Moderatorernas agerande (flytt av tråd till dold avd)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Moderatorernas agerande (flytt av tråd till dold avd)

Inläggav Wine » 2017-11-12 12:22:38

Jag undrar nu över moderatorernas agerande gällande tråden:

post1361278.html#p1361278

Den tråden skapades i den öppna avdelningen Tipsa medlemmarna och har funnits där sedan dess ända tills igår då forumledningen/moderatorerna av någon anledning såg till att flytta eller "gömma" tråden i avdelningen Aspergare off-Google:

post1361278.html#p1361278

Vad är det som gör att ni väljer att flytta tråden eller gömma undan den?

Och sedan fick jag märkligt nog en varning då jag i ett inlägg länkade till en artikel publicerad i Fria Tider, jag tycker det är mycket märkligt agerande från moderatorernas sida då anledningen till att jag överhuvudtaget länkade till Fria Tiders artikel var på grund av att Dreamtrance i ett tidigare inlägg hade hänvisat till en text som gav en felaktig bild av eller beskrivning av vad som stod i artikeln publicerad i Fria Tider.

Jag citerade därför från Fria Tider och lämnade länkhänvisning till artikeln för att visa att texten som Dreamtrance hänvisade till gav en felaktig bild av vad Fria Tider faktiskt hade publicerat:

post1485473.html#p1485473

För detta fick jag alltså en varning.

Hur ska man ens kunna diskutera huruvida ett påstående är felaktigt eller inte om man inte ens kan citera och ge länkhänvisning till den artikel och sajt som diskuteras?

Det framstår verkligen som att moderatorerna ägnar sig åt mörkläggning och på olika sätt försöker styra medlemmarna och deras diskussioner, vad som diskuteras o.s.v.

Jag är inte heller den första att uppmärksamma detta, hur ni moderatorer också genom att flytta inlägg till off-topic tråden, samt flyttar trådar från den öppna avdelningen till den dolda avdelningen Aspergare off-Google försöker styra och förstöra diskussioner.

Känns mer och mer som att alla med aspergers syndrom inte är välkomna här, de som inte har enligt forumledningens tycke "rätt åsikter" straffas på olika sätt, medlemmar får varningar, sätts på förhandsgranskning och får postförbud, man delar ut reprimander godtyckligt, på oklara och konstiga grunder, man bedömer medlemmar olika enligt min uppfattning.

Sönderhackade trådar samt off-topic



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-12 16:45:15

Håller i stora drag med Wine i detta.

Har funnit det väldigt frustrerande många ggr när mina inlägg flyttas bort utan att man förstår varför, och det har dödat många diskussioner då man inte kan skriva i offtopic tråden.

Förstår att ni inte kommer bry eller ändra er speciellt mycket i dessa frågor då ni har rätt o ha vilka regler ni vill och anpassa dom olika efter olika personer och åsikter.

Men hade varit nice med en liknande tråd som off topic tråden men som man kunde fortsätta skriva i / svara på poster.
Typ som en slasktråd eller nått sånt.

Eller varför inte en "free speech tråd" där man får skriva vad man vill?

Var väl inte allt för många år sen det börjades med "free speech zones" i Usa. Som nått slags substitut för the real deal.

Möjligen bättre än inget ^^
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Re: Moderatorernas agerande

Inläggav Julianus » 2017-11-12 17:19:04

@triggerhappyD

Jag förstår inte problemet. Det finns forumregler att följa och passar det inte, så kan forumisten gå vidare till ett annat forum.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-12 18:14:30

Julianus skrev:@triggerhappyD

Jag förstår inte problemet. Det finns forumregler att följa och passar det inte, så kan forumisten gå vidare till ett annat forum.


Så du menar att det är rätt alla gånger vissa moderatorer sätt mellan fingrarna när folk har varit rasistiska eller behandlat dig illa? Eller plockat bort mina inlägg för att dom varit politiskt kontroversiella? Att vi bara ska lämna forumet om det inte passar?

Problemet är inte reglerna som sådana, problemet är att dom används godtyckligt för olika personer och olika åsikter.

Att säga att man ska lämna forumet för att man inte gillar sådana fasoner tycker jag är helt fel.

Att du inte gillar Wine, eller att jag och Wine nästan alltid har olika åsikter är inte skäl nog att inte stå upp för allas lika värde inför regelverket.

Jag tycker man ska säga åt sina bästa vänner när man tycker dom har fel, och jag tycker man ska ta sina meningsmotståndares parti när man tycker dom har rätt.

Annars slutar det med att man själv blir ryggradslös och godtycklig.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Moderatorernas agerande

Inläggav Alien » 2017-11-12 18:37:54

triggerhappyD skrev:Har funnit det väldigt frustrerande många ggr när mina inlägg flyttas bort utan att man förstår varför, och det har dödat många diskussioner då man inte kan skriva i offtopic tråden.

