nallen skrev:Toblerone skrev:Du förstår inte heller hur betygssystemet fungerar.
Jag pratar inte om hur nuvarade betygssystem (inte) fungerar utan om hur det
borde vara.
Det borde vara slutprov. Och det borde vara så att man när som helst kan bli underkänd på en kurs när det visar sig att man inte kan den fastän man skrivit godkänt på den tidigare. Jag har för mig att Frankrike har ett system med examensprov.
Det är praktiskt omöjligt att kunna dessa saker och sedan plötsligt inte kunna dem! Det är inte saker du kan glömma, utan det kan handla om sånt som att man kan hitta material på olika medier (internet, m.m.). Glömmer du bort hur man googlar?
Och ens läsförståelse i engelska blir inte heller sämre, eller hur (okej, texterna blir svårare för varje år, men då måste man ju också visa sina kunskaper på nytt)? Det är därför man inte egentligen behöver visa flera gånger att man kan.
Vad du pratar om, skulle kräver helt andra kunskapskrav, nämligen såna som kräver att man återger faktakunskap. Och detta är helt emot samhällets utveckling. Förr i tiden krävdes det mer faktakunskap, men i nutidens samhälle ger den inga bra förutsättningar för individer att fungera i samhället som vuxen. Så vi skulle verkligen göra ungdomarna en björntjänst.