att berätta om ASD
Postat: 2021-12-19 16:30:32
vilken info behöver man berätta om aspergerproblematiken när man skall studera?
Jag är mycket en person som satsar på kvalitet i det jag gör medans andra oftast anser att kvantitet är det viktigaste. Själv anser jag att kvalitet leder till kvantitet men det är det tydligen inte alla som gör. Jag brukar vara lite långsam i början då jag måste gå igenom alla de grundläggande färdigheterna först innan jag går vidare. Gör jag inte grunderna bra och helhjärtat så blir det oftast väldigt dåligt.
Jag kan ju å andra sidan fastna i oviktiga detaljer eller missa vad som är grundläggande färdigheter och detaljer.
Det finns en del gruppundervisning där man skippar grunderna då de flesta människor vill ha en massa kvantitet även om kvaliteten blir dålig. Å andra sidan finns det ju problem i enskild undervisning då en lärare inte möter eleven var han/hon faktisk befinner sig i sina färdigheter. Ibland försöker läraren styra upp eleven utan att bryr sig särskilt mycket om att möta eleven. Då handlar det om att möta läraren och inte att man själv skall bli bemött där man befinner sig.
Men svaret på frågan kanske beror lite på om man studerar i grupp eller om det är enskild undervisning.
Vad bör man berätta om aspergerproblematiken? Är det ens en problematik? Kanske är det något annat än problem?
Jag är mycket en person som satsar på kvalitet i det jag gör medans andra oftast anser att kvantitet är det viktigaste. Själv anser jag att kvalitet leder till kvantitet men det är det tydligen inte alla som gör. Jag brukar vara lite långsam i början då jag måste gå igenom alla de grundläggande färdigheterna först innan jag går vidare. Gör jag inte grunderna bra och helhjärtat så blir det oftast väldigt dåligt.
Jag kan ju å andra sidan fastna i oviktiga detaljer eller missa vad som är grundläggande färdigheter och detaljer.
Det finns en del gruppundervisning där man skippar grunderna då de flesta människor vill ha en massa kvantitet även om kvaliteten blir dålig. Å andra sidan finns det ju problem i enskild undervisning då en lärare inte möter eleven var han/hon faktisk befinner sig i sina färdigheter. Ibland försöker läraren styra upp eleven utan att bryr sig särskilt mycket om att möta eleven. Då handlar det om att möta läraren och inte att man själv skall bli bemött där man befinner sig.
Men svaret på frågan kanske beror lite på om man studerar i grupp eller om det är enskild undervisning.
Vad bör man berätta om aspergerproblematiken? Är det ens en problematik? Kanske är det något annat än problem?