Förstår att ni inte kommer bry eller ändra er speciellt mycket i dessa frågor då ni har rätt o ha vilka regler ni vill och anpassa dom olika efter olika personer och åsikter.

Men hade varit nice med en liknande tråd som off topic tråden men som man kunde fortsätta skriva i / svara på poster.
Typ som en slasktråd eller nått sånt.

Eller varför inte en "free speech tråd" där man får skriva vad man vill?


Moderator:

Det är också frustrerande att få kritik för vad man än gör. Många gånger när diskussionen gått väldigt off topic, så har vi delat av till en helt ny tråd. Då kan alltså den livliga OT-diskussionen fortsätta där. Men det är också fel enligt vissa.

Vad "slasktrådar" betr så kan ni starta sådana i avdelningen Off topic.

Om ni vill diskutera ett ämne som hamnade i Off-topic-tråden, så är det bara att starta en ny tråd själv om detta ämne.

Vad betr en "free speach"-tråd så finns ju redan en tråd som heter "Skriv vad du vill". Där får man skriva om vilket ämne som helst, men forumreglerna gäller förstås även där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-12 18:48:03

Alien skrev:
Det är också frustrerande att få kritik för vad man än gör. Många gånger när diskussionen gått väldigt off topic, så har vi delat av till en helt ny tråd. Då kan alltså den livliga OT-diskussionen fortsätta där. Men det är också fel enligt vissa.

Vad "slasktrådar" betr så kan ni starta sådana i avdelningen Off topic.

Om ni vill diskutera ett ämne som hamnade i Off-topic-tråden, så är det bara att starta en ny tråd själv om detta ämne.

Vad betr en "free speach"-tråd så finns ju redan en tråd som heter "Skriv vad du vill". Där får man skriva om vilket ämne som helst, men forumreglerna gäller förstås även där.


Mjo jag kan ha sympati inför att det är en svår och säkert ofta otacksam uppgift att moderera det här forumet.

Tackar även för förtydligande om att det är okey att fortsätta bortflyttade inlägg till nyskapade trådar etc.

Hoppas att du även kan förstå att det är frustrerande ibland när man känner att vissa regler tillämpas hårdare för en själv, medans dom inte alls tillämpas i andra sammanhang där samma sak borde gälla. Hur vida det är med flit eller inte kan säkerligen variera i olika fall.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Re: Moderatorernas agerande

Inläggav Julianus » 2017-11-12 18:54:01

@triggerhappyD

Nej, självklart är det inte rätt alls ggr. Att moderatorer sett mellan fingrarna i mitt fall är väldigt beklagligt. Vet inte hur många inlägg jag har anmält som man sedan väljer att inte göra nåt åt det trots personangrepp mot mig pga religionstillhörighet och etnicitet.

Precis som när jag får tillsägelse på ett godtyckligt sett.

Det stämmer att jag ogillar Wine, med tanke på alla fula ord jag har blivit kallad sen begynnelsens tid.
Senast redigerad av Julianus 2017-11-12 18:54:56, redigerad totalt 1 gång.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Moderatorernas agerande

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-12 18:54:20

Olika forum har olika regler. 95% av internet ligger inte indexerat. Om jag länkar till någon sajt på den delen av internet så kommer den bli bortplockad illa kvickt. Tror inte det beror på att forumet vill censurera bort 95% av internets information.

Fria Tider tillåter väl inte heller vilken information och vilka åsikter som helst? På darknet kan man komma åt information som får flashback och andra att framstå som ett politiskt korrekt forum.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-12 18:55:09

Julianus skrev:Det stämmer att jag ogillar Wine, med tanke på alla fula ord jag har blivit kallad sen begynnelsens tid.


Vad har jag kallat dig? Sen begynnelsens tid?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-12 19:01:36

Dreamtrance skrev:Fria Tider tillåter väl inte heller vilken information och vilka åsikter som helst?


Möjligt, men om man som du tar upp saker som Fria Tider har skrivit, hänvisar till en text som ger en felaktig bild av Fria Tider, att de exempelvis publicerat något som inte stämmer med verkligheten, kommer med påståenden om att Fria Tider sprider lögner o.s.v. och man sedan inte ens kan diskutera detta, citera ur Fria Tider och lämna länkhänvisning till artikeln det handlade om för att motbevisa påståendet, är det inte lite överdrivet och rent ut sagt oärligt? Det framstår ju också som att man i själva verket inte vill att sanningen ska komma fram.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-12 19:12:14

Julianus skrev:
Precis som när jag får tillsägelse på ett godtyckligt sett.

Det stämmer att jag ogillar Wine, med tanke på alla fula ord jag har blivit kallad sen begynnelsens tid.


