CarolusRex skrev:tahlia skrev:Har du provat att vara den där avvikande? För det blir VÄLDIGT tydligt att det finns en skillnad då ska jag säga dig.
Vad menar du med detta? Vilka är avvikare i sammanhanget?
Jag börjar bakifrån eftersom det knyter an till resten.
Jag är tjej, har alltid identifierat mig som tjej, trivts med det och ofta varit "stolt" (i brist på bättre ord) över det. Just varför jag identifierar mig som tjej kan jag inte säkert säga. Visst, jag har anatomin men det är också en inre känsla som har litet och inget med kroppsdelar att göra.
Men, jag upptäckte relativt omedelbart att jag avvek. Visst, jag ansåg mig vara tjej men det vetefasen om de andra tjejerna gjorde. Det visade sig att jag hade absolut ingenting gemensamt med dem, inte intressen, inte samtalsämnen, inte aktiviteter eller sätt att vara. Istället passade jag med killar så redan från dagis var bästa vännen en av motsatt kön och så fortsatte det under de perioder jag hade kompisar öht.
Det blev väldigt tydligt att tjejer var en sorts människor och killar en helt annan. Skillnaderna framgick med all önskvärd tydlighet kan sägas.
CarolusRex skrev:Och på denna undervisning... Vilka ska närvara? Pojkar och flickor i samma eller separat? Eller bara pojkar? Vad ska läras ut? Att pojkar inte får ta på flickornas kön eller att ingen får ta på ett annat barns kön?
Som nämnts, delar av den går att hålla med alla barn tillsammans, andra saker är bättre lämpade att göra i en grupp av "sina egna". Ja vad ska man lära dem - vanligt hyfs vill jag helst säga men då förolämpar jag väl alla killar som inte tyckte det var någon stor grej att tafsa lite hit och dit. För mig känns det som vanligt hyfs... respekt är ett annat passande ord.
CarolusRex skrev:Gruppen ''pojkar'' innehåller en stor variation. Vad gör man t.ex. med transsexuella flickor som i regel betraktas som pojkar i den åldern? Ska de också ingå i den kollektiva undervisningen? Eller är det också bluff?
Varför skulle det vara en bluff? Är du tjej så är du tjej även om du råkar vara född i en killkropp och vice versa. Det jag tänker är att de barnen kommer att kunna känna sig rätt trygga med att det motsatta könet har koll eftersom de själv bevittnat det fram till det att de kom fram till var de befann sig könsmässigt.
Saken är den att jag länge har känt att mänskligheten i stort skulle tjäna enormt på om vi hjälpte våra barn att tidigt förstå sig på den andra sidan. Tjejer och killar tolkar ju varandra som gud vet vad, specifikt under tonåren, något som också blir vansinnigt tydligt när man själv hänger med "motsatta" sidan.
Istället för att tvinga alla att lära sig den hårda vägen kan vi väl lära dem på ett smidigare sätt så tjejer kan sluta tro att han är intresserad när han bara vill ligga - och killar kan sluta tro att hon är kär när hon bara ser honom som en kompis.