Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 3:27:06

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar) om det nu finns så ont om arbete att förmedla?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-18 3:29:20

Vem ska annars agera kontrollorgan åt akassan så att du söker jobben som inte finns och går de meningslösa kurserna man tvingar på dig?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 3:56:19

Savanten Svante skrev:Vem ska annars agera kontrollorgan åt akassan så att du söker jobben som inte finns och går de meningslösa kurserna man tvingar på dig?


Kan man inte avskeda några?

Men liksom om det nu finns alldeles för få jobb varför existerar arbetsförmedlingen då? Hur många jobb förmedlar dem? Hela plejset är väl inte huvudsakligen till för att vara a-kassa kontrollant? Eller är det det?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Huggorm » 2017-01-18 7:18:37

Det finns mängder med jobb att förmedla men arbetsförmedlingen har skött sig så illa att företagen inte alltid vill anförtro dom uppdraget
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Zirre » 2017-01-18 10:12:54

Arbetsförmedlingen finns för att folk ska kunna få jobb.
Vissa klarar sig ändå, andra inte.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 18:41:45

Zirre skrev:Arbetsförmedlingen finns för att folk ska kunna få jobb.
Vissa klarar sig ändå, andra inte.


Menar du på den icke-öppna arbetsmarknaden och/eller med stödåtgärder? Eller menar du den helt "öppna" och "oskyddade" arbetsmarknaden också?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 18:42:25

Huggorm skrev:Det finns mängder med jobb att förmedla men arbetsförmedlingen har skött sig så illa att företagen inte alltid vill anförtro dom uppdraget


Aha, är det så?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-18 20:33:50

Savanten Svante skrev:Vem ska annars agera kontrollorgan åt akassan så att du söker jobben som inte finns och går de meningslösa kurserna man tvingar på dig?

Bra sammanfattning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Aceber » 2017-01-18 21:18:34

Arbetsförmedlingen förmedlar rena jobb till kanske 5%. Folk skriver in sig för att få sitt bidrag. Och för det får du gå på meningslösa möten och praktik/kurser som oftast inte leder till något vettigt...
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav honeypie81 » 2017-01-18 21:51:44

Det är bra att ha en statlig myndighet (?), i grunden tycker jag det. Men! Det är något i grunden Organisatoriskt fel med af. Läs den här boken Vi bara lyder, en facklitteratur bok som är skrämmande!
Jag har varit i kontakt med Arbetsförmedligen och kan inte direkt "påstå" att mina erfarenheter varit negativa. Kanske för att dem som jobbade där var så snälla.
Jag har även aldrig haft större problem med Försäkringskassan vilket måste anses vara lite udda... jag är ju nästan stammis där. :-|

Men som jag ville ha sagt hellre en kontrollerad statlig myndighet som sköter arbetsmarknadsåtgärder (svårt ord!) än en massa oseriösa aktörer. Det finns nu också men dom skaffar inte heller fram några jobb.
:-)063
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Re: Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Julianus » 2017-01-18 21:56:32

De kan lika gärna byta namn till Arbetsförnedringen.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Toblerone » 2017-01-18 21:57:44

Min son hade ett möte på arbetsförmedlingen idag och när han kom tillbaka sa han: De gör ingenting. Det enda de gör är att förklara att allt står på hemsidan. :-)051

Han har dock precis fått ett av jobben som han sökt. Nån slags support i telefon. Inte bra för honom egentligen - att sitta still och inte kunna göra i sin egen takt. Istället kan det oförväntat plötsligt bli stressigt. Sonen har svår ADHD. Men han ju inte tacka nej till det heller. Får väl se, man vet aldrig. Kanske går det bra ändå.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Toblerone » 2017-01-18 22:03:34

Fleure123 skrev:Varför finns arbetsförmedlingen (kvar) om det nu finns så ont om arbete att förmedla?


Det är ju enklare att hitta jobb själv när det finns gott om jobb. När det INTE finns så gott om jobb, då kan man nog snarare ha nytta av en arbetsförmedling för att få tips hur man kommer åt dem jobben som kanske ändå finns.

