Att arbeta proaktivt
Postat: 2023-10-01 11:05:43
Detta kanske låter som en konstig trådstart, men låt mig förklara.
Jag jobbar i en supportorganisation på ett IT-företag. Detta fungerar normalt sätt väldigt bra för mig, för när man får in ärenden från kunder är det ofta klara och tydliga frågeställningar med vad de vill få ut av mig. Exempelvis om en specifik sak inte fungerar, så ska man få det att fungera igen. Eller en fråga om att utreda möjligheten till exempelvis en uppgradering av något system i framtiden.
Nu har cheferna på mitt jobb fått fnatt och börjat jaga på oss om att vi ska arbeta proaktivt och komma på vad kunderna behöver innan de själva vet det. Mycket snack om att ha "helikopterperspektiv" i kundernas miljöer och liknande. De verkar inte själva veta exakt heller vad den innebär, men förväntar sig att vi ska klara av detta då vi ändå är tekniker.
Personligen känner jag direkt ångest av detta, då jag är extremt dålig på den typen av arbete. Att arbeta inom en supportorganisation inom IT har varit perfekt för mig hittills, då allting fram tills nu har bestått av klara och tydliga frågeställningar som jag måste hitta ett svar på.
Är det bara jag som tycker detta låter väldigt väldigt jobbigt, eller är det rent av kanske en asperger-grej att ha svårt för att kunna hitta på saker att göra utifrån... ingenting? Är det någon som har några bra tips och tricks man kan använda för att bli bättre på detta?
Jag jobbar i en supportorganisation på ett IT-företag. Detta fungerar normalt sätt väldigt bra för mig, för när man får in ärenden från kunder är det ofta klara och tydliga frågeställningar med vad de vill få ut av mig. Exempelvis om en specifik sak inte fungerar, så ska man få det att fungera igen. Eller en fråga om att utreda möjligheten till exempelvis en uppgradering av något system i framtiden.
Nu har cheferna på mitt jobb fått fnatt och börjat jaga på oss om att vi ska arbeta proaktivt och komma på vad kunderna behöver innan de själva vet det. Mycket snack om att ha "helikopterperspektiv" i kundernas miljöer och liknande. De verkar inte själva veta exakt heller vad den innebär, men förväntar sig att vi ska klara av detta då vi ändå är tekniker.
Personligen känner jag direkt ångest av detta, då jag är extremt dålig på den typen av arbete. Att arbeta inom en supportorganisation inom IT har varit perfekt för mig hittills, då allting fram tills nu har bestått av klara och tydliga frågeställningar som jag måste hitta ett svar på.
Är det bara jag som tycker detta låter väldigt väldigt jobbigt, eller är det rent av kanske en asperger-grej att ha svårt för att kunna hitta på saker att göra utifrån... ingenting? Är det någon som har några bra tips och tricks man kan använda för att bli bättre på detta?