Individuell anpassning för universitetsstudier
Postat: 2015-09-23 23:15:18
Godkväll!
Skapar denna tråd för att få specifika riktlinjer som man har rätt till när man har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (främst autismspektrