Huggorm skrev:Och nu visar det sig att det senare årens förbättrade PISA-resultat inte beror på att eleverna blivit duktigare, utan på att svenska myndigheter fifflat med siffrorna och plockat bort provresultat från dåligt presterande elever.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/sve ... a-siffror/ Det pratas mycket om fake news och utländsk påverkan och att information skall granskas av myndigheter, men vad gör man när det är andra myndigheter som snyggar till resultaten? Vilket sjunkande skepp Sverige har blivit, dåligt PISA-resultat är en sak men det som är värre är våra styrandes mörkanden och fifflande med siffror, det är propaganda värdig någon bananrepublik med diktator. Jag bara väntar på att någon skall våga granska hanteringen av allting runt corona, men först måste vill väl komma ur det.
Jag tycker iofs det kan vara intressant att veta hur resultatet är om man räknar bort de nyanlända. Att de nyanlända inte kan svenska och i vissa fall är analfabeter, det är ju inte svenska skolans fel.
Men det ska förstås vara lika för alla. Får man inte räkna bort några enligt PISAs regler ska inte Sverige göra det heller. Även andra länder har ju nyanlända som inte kan språket.
Expressen kan nu visa hur en stor mängd utländska elever felaktigt gallrats bort från att skriva provet, i strid med OECD:s regler. Och att Skolverket har gjort allvarliga felberäkningar i sitt försök att kartlägga felets omfattning.
Enligt regelverket, som alla deltagande länder måste följa, får man endast undanta nyanlända elever som fått undervisning i svenska i mindre än ett år. De elever som fått undervisning i svenska i ett år eller mer ska skriva provet.
Det visar ju på korruption. Jag trodde ju att det var ovanligt i Sverige.
En rektor säger att man gjort det
för elevernas skull, för att de inte ska bli ledsna när de inte kan svara på frågorna.
Ulrika Mattsson, rektor på Palmbladsskolan i Uppsala, bekräftar att hennes skola brutit mot OECD:s regler och plockat bort nyanlända elever som fått undervisning i svenska i mer än ett år.
– Det handlar om de elever som kommit till oss som haft lite eller ingen skolgång med sig sedan tidigare, säger Ulrika Mattsson.
– Vi har inte dragit någon generell gräns på 12 eller 14 månader, utan det har varit från fall till fall. Och när det har varit tveksamheter så är det elevens bästa som vi satt i centrum. Hur blir det för eleven att skriva provet? Och då har vi ju elevhälsopersonal som kan vara inkopplad och hjälpa till att besluta.
Låter daltande men välmenande. Men resultatet blir ju snedvridet i vilket fall, så det borde vara mot reglerna.