Skolan - ”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap”
Postat: 2016-01-11 11:00:12
Vill tipsa om en debattartikel som publicerats i DN idag, mycket märklig läsning måste jag säga. Blev mycket förvånad över hur Skolverket agerar och kom direkt att tänka på vad plåtmonster citerade i en annan tråd: post1361173.html#p1361173, om ideologiska påfund, normkritiska arbetssätt och värdegrunder som ska implementeras inom olika sektorer som skola, journalistik, förvaltning, kyrka, bibliotek, socialtjänst, universitet m.m, något som idealister kämpar hårt för.
Debattörerna skriver att skolan har övergivit den vetenskapliga metoden och jämställer pseudoteorier med etablerad vetenskap och att denna kursändring i stort sett fått ske utan uppmärksamhet:
Debattörerna skriver att skolan har övergivit den vetenskapliga metoden och jämställer pseudoteorier med etablerad vetenskap och att denna kursändring i stort sett fått ske utan uppmärksamhet:
DN - ”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap”
Publicerad 2016-01-11 00:00
Relativistisk kunskapssyn. I Skolverkets kommentarer till läroplanen för grundskolan framställs naturvetenskapen som en ideologi bland andra. En relativistisk kunskapssyn har fått fotfäste i skolvärlden och den lämnar skoleleverna skyddslösa. Skolan måste vara tydlig med vad vetenskapen säger, skriver fyra forskare och debattörer.
Nyligen deltog ett par av oss som föreläsare på en inspirationsdag för lärare i Skolverkets och Kungliga Vetenskapsakademins regi med temat Naturvetenskapen och livets mening. I samband med en fråga om hur man bemöter barn och ungdomar som uppfostrats i kreationistisk anda inträffade något märkligt.
Ett par lärare började argumentera för att den vetenskapliga synen på livets utveckling kan ställas bredvid den kreationistiska och att man som lärare inte behöver övertyga eleverna om vilken som är rätt. Det vore till och med direkt fel att göra det och ”i strid med en god lärargärning”. Dessutom är det ju ett välkänt faktum, hävdade lärarna, att vetenskapen inte representerar någon absolut sanning. Panelen hamnade efter dessa inlägg i chock och inspirationsdagen avslutades i förvirring.
Är detta enbart en anekdot? Dessvärre utgör detta ett exempel på hur skolan fungerar i ett land som också delar ut världens främsta vetenskapliga pris, Nobelpriset, och därmed borde ha förutsättningar att veta bättre.
Ja, ni läser rätt: naturvetenskapen framställs som en ideologi bland andra. Man kan också undra vad det innebär att ’väga samman värderingar och sakförhållanden’ i detta sammanhang? En naturvetenskaplig teori har sitt värde i att den, baserad på rigorösa metoder, är ämnad att beskriva hur världen är, inte hur den borde vara.
Vi lever i ett samhälle där det blir allt svårare att urskilja vad vi vet ur den flod av information som sköljer över oss. Medvetna försök görs att undergräva väletablerad kunskap, särskilt när det gäller omdiskuterade frågor som global uppvärmning, vaccin och flyktingsituationen. Det är helt avgörande att lärarna får de redskap som behövs för att träna eleverna att skilja det som vilar på god vetenskaplig grund från spekulationer och desinformation.
Alla, inklusive eleverna i skolan, har rätt att tro vad de vill och givetvis finns det frågor, till exempel vad gäller värderingar, som naturvetenskapen inte kan besvara. Men skolan kan och måste vara tydlig med vad vetenskapen säger, vad som är byggt på god evidens och vad som inte är det.