hon till sin fördel i rollen.

– Jag har aldrig känt mig så ensam som jag gjorde där. Jag hamnade i ett land där jag överhuvudtaget inte kunde prata med någon. Det var ingen ute på gatorna och solen gick aldrig ner. Jag kunde inte sova alls och höll på att förlora fotfästet lite grann. Men då använde jag det för att utveckla rollkaraktären, säger Leïla Behkti i en intervju med TT.
http://www.svt.se/midnattssol/franska-s ... idnattssol

Den utspelas sig i Kiruna. En fransman har mördats där, därav den franska polisen och möjlighet till kulturkrockar.

Det är SVT:s stora dramasatsning i höst – och förväntningarna är skyhöga. Nu hyllas Midnattssol av kritiker både i Sverige och internationellt. – Många verkar förhoppningsfulla, säger skådespelaren Gustaf Hammarsten. – Öppningsscenen är det bästa jag sett i någon svensk serie, säger Aftonbladets recensent Karolina Fjellborg.
http://www.svt.se/midnattssol/stjarnorn ... rons-succe

Jag tänker förstås bänka mig framför TV:n under alla åtta avsnitt.

http://www.svtplay.se/klipp/9936447/mid ... start=auto
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-23 20:40:09

Ja det här ska jag också se, verkar bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Zirre » 2016-10-23 20:47:03

Den ska jag också se.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-10-23 23:17:12

Ja, det hände ju rätt mycket. Två bestialiska mord. Människoätande vargar. En åklagare som drabbas av slaganfall (kommer han att dö el komma tillbak?) En fransk polis som verkar rätt dysfunktionell i sitt privatliv (är ju mer regel än undantag nuförtiden). En hel stad som håller på att flyttas. Ett fantastiskt landskap. Peter Stormare har den rätta norrländska dialekten (fast han växte ju upp i Hälsingland, inte precis Lappland). Gustaf Hammarsten ser precis ut som den klassiska mesiga curlarpappan som är livrädd för att bli utskälld av sin tonårsdotter, men han verkar vara misstänkt för något skumt i stan.

Det är tydligen internationellt samarbete som gäller nuförtiden, annars blir det väl för dyrt.

DN skrev:Thrillern har svensk tv-premiär den 23 oktober, men den har redan hunnit kamma hem publikpriset på den pigga tv-festivalen Series mania i Paris. Enligt branschtidningen Variety är ”Midnattssol” ett bland flera tecken i Europa på att samproduktionen håller på att ­förvandlas från europudding till konkurrenskraftig kvalitets­produkt.
---
– I avsnitt fyra finns en jävligt fin scen där de dansar till Lasse Berghagens ”En kväll i juni”. Jag tycker att det är en av världens finaste låtar. Men fransmännen sa: ”Den här sången är inte så bra, kan vi byta den?” Vi svarade: ”Nej, det kan vi inte. För den är väldigt viktig för oss.” Och då sade de: ”Okej”, säger Måns Mårlind.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv ... nsgranser/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav atoms » 2016-10-23 23:56:24

Trots att det är ännu en fantasifull historia med alltför mycket logistiska hål för att riktigt falla mig i smaken är det ändå något jag ska försöka följa, inte minst för miljön och skådespelarna.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-24 1:52:12

Storslagen natur som man på ett snyggt sätt gjort till del av dramaturgin.

Tycker det är ett bra grepp med en kvinnlig utredare från Frankrike som åker upp till Norrland, det gör att vi som tittare får ett perspektiv där vi upplever Sverige och Norrland lite utifrån.

