fragan5 skrev:Förövrigt känner jag att jag borde kolla in det där med vektorer och partialbråksuppdelning. Tack...
Sisyfos skrev:KTH:s matematikinstitution håller mycket god kvalitét, betydligt bättre än SU.
How dare you have an opinion! Men jag har själv hört det ena och det andra angående matten på SU och KTH. Jag söker själv till SU. Hur kändes litteraturen? Var lärarna "kluriga", "pretentiösa"?
Och nu kommer blogginlägget: klarar man ens liksom matematiken på universitetet om man inte är ett supersnille? Fan, jag blir lite osäker över min förmåga. Hur mycket kommer jag behöva plugga varje dag? Kommer matematiska institutionen erbjuda mig nog med hjälp om jag behöver det?
Jag tror inte att du kommer ha några större svårigheter som inte kan överkommas. Vad gäller oss med AS är vi lämpade för analys. Sålänge som du förstår frågorna och följer de principer som diskuteras under kursen kommer du kunna lösa matematiska problem.
Flera på gymnasiet har begått misstaget att lära sig utantill utan att inte förstå. Fast det har varit nyttigt eftersom mer avancerad matematik kräver förkunskap; ungefär som språket, även matematik är ett språk.
Helhetsförståelse -- befintlig gymnasialkunskapVi måste först förstå
orden i sig för vårt språk -- det som brukas här -- relativt ytligt; och därefter tänkbara kombinationer samt de former som språket förekommer i. Därmed har vi en helhetsförståelse.
Ökad förståelse -- förståelse för variablerFör att därefter kunna förstå mer språket mer djupgående kommer vi återvända till en närmare granskning av de beståndsdelar som ingår i språket. Det är beståndsdelarna som den matematiska kursen kommer handla om; just de grundläggande matematiska sanningarna. Sanningarna kan analogt sägas vara orden som du är bekant med (jfr ex ovan) trots det är ytligt kan du vidareutveckla din förståelse för dem.
SupersnilleNej du behöver inte vara ett supersnille eftersom du inte självständigt kommer förväntas prestera något förutom grundläggande matematisk förståelse. Eftersom du är kvalificerad så finns det inga tvivel. Däremot kan tvivel uppstå om du avser att bli professor inom matematik, vi vet inte med säkerhet på förhand vilken förmåga du förvärva, och om matematik är rätt för dig. Dock är universitetsprogram utformade så att majoriteten av de som ansöker bör klara av samtliga kurser och erhålla examen i ämnet, de som inte klarar av kursen brukar sakna intresse och största anledningen till att de inte lyckas är att de inte studerat tillräckligt mycket; vad gäller AS inte ställt frågor till lärarna.
Råd och tipsSe till att upprätta goda vanor redan nu. Det är våra vanor som huvudsakligen avgör våra möjligheter att lyckas eller inte, intelligensen är av betydelse men underordnad när man redan är kvalificerad för en kurs/program. Flera tidigare klasskamrater som jag har kommit i kontakt med under min studiegång har haft exceptionellt hög intelligens men bestämt sig för att hoppa av eller inte haft disciplin till att fullgöra studierna.
Ställa frågor så ofta du kan till lärarna när du inte förstår något. De är skyldiga att besvara frågorna oavsett hur besvärande de finner att lämna svar på något som är självklart; var ihärdig så kommer de slutligen besvara dina frågor eftersom frågeställandet härmed inte kommer upphöra förrän de lämnat svar.