På begäran, något om min väg till sommarbussförare i Stockholm.
Först intervju med personalman på sökt garage. ''Du som är så social borde verkligen ha ett arbete där du träffar folk.'' Sedan provkörning med bil i Stockholms innerstad.
Här missade jag många filer och drog rakt över ett fartgupp. Tio års träda efter uppkörningen förnekade sig inte. ''För ett innerstadsgarage räcker körningen inte, men Norrtälje kanske nöjer sig.'' Säker på nederlag ringde jag personalmannen. ''Gratulerar, det gick ju strålande.'' Nå, kanske
körningen före körkortet inte heller förnekade sig.
Läkarbedömning och drogtest för sökande av
körkortstillstånd. Tillståndet var min enda utgift under utbildningen. Dubbelt rätt att jag använde det till ett C-kort på hösten. Läkaren bad mig titta över axlarna och frågade efter ryggstelhet, inget mer. Och diagnos hade jag ju ingen på den tiden.
Sedan ett tiotal teorilektioner på kvällstid i Hornsberg på Kungsholmen, två i veckan kanske och ungefär samma antal körlektioner på samma ställe som man fick boka om någorlunda fritt när tiderna inte passade. Min första lektion bakom den stora ratten började i en nedförsbacke i Bredäng. Att lägga ur parkeringsbromsen och fotbromsa sig ned till en korsning visade sig, tvärtemot min truliga katastrofutlovelse, vara utmärkt pedagogik. Skräckslagenheten över ansvaret gav lektionen önskad skärpa. ''Ja, vi ska köra i trafiken. Du har ju redan körkort.''
Efter teoriprov och uppkörning med säkerhetskontroll och funktionsprov, i mitt fall på styrservot som jag just hade fått ordning på redogörelsen för, väntade några kvällar med teori för
yrkesförarkompetens. Där var också en kväll med taxautbildning, minns jag.
Med kompetensbeviset på fickan påbörjade jag min anställning med två veckor linjeutbildning. Inställelse sju varje morgon på garaget för genomåkning av våra drygt tjugo linjer ut i skärgården och in i
Deliverance Country och några av granngaragets linjer toppat av att gå in på en ordinare tur med utbildningsbussen och försöka hålla ordning på radion, myntkassetten, stämpeln och tidtabellen.
Därefter jobb. Fyra dagar arbete, en ledig, fyra dagar arbete, en ledig, fyra dagar arbete och tre lediga. Ibland obetald rast tre till sex timmar mitt på dagen, vad vi kallar delad tjänst. Alltid sluta sent dagen före ledigt och börja tidigt dagen efter, vad vi kallar tandagnisslan.
Tio veckor sådant för att inte bli krävd på kostnaden för busskortet. Nu är veckorna färre och jag tror deltid accepteras. Tänk att jag körde heltid ett halvår. Varför gjorde jag det? Nu kan jag göra det när jag vill, men jag måste inte.
Bussförarskolan - BusslinkBussförarskolan - Swebus