Hur karaktärernas trovärdighet och utveckling ter sig får man vänta med att säga nåt om, men Stormare är ju alltid bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-10-24 4:44:55

Men vem är den där pojken som liftat från Marseille till Paris och hälsar på hos Leila Bahktis rollfigur...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Zirre » 2016-10-24 11:54:40

Hoppas tittarna förstår att informationen om staden Kiruna är sann. Alltså att de verkligen flyttar staden p.g.a. gruvan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-24 13:56:20

antonius skrev:Men vem är den där pojken som liftat från Marseille till Paris och hälsar på hos Leila Bahktis rollfigur...? :-)063

Det är meningen att man som tittare ska ställa såna frågor...och fortsätta titta för att få svar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav nescio » 2016-10-24 14:04:22

KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Men vem är den där pojken som liftat från Marseille till Paris och hälsar på hos Leila Bahktis rollfigur...? :-)063

Det är meningen att man som tittare ska ställa såna frågor...och fortsätta titta för att få svar.
Det funkar inte för mig. Jag vill veta det karaktärerna vet för att kunna leva mig in i deras situation.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-10-24 15:09:31

KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Men vem är den där pojken som liftat från Marseille till Paris och hälsar på hos Leila Bahktis rollfigur...? :-)063

Det är meningen att man som tittare ska ställa såna frågor...och fortsätta titta för att få svar.


Aha, va bra, trodde att det bara var jag som var knasig och inte förstod sammanhanget... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-10-24 21:05:09

Hon känner uppenbarligen inte igen honom och frågar vad han heter. Skulle han sagt sitt namn direkt hade hon väl genast förstått vem det var. Men han bara upprepar "Får jag komma in?" Självklart vill hon inte släppa in en totalt okänd kille. Men så kommer repliken och då fattar hon och blir chockad: "Jag är inte din bror".

Spoiler: visa
Alltså jag tror att det är hennes egen son som hennes mor tagit hand om. Han har trott att hans mormor var hans mor och Kahina en okänd och bortrest storasyster. Nu har han fått veta sanningen.


Kahina som ju bör vara åtminstone 15-20 år äldre, dvs vuxen, reagerar totalt dysfunktionellt. Hon bara sticker sin väg stället för att prata med killen och förklara en del saker. Sedan ringer hennes chef och hon hoppar genast på att resa till Kiruna i Sverige. Hon flyr mao från sina egna problem och struntar i hur det går för den unge killen.

Spoiler: visa
Naturligtvis börjar jag spekulera om det varit något speciellt traumatiskt med hans tillkomst, t ex att Kahina blivit våldtagen och därför inte ville veta av barnet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-10-25 4:47:18

Alien skrev:Hon känner uppenbarligen inte igen honom och frågar vad han heter. Skulle han sagt sitt namn direkt hade hon väl genast förstått vem det var. Men han bara upprepar "Får jag komma in?" Självklart vill hon inte släppa in en totalt okänd kille. Men så kommer repliken och då fattar hon och blir chockad: "Jag är inte din bror".

Spoiler: visa
Alltså jag tror att det är hennes egen son som hennes mor tagit hand om. Han har trott att hans mormor var hans mor och Kahina en okänd och bortrest storasyster. Nu har han fått veta sanningen.


Kahina som ju bör vara åtminstone 15-20 år äldre, dvs vuxen, reagerar totalt dysfunktionellt. Hon bara sticker sin väg stället för att prata med killen och förklara en del saker. Sedan ringer hennes chef och hon hoppar genast på att resa till Kiruna i Sverige. Hon flyr mao från sina egna problem och struntar i hur det går för den unge killen.

Spoiler: visa
Naturligtvis börjar jag spekulera om det varit något speciellt traumatiskt med hans tillkomst, t ex att Kahina blivit våldtagen och därför inte ville veta av barnet.


