Dagobert skrev:Berätta vad det konkret innebär att sköta sysslorna som moderator, tekniker och admin.(Jag vill som sagt inte bli någotdera.)
Jag tar mig friheten att svara hur det brukar vara; när det gäller uppdelningen admin/moderatorer här på AF nämns den på
regelsidan:
Moderatorernas uppgift är att tolka reglerna och att på olika sätt förmå forumdeltagarna att följa dessa. Det kan ske genom påpekanden, tillsägelser, varningar, postningsförbud och som en sista åtgärd avstängning för en begränsad eller obegränsad tid.
Forumets Admin leder och samordnar moderatorernas arbete. Ytterst ansvarig är forumägaren.
Min skrivning:
Tekniker tar hand programvaran; försöker hitta fixar (det finns ofta publicerat på supportforum) eller själva åtgärda buggar, installera eventuell extra funktionalitet, sköta uppdateringar och uppgraderingar av forumprogramvaran, och eventuellt ansvara för backup och vid behov återställning från backup. Jag skriver "eventuellt", för ibland är det "bara" forumägare och/eller admin som har hand om backup. Det kan vara klokt att ha det uppdelat så att en tekniker som går
bananas inte kan förstöra allt...
Skillnaden mellan
admin och moderatorer är att admin förväntas leda moderatorernas arbete, ha sista ordet när regler skrivs och klargörs, och hantera eventuella konflikter utöver moderatorernas ordinarie område. Dessutom har en admin normalt högre teknisk behörighet att t.ex. göra om forumets layout (ta bort och lägga till subforum) och sätta rättigheter för olika delar av forumet, samt hantera de websidor som ligger utanför själva forumet (registreringsavtal, regelsida, etc.).
Jag skriver "normalt", för man kan egentligen skapa vilka användargrupper man vill, och ge dem vilka tekniska behörigheter man vill. Om man har fullständiga adminbehörigheter till att börja med, förstås. På större forum finns ofta seniora moderatorer eller teamleaders som är underadmins för olika grupper (moderatorer av olika slag, utvecklare, etc.). Moderatorerna ska framför allt hantera medlemmars anmälningar och ingripa på egen hand vid problem på forum eller chatt, men är självklart också viktiga i det interna arbetet: diskussion av regler och regeltolkning, förändringar och förbättringar, etc.
Jag skulle inte vilja se ett forum där admin hela tiden enväldigt bestämmer allt och moderatorer (och i förlängningen alla medlemmar) är något slags undersåtar.