Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav finodino » 2017-06-21 20:51:13

Hej hej, jag har försökt jobba och ha praktik men det funkar verkligen inte, jag får sjuk ångest och mår jättedåligt. Jag har bokat tid hos en läkare på vårdcentralen för att prata om sjukersättning och få ett utlåtande för att ansöka om det. Började också fundera på om det kanske skulle passa mig att gå på daglig verksamhet. Hittade en som verkar intressant hos kommunen och som verkar vara väldigt kravlöst och utan krav på att vara social osv.

Men i vilken ordning gör man allt? För ska man gå på DV ska man väl ha sjukersättning på heltid? Och kan man gå på DV bara ett par timmar per dag? Ska jag vänta med att söka plats på daglig verksamhet tills jag vet om jag får sjukersättning?
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav johan88 » 2017-06-21 21:36:36

Det är en handläggare på kommunen som bedömer om du har behov av daglig verksamhet, det hänger inte på något sätt ihop med försäkringskassans bedömning om behov av sjukersättning.

Orkar du kontakta kommunen samtidigt som processen kring sjukersättning pågår så är det bara att köra på med båda samtidigt.

DV kan vara allt från 1 timme per vecka till de vanliga 40 timmarna.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav finodino » 2017-06-21 22:55:57

Tack för snabbt svar!

Så alla som går på DV har inte nödvändigtvis sjukersättning?
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav Alien » 2017-06-21 23:03:54

De som går på DV brukar ha aktivetets- el sjukersättning. Man får ju ingen lön på DV, så man måste ju försörjas på något sätt. Men jag vet inte om man kan få DV även om man har någon annan slags ersättning.

Har du AS-diagnos? Det är väl snarare att ha en diagnos och rätt till LSS (och LSS-handläggare), som gör att man kan få DV.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav finodino » 2017-06-22 8:20:31

Alien skrev:De som går på DV brukar ha aktivetets- el sjukersättning. Man får ju ingen lön på DV, så man måste ju försörjas på något sätt. Men jag vet inte om man kan få DV även om man har någon annan slags ersättning.

Har du AS-diagnos? Det är väl snarare att ha en diagnos och rätt till LSS (och LSS-handläggare), som gör att man kan få DV.


Aha. Ja jag har diagnos, atypisk autism. Men jag har inte haft kontakt med LSS-handläggare än.
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav december16 » 2017-06-23 14:45:02

Alien skrev:Man får ju ingen lön på DV, så man måste ju försörjas på något sätt.


DV är väl en tillfällig lösning i väntan på jobb, för att man ska träna sig på att jobba. Så även om man inte får lön, så får man ju träning inför den dagen då man ska ut i arbete (och därmed få lön). På samma sätt som man inte får en guldmedalj av att träna höjdhopp, eller någon annan sport, så får man ju träning inför att tävla.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav Alien » 2017-06-23 15:36:47

Nej, DV är ingen bra merit för lönejobb. DV är syssselsättning för den som inte klarar av vanliga jobb. Se daglig-verksamhet-o-aktivitetsersattning-en-atervandsgrand-t4538.html

Vill man ha ett vanligt jobb, så är det bättre att försöka få praktik via arbetsförmedlingen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-23 15:42:20

Alien skrev:Nej, DV är ingen bra merit för lönejobb. DV är syssselsättning för den som inte klarar av vanliga jobb. Se daglig-verksamhet-o-aktivitetsersattning-en-atervandsgrand-t4538.html

Vill man ha ett vanligt jobb, så är det bättre att försöka få praktik via arbetsförmedlingen.


Snarare bör man väl skaffa sig en utbildning och enbart ägna sig åt praktik som är adekvat i ett utbildningskontext.
Man ska inte inbilla sig att det är bra att lalla runt o jobba gratis i the comfort zone.

Att gå på DV kan vara bra för att inte tappa greppet helt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav vofff » 2017-07-04 15:52:37

Jag går på DV pga min utbrändhet (sjukskriven), så länge jag går där för att så småningom må bättre så jag kan söka vanligt jobb igen. Men det lär dröja länge. Jag har varit nu där ca 1,5år nu och jag har sjukpenning men ska snart ersätta med något annat som t ex förtids pension.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 13:44:38

vofff skrev:Jag går på DV pga min utbrändhet (sjukskriven), så länge jag går där för att så småningom må bättre så jag kan söka vanligt jobb igen. Men det lär dröja länge. Jag har varit nu där ca 1,5år nu och jag har sjukpenning men ska snart ersätta med något annat som t ex förtids pension.


Vad får du göra för något på din DV?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 13:47:20

Pinghis Khan skrev:
Alien skrev:Nej, DV är ingen bra merit för lönejobb. DV är syssselsättning för den som inte klarar av vanliga jobb. Se daglig-verksamhet-o-aktivitetsersattning-en-atervandsgrand-t4538.html

Vill man ha ett vanligt jobb, så är det bättre att försöka få praktik via arbetsförmedlingen.


Snarare bör man väl skaffa sig en utbildning och enbart ägna sig åt praktik som är adekvat i ett utbildningskontext.
Man ska inte inbilla sig att det är bra att lalla runt o jobba gratis i the comfort zone.

Att gå på DV kan vara bra för att inte tappa greppet helt.


Fast om man inte klarar att leva upp till "vanliga yrkeslivets krav"
innebär väl inte det att man "lallar runt"?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur ansöker man om daglig verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2017-11-03 3:22:57

finodino skrev:Hej hej, jag har försökt jobba och ha praktik men det funkar verkligen inte, jag får sjuk ångest och mår jättedåligt. Jag har bokat tid hos en läkare på vårdcentralen för att prata om sjukersättning och få ett utlåtande för att ansöka om det. Började också fundera på om det kanske skulle passa mig att gå på daglig verksamhet. Hittade en som verkar intressant hos kommunen och som verkar vara väldigt kravlöst och utan krav på att vara social osv.

Men i vilken ordning gör man allt? För ska man gå på DV ska man väl ha sjukersättning på heltid? Och kan man gå på DV bara ett par timmar per dag? Ska jag vänta med att söka plats på daglig verksamhet tills jag vet om jag får sjukersättning?


Jag tror nog att det är så att man först måste ha sjukersättning eller aktivitetsersättning. Sedan kan man ansöka.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in