Tänkbara scenarier, vi får se vad som händer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav nescio » 2016-10-25 19:15:23

Jag gillar inte parallella trådar i handlingar. Här ser man först någon som blivit mördad och därefter tycker jag att det är det som serien ska handla om. Allt annat om personernas privata relationer är helt ointressant jämfört med mordutredningen. Så det hände knappt något i första delen, eftersom de knappt kom någonvart med utredningen.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Zima33 » 2016-10-26 15:07:48

Jag har inte sett något avsnitt, har väl gått två eller tre nu? Svenska thrillers brukar inte bli bra. Ja svenskt öht brukar inte bli bra. :-)ZZZ Visst är Sofia Jannok med? Tyckte jag såg henne i trailern.
Öht så tycker jag det blir orealistiskt när det är skådisar man känner igen. Vilket betyder typ alla filmer och serier då ...

*kryper in under stenen igen*
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-10-26 17:58:53

Det har bara visats ett avsnitt ännu. Det samiska kommer nog i senare avsnitt.

Varför skulle inte svenska thrillers vara bra? För att det automatiskt låter töntigt när folk talar svenska? För att det är orealistiskt med alla dessa knepigt utförda seriemord? Ja, men det är lika orealistiskt i andra länder. Man får som tittare tillämpa "suspension of disbelief".

Det som gör något bra är om det är bra manus, bra foto, bra skådespelare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-10-27 8:28:09

Tycker den var bra. Har lite svårt för den typen av norrländska bara. Talar man så i Kiruna och Gällivare?

Annars var det snygga scener och mycket dramatik.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-27 13:52:53

kiddie skrev:Tycker den var bra. Har lite svårt för den typen av norrländska bara. Talar man så i Kiruna och Gällivare?

Annars var det snygga scener och mycket dramatik.


Gustav Hammarsten är ju inte från Norrland och hans dialekt är inget vidare. Men jag har ingen riktig koll på hur de pratar i Kiruna resp. Gällivare. Eftersom Kiruna är så ungt och många flyttade dit söderifrån tror jag att dialekten där inte är så bred.

Jag tyckte första mordet var så himla obehagligt att jag var tvungen att blunda. Annars tycker jag serien verkar lovande. Framför allt skall det bli kul att se Sofia Jannok skådespela, för hon är en av min favoritartister.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-27 20:36:13

Alien skrev:Hon känner uppenbarligen inte igen honom och frågar vad han heter. Skulle han sagt sitt namn direkt hade hon väl genast förstått vem det var. Men han bara upprepar "Får jag komma in?" Självklart vill hon inte släppa in en totalt okänd kille. Men så kommer repliken och då fattar hon och blir chockad: "Jag är inte din bror".

Spoiler: visa
Alltså jag tror att det är hennes egen son som hennes mor tagit hand om. Han har trott att hans mormor var hans mor och Kahina en okänd och bortrest storasyster. Nu har han fått veta sanningen.


Kahina som ju bör vara åtminstone 15-20 år äldre, dvs vuxen, reagerar totalt dysfunktionellt. Hon bara sticker sin väg stället för att prata med killen och förklara en del saker. Sedan ringer hennes chef och hon hoppar genast på att resa till Kiruna i Sverige. Hon flyr mao från sina egna problem och struntar i hur det går för den unge killen.

Spoiler: visa
Naturligtvis börjar jag spekulera om det varit något speciellt traumatiskt med hans tillkomst, t ex att Kahina blivit våldtagen och därför inte ville veta av barnet.


Skulle inte förvåna mig om det är så. Jäkligt smart teori, Alien!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-10-28 14:48:04

När är nästa avsnitt? Jag missar alltid allting. Kollade på SVTPlay.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-10-30 19:58:38

Serien går på söndagar kl 21 i svt1. Så andra avsnittet börjar nu om två timmar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-10-30 21:14:10

Ah tack. Har så dålig koll. Då kan jag kolla på TV:n istf den pyttelilla telefonen. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-10-31 0:40:59

Mystiken tätnar och som vanligt när det gäller svensk produktion är ljudet bedrövligt, jag som ändå är norrlänning hör knappt vad dom mumlar ibland... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-10-31 0:45:09

Jag har på textningen. Det är skönt så slipper man ha ljudet på så högt. Sidan 199 på Text-TV.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in