Studera utan CSN?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Studera utan CSN?

Inläggav Fourier » 2017-07-20 20:05:37

Hej.

Undrar om någon har några tips på hur man studerar utan CSN? Har inget CSN kvar och jag har fortfarande tid kvar på mina studier.

Vet inte om jag kan jobba, utbildningen är ganska intensiv och jag är inte bra på att strukturera tillvaron. Jag är inte säker på att det skulle gå ihop för mig.

Bästa hälsningar,
Fourier.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Studera utan CSN?

Inläggav Huggorm » 2017-07-20 20:43:38

Man kan väl söka om fler terminer från CSN? Annars får man söka stipendier eller gå ner på halvfart och jobba vid sidan av.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Studera utan CSN?

Inläggav Fourier » 2017-07-20 22:55:28

Huggorm skrev:Man kan väl söka om fler terminer från CSN? Annars får man söka stipendier eller gå ner på halvfart och jobba vid sidan av.


Det går, men jag har för mig att de vill ha ganska exceptionella omständigheter. Räknar inte med att få det, men jag tänker försöka. Halvfart och jobba är tyvärr inte möjligt för mig (önskar att det var det).

Hur söker man stipendier och vad har det för fördelar och nackdelar?
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Studera utan CSN?

Inläggav Hundralappen » 2017-07-21 1:53:58

Har du möjlighet till att jobba så fokusera på det och så studerar du vid sidan av. Detta gör du naturligtvis bara om det är kurser utan en massa obligatoriska moment. Fast har du det så kan det möjligtvis gå att kombinera det hela, om det är ett flexibelt arbete. Går ju oftast att registrera sig på kurser och tentera av senare.

Stipendier kan du söka, men har fått för mig att det är svårt att få.

Det jag skrev i första stycket är nog det bästa. Dels får du arbetslivserfarenhet till CV:t, samtidigt som du får en utbildning (möjligtvis över lite längre tid, då).
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Studera utan CSN?

Inläggav Alien » 2017-07-21 1:54:32

Det finns ju böcker om olika stipendier, typ Stipendiehandboken. Kolla på biblioteket. Där står vilka man kan söka och när man söker (datum).

Står mera här: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa ... tipendiet/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Studera utan CSN?

Inläggav Fourier » 2017-07-24 15:58:24

Hundralappen skrev:Har du möjlighet till att jobba så fokusera på det och så studerar du vid sidan av. Detta gör du naturligtvis bara om det är kurser utan en massa obligatoriska moment. Fast har du det så kan det möjligtvis gå att kombinera det hela, om det är ett flexibelt arbete. Går ju oftast att registrera sig på kurser och tentera av senare.

Stipendier kan du söka, men har fått för mig att det är svårt att få.

Det jag skrev i första stycket är nog det bästa. Dels får du arbetslivserfarenhet till CV:t, samtidigt som du får en utbildning (möjligtvis över lite längre tid, då).


Det hade nog varit bäst om jag kunde göra så, men det går inte riktigt. Ska snart påbörja mitt master arbete som varar i typ en och en halv termin, och jag tror inte den går att ta på halvfart. Kanske kan försöka hitta något enkelt jobb över helger eller nätter (förutsatt att jag kan plugga medans jag jobbar), men mer än så skulle nog tyvärr inte funka. Ska nog kolla runt om jag kan hitta ett sådant jobb.

Alien skrev:Det finns ju böcker om olika stipendier, typ Stipendiehandboken. Kolla på biblioteket. Där står vilka man kan söka och när man söker (datum).

Står mera här: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa ... tipendiet/


Tack :).
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Studera utan CSN?

Inläggav nescio » 2017-07-24 16:31:04

Fourier skrev:Undrar om någon har några tips på hur man studerar utan CSN? Har inget CSN kvar och jag har fortfarande tid kvar på mina studier.
Du får väl använda pengarna du sparade när du fick pengar av CSN. Eller har du slösat bort alltihopa?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Studera utan CSN?

Inläggav Fourier » 2017-07-24 22:30:01

nescio skrev:
Fourier skrev:Undrar om någon har några tips på hur man studerar utan CSN? Har inget CSN kvar och jag har fortfarande tid kvar på mina studier.
Du får väl använda pengarna du sparade när du fick pengar av CSN. Eller har du slösat bort alltihopa?


Nej, jag lyckades bara inte spara ihop tillräckligt. Är ganska sparsam, köper mest det jag behöver.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in