Finns det ont om jobb? Jag har inte kollat själv, men sonen har. Det finns ju en hel del att söka, frågan är snarare hur många som söker dem. Det är sååå mycket enklare när man är den enda sökande. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Aceber » 2017-01-18 22:33:58

Toblerone skrev:
Fleure123 skrev:Varför finns arbetsförmedlingen (kvar) om det nu finns så ont om arbete att förmedla?


Det är ju enklare att hitta jobb själv när det finns gott om jobb. När det INTE finns så gott om jobb, då kan man nog snarare ha nytta av en arbetsförmedling för att få tips hur man kommer åt dem jobben som kanske ändå finns.

Finns det ont om jobb? Jag har inte kollat själv, men sonen har. Det finns ju en hel del att söka, frågan är snarare hur många som söker dem. Det är sååå mycket enklare när man är den enda sökande. :)


Jag är 21 år och där jag bor är det nästan 30% arbetslöshet. Det är också fakta att 80% av alla jobb är dolda jobb som görs ut genom kontakter alltså inte genom en ansökning på platsbanken. Har sökt över 100 jobb på 2 år... Fått en intervju och då har jag gymnasieutbildning, serviceutbildning ifrån Lernia, personlig tränare och kostrådgivareutbildning, bra betyg, körkort och bil. Jag har även jobbat 2 år inom barnomsorgen och äldreomsorgen ( där får alla som vill ha jobb).

Men jag har inte fått ett enda jobb genom af eller genom att söka jobb som är utannonserade. Finns inte ett enda jobb på platsbanken som bara en person söker. Har sökt alla jobb jag känner att jag har behörighet till, allt från lokalvårdare till att jobba på Maxi. På vissa ställen finns det verkligen inga jobb även om man försöker och arbetsförmedlingen gör ingenting där heller. Tyvärr.... har du inga kontakter känns det som lika stor sannolikhet att få ett jobb som att vinna på lotto. Riktigt sorgligt :/
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav LILITH_ » 2017-01-18 22:57:37

Arbetsförmedlingen ger ju jobb till alla de som jobbar på Arbetsförmedlingen. Och det är rätt många, antar jag.
Alltid något.

:-)Happy
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-18 23:04:46

arbetsförmedlingens åtgärdsprogram.jpg


-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Toblerone » 2017-01-18 23:34:45

Aceber skrev:
Toblerone skrev:
Fleure123 skrev:Varför finns arbetsförmedlingen (kvar) om det nu finns så ont om arbete att förmedla?


Det är ju enklare att hitta jobb själv när det finns gott om jobb. När det INTE finns så gott om jobb, då kan man nog snarare ha nytta av en arbetsförmedling för att få tips hur man kommer åt dem jobben som kanske ändå finns.

Finns det ont om jobb? Jag har inte kollat själv, men sonen har. Det finns ju en hel del att söka, frågan är snarare hur många som söker dem. Det är sååå mycket enklare när man är den enda sökande. :)


Jag är 21 år och där jag bor är det nästan 30% arbetslöshet. Det är också fakta att 80% av alla jobb är dolda jobb som görs ut genom kontakter alltså inte genom en ansökning på platsbanken. Har sökt över 100 jobb på 2 år... Fått en intervju och då har jag gymnasieutbildning, serviceutbildning ifrån Lernia, personlig tränare och kostrådgivareutbildning, bra betyg, körkort och bil. Jag har även jobbat 2 år inom barnomsorgen och äldreomsorgen ( där får alla som vill ha jobb).

Men jag har inte fått ett enda jobb genom af eller genom att söka jobb som är utannonserade. Finns inte ett enda jobb på platsbanken som bara en person söker. Har sökt alla jobb jag känner att jag har behörighet till allt från lokalvårdare till att jobba på Maxi. På vissa ställen finns det verkligen inga jobb även om man försöker och arbetsförmedlingen gör ingenting där heller. Tyvärr.... har du inga kontakter känns det som lika stor sannolikhet att få ett jobb som att vinna på lotto. Riktigt sorgligt :/


Det är förstås stor skillnad beroende på om man bor i storstan eller ute på landsbyggden. Om man nu bor långt ute på landet, eller framför allt i norra delen av landet, då bör man kanske avväga att antigen utbilda sig till något "vanligt", eller efterfrågat, eller att vara beredd att flytta till stan. Det är realiteten.

Jag har varit med om det nån gång att jag har varit den enda som har sökt. Eller i alla fall den enda behöriga som har sökt, så att andra eventuella sökande har inte varit nån konkurrens för mig. Och sen har jag också varit med om situationen då 120 personer har sökt samma jobb. Men jag bor också i Stockholm. Här kan man få jobb om man vill jobba.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 23:49:20

KrigarSjäl skrev:
Savanten Svante skrev:Vem ska annars agera kontrollorgan åt akassan så att du söker jobben som inte finns och går de meningslösa kurserna man tvingar på dig?

Bra sammanfattning.


Finns ju tankar om medborgarlön, och om det infördes så skulle kanske arbetsförmedlingen försvinna. Men tiden verkar inte vara mogen för medborgarlön ännu.

Jag kan dock ytterst lite om medborgarlön-tanken, och vad som skulle vara fördelar och nackdelar med ett sådant system.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 23:50:15

LILITH_ skrev:Arbetsförmedlingen ger ju jobb till alla de som jobbar på Arbetsförmedlingen. Och det är rätt många, antar jag.
Alltid något.

:-)Happy


:D
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 23:51:57

Savanten Svante skrev:
arbetsförmedlingens åtgärdsprogram.jpg


:shock: :D
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Aceber » 2017-01-19 12:45:33

Toblerone skrev:
Aceber skrev:
Toblerone skrev:Det är ju enklare att hitta jobb själv när det finns gott om jobb. När det INTE finns så gott om jobb, då kan man nog snarare ha nytta av en arbetsförmedling för att få tips hur man kommer åt dem jobben som kanske ändå finns.

Finns det ont om jobb? Jag har inte kollat själv, men sonen har. Det finns ju en hel del att söka, frågan är snarare hur många som söker dem. Det är sååå mycket enklare när man är den enda sökande. :)


Jag är 21 år och där jag bor är det nästan 30% arbetslöshet. Det är också fakta att 80% av alla jobb är dolda jobb som görs ut genom kontakter alltså inte genom en ansökning på platsbanken. Har sökt över 100 jobb på 2 år... Fått en intervju och då har jag gymnasieutbildning, serviceutbildning ifrån Lernia, personlig tränare och kostrådgivareutbildning, bra betyg, körkort och bil. Jag har även jobbat 2 år inom barnomsorgen och äldreomsorgen ( där får alla som vill ha jobb). Men jag har inte fått ett enda jobb genom af eller genom att söka jobb som är utannonserade.

Finns inte ett enda jobb på platsbanken som bara en person söker. Har sökt alla jobb jag känner att jag har behörighet till allt från lokalvårdare till att jobba på Maxi. På vissa ställen finns det verkligen inga jobb även om man försöker och arbetsförmedlingen gör ingenting där heller. Tyvärr.... har du inga kontakter känns det som lika stor sannolikhet att få ett jobb som att vinna på lotto. Riktigt sorgligt :/


Det är förstås stor skillnad beroende på om man bor i storstan eller ute på landsbyggden. Om man nu bor långt ute på landet, eller framför allt i norra delen av landet, då bör man kanske avväga att antigen utbilda sig till något "vanligt", eller efterfrågat, eller att vara beredd att flytta till stan. Det är realiteten.

Jag har varit med om det nån gång att jag har varit den enda som har sökt. Eller i alla fall den enda behöriga som har sökt, så att andra eventuella sökande har inte varit nån konkurrens för mig. Och sen har jag också varit med om situationen då 120 personer har sökt samma jobb. Men jag bor också i Stockholm. Här kan man få jobb om man vill jobba.


Du kanske har erfarenhet eller utbildning som gör dig behörig men det kanske var 100 obehöriga som sökte jobbet. Hade flyttat om jag kunnat men klarar mig inte själv fören jag fått hjälp med vissa delar i min vardag. Och utbildning (iaf i ung ålder) är inte så lätt. Man vill jobba med något man trivs med och då det inte finns några jobb så får man inte heller testa på olika yrken. Du vet alltså inte vad du är intresserad av och vad som ens finns.

Kanske är lättare för äldre, det kan jag inte uttala mig om. Men vet att många unga fastnar i en ond cirkel. Dom vill utbilda sig men vill inte välja fel och då dom inte får testa något så kan dom omöjligt veta. Dom flesta har ju inte råd att gå högskola 2 gånger under sitt liv så är ändå ett ganska stort beslut. Är bara att hoppas på att det blir bättre för något måste göras snart. Hälften av folk i min ålder har jobb här .. resten går hemma och max en av 10 har något fast... :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-19 12:58:52

LILITH_ skrev:Arbetsförmedlingen ger ju jobb till alla de som jobbar på Arbetsförmedlingen. Och det är rätt många, antar jag.
Alltid något.

:-)Happy

Ja nåt måste man ju göra av alla tjänstemän.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Toblerone » 2017-01-19 13:36:24

Aceber skrev:
Toblerone skrev:Det är förstås stor skillnad beroende på om man bor i storstan eller ute på landsbyggden. Om man nu bor långt ute på landet, eller framför allt i norra delen av landet, då bör man kanske avväga att antigen utbilda sig till något "vanligt", eller efterfrågat, eller att vara beredd att flytta till stan. Det är realiteten.

Jag har varit med om det nån gång att jag har varit den enda som har sökt. Eller i alla fall den enda behöriga som har sökt, så att andra eventuella sökande har inte varit nån konkurrens för mig. Och sen har jag också varit med om situationen då 120 personer har sökt samma jobb. Men jag bor också i Stockholm. Här kan man få jobb om man vill jobba.


Du kanske har erfarenhet eller utbildning som gör dig behörig men det kanske var 100 obehöriga som sökte jobbet. Hade flyttat om jag kunnat men klarar mig inte själv fören jag fått hjälp med vissa delar i min vardag. Och utbildning (iaf i ung ålder) är inte så lätt. Man vill jobba med något man trivs med och då det inte finns några jobb så får man inte heller testa på olika yrken. Du vet alltså inte vad du är intresserad av och vad som ens finns.

Kanske är lättare för äldre, det kan jag inte uttala mig om. Men vet att många unga fastnar i en ond cirkel. Dom vill utbilda sig men vill inte välja fel och då dom inte får testa något så kan dom omöjligt veta. Dom flesta har ju inte råd att gå högskola 2 gånger under sitt liv så är ändå ett ganska stort beslut. Är bara att hoppas på att det blir bättre för något måste göras snart. Hälften av folk i min ålder har jobb här .. resten går hemma och max en av 10 har något fast... :)


Jo, jag förstår, jag visste inte heller vad jag ville. Och jag valde fel första gången, jag studerade på högskolan två gånger. Andra gången tog jag dock inte studielån utan klarade mig med studiebidrag och deltidsjobb (och jobbande sambo).

Det är klart att man har bättre chans att få jobb om man har bra utbildning - min äldste son har inte gått klart gymnasiet och det är kämpigt, onödigt kämpigt, han borde ha gjort klart skolan för länge sen. Det bästa är väl något som man kan göra olika saker med, så att man har lite att välja. Min dotter läser till socionom, det tycker jag är en bra idé, de jobbar ju på alla möjliga olika ställen. Däremot är det nog inte så lämpligt om man har AS. Men det finns väl andra liknande yrken - jag kan inte det där så bra, andra vet säkert bättre. :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav kiddie » 2017-01-19 15:50:41

Jag fick gå en kurs där en gång. Där sas det rakt ut att det inte finns jobb. Vi fick inte lära oss något alls. De sa bara att man skulle söka de få jobb som eventuellt fanns. Sedan fick vi sitta tysta ett tag medan läraren gick ut och var borta en halvtimma. Sedan kom han tillbaka och då fick vi gå hem.

Arbetsförmedlingen är väl ett kontrollorgan så att du söker de jobb som finns?

Sedan så har de att göra iom att de sköter etableringen till flyktingar i två år.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in