Jag tycker man ändå ska stå upp för såna man ogillar om man anser att dom behandlas på ett sätt som man själv inte vill bli behandlad på.

Att tillåta andra att behandlas godtyckligt är som att be om att själv bli behandlad godtyckligt.

Lika för alla ska det vara, oavsett om man tycker om eller håller med varandra eller inte.
Då kan man iaf gå rakryggad ur de flesta situationer.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Moderatorernas agerande

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-12 19:16:05

Om inte kommunister får ge sin syn på samhällsproblemen på Fria Tider så betyder det enligt den logiken att Fria Tider vill mörka sanningen.

Har sett vad riktigt hårdför höger gör på darknet. Där finns Tilo Brenner och de riktigt hårda grabbarna som inte drar sig för våld och mord för att bevara "rasens renhet". De skrattar åt vad de anser är impotenta fjollor på forum som Fria Tider.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-12 19:47:00

Dreamtrance skrev:Om inte kommunister får ge sin syn på samhällsproblemen på Fria Tider så betyder det enligt den logiken att Fria Tider vill mörka sanningen.


Vad har detta att göra med det som diskuterades här på forumet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-12 20:31:04

Jag tyckte att texten på SKMA var lik den på Fria Tider. Hade gärna lagt upp båda exemplen så hade folk kunnat jämföra texterna och dra egna slutsatser. Men att det finns antisemitiska konspirationsteorier inom alt right rörelsen är väl belagt. Och att Kreml syftar till att destabilisera och skapa splittring i EU, USA och på andra platser är också väl belagt.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-12 21:54:40

Dreamtrance skrev:Jag tyckte att texten på SKMA var lik den på Fria Tider. Hade gärna lagt upp båda exemplen så hade folk kunnat jämföra texterna och dra egna slutsatser.


Ja, det tycker jag hade varit rimligt att göra faktiskt men nu tycker ju forumledningen tyvärr inte likadant.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-12 21:58:55

Julianus skrev:Det stämmer att jag ogillar Wine, med tanke på alla fula ord jag har blivit kallad sen begynnelsens tid.


Om du inte kan backa upp det du påstår om andra här på forumet borde du avstå från att komma med beskyllningar som denna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Dagobert » 2017-11-12 22:49:32

Wine skrev:
Julianus skrev:Det stämmer att jag ogillar Wine, med tanke på alla fula ord jag har blivit kallad sen begynnelsens tid.


Om du inte kan backa upp det du påstår om andra här på forumet borde du avstå från att komma med beskyllningar som denna.

+1
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Moderatorernas agerande

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-12 23:00:33

Moderatorernas agerande har i detta sammanhang präglats av ett oändligt pedagogiskt tålamod.

Man får en känsla av någonting outsinligt. Ett hav eller nåt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-12 23:33:38

Alien skrev:Det är också frustrerande att få kritik för vad man än gör.


Kan du eller någon annan moderator svara på frågorna jag ställde i startinlägget, tråden har funnits i den öppna avdelningen ända sedan den skapades den 10 januari 2016 tills ni valde att flytta den igår:

Wine skrev:Vad är det som gör att ni väljer att flytta tråden eller gömma undan den?


Wine skrev:Hur ska man ens kunna diskutera huruvida ett påstående är felaktigt eller inte om man inte ens kan citera och ge länkhänvisning till den artikel och sajt som diskuteras?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav atoms » 2017-11-13 0:39:28

Wine skrev:Vad är det som gör att ni väljer att flytta tråden?


Moderator:


Regelbrott.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-13 15:25:50

atoms skrev:Regelbrott.


Kan du utveckla?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Savanten Svante » 2017-11-13 15:50:11

Bild

Regelbrott!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Moderatorernas agerande

Inläggav atoms » 2017-11-13 16:23:46

Wine skrev:
atoms skrev:Regelbrott.


Kan du utveckla?


Moderator:

Läs varningen. Vi tyckte att det var bäst att flytta tråden eftersom vi ämnade flytta tillbaka det inlägg som du fick en varning för. Ett annat alternativ hade varit att låsa den men det blev en kompromiss.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-13 16:36:54

atoms skrev:Läs varningen. Vi tyckte att det var bäst att flytta tråden eftersom vi ämnade flytta tillbaka det inlägg som du fick en varning för. Ett annat alternativ hade varit att låsa den men det blev en kompromiss.


Jag fick en varning för att jag länkade till Fria Tider? Varför flyttade ni hela tråden för detta? Har aldrig sett att ni har flyttat en tråd tidigare på detta sätt då någon fått en varning.

Kan du också svara på den andra frågan jag ställde tidigare, hur ska man ens kunna diskutera huruvida ett påstående är felaktigt eller inte om man inte ens kan citera och ge länkhänvisning till den artikel och sajt som diskuteras?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in