DN: Hon tar fajten för de som själva inte kan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

DN: Hon tar fajten för de som själva inte kan

Inläggav Puzzle » 2015-10-05 17:41:23

Sedär, en artikel i svenska medier som handlar om asperger och inte i samband med någon kriminell galning! :P

Dagens Nyheter skrev:Ann-Katrin Hegvold är landets första brukarombudsman, på vård- och omsorgsförvaltningen i Botkyrka kommun. Som brukarombudsman arbetar hon med att informera omsorgsenheter, handläggare och beslutsfattare i kommunen om vilka problem människor med funktionsnedsättningar ställs inför. Hon besöker ofta serviceboenden för att kunna föra fram de boendes önskemål och synpunkter i regelbundna ­möten med förvaltningschefer och politiker. Ann-Katrin Hegvold har själv diagnosen högfungerande ­asperger.


Eller ja, nästan inte.. :wink:
Dagens Nyheter skrev:– Många gillar inte diagnoser för att de känner sig stigmatiserade av dem. Det måste vi jobba bort. I olika Flashbackforum kan man läsa hur avvikande beteenden förklaras av att någon har asperger, det där som Anders Behring Breivik lider av. Det blir så fel. Jag träffar så oerhört många intelligenta människor med aspergerdiagnos som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Att asperger skulle vara ett förståndshandikapp är en myt som hon ofta stöter på.

– I de allra flesta fall är personer med Aspergers syndrom väldigt intelligenta och målinriktade männi­skor.

Men ändå, jag uppskattar artikeln och försöket att uppmärksamma och normalisera diagnosen.

Hon tar fajten för de som själva inte kan
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

DN: Hon tar fajten för de som själva inte kan

Inläggav plåtmonster » 2015-10-06 0:55:48

– I de allra flesta fall är personer med Aspergers syndrom väldigt intelligenta och målinriktade männi­skor.
Någon kan känna sig hotad ;)

Undrar om DN har slagit i huvudet idag? Vad kan gå galet så att säga? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

DN: Hon tar fajten för de som själva inte kan

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-06 1:20:59

En artikel av det bättre slaget!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

DN: Hon tar fajten för de som själva inte kan

Inläggav Alien » 2015-10-06 2:16:06

Mycket intressant artikel!

Även om jag ställer mig tvivlande till denna diagnos:
DN skrev:Ann-Katrin Hegvold har själv diagnosen högfungerande ­asperger.

Den diagnosen känner jag inte till, det är antingen högfungerande autism el aspergers syndrom.

Men detta är roligt att läsa:
När hon sökte tjänsten som brukarombudsman betraktades hennes diagnos för första gången i hennes liv som en merit. Magnus Lublin är verksamhetschef på vård- och omsorgsförvaltningen i Botkyrka.

– För mig var det viktigt att vi fick en person ur den målgrupp som kommunen ska hjälpa, så att vi får ett inifrånperspektiv. Vi valde inte Ann-Katrin för att få över henne på vår sida – tvärtom ska hon utmana oss så att vi blir bättre på att sätta brukarens behov i fokus. Hon är en jättetillgång för oss, berättar han.

Just detta att diagnosen för en gångs skull ses som en merit. Förhoppningsvis inte bara som brukarombudsman. Även som anställd för att jobba med autister borde det vara en merit.

Men det här fattar jag inte:
I olika Flashbackforum kan man läsa hur avvikande beteenden förklaras av att någon har asperger, det där som Anders Behring Breivik lider av.

Kanske syftas det på att folk på Flashback skriver att Breivik lider av AS. Men då borde det funnits citattecken om den satsen. Nu kan det tolkas som att det verkligen är en diagnos Breivik fått (det har han inte). Eller som att Hegvold tror det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DN: Hon tar fajten för de som själva inte kan

Inläggav misshopeless » 2015-11-17 21:59:07

Hon är en bluff, mailade personen men fick inget svar.
Hon bara står och kramar boendepersonal och "leker" hjälte, vad jag förstår det som är det mest boenden för utvecklingsstörda som stått i fokus. Det är en för kramgo stämning över det hela.
Vad har konkret gjorts? Det jag vill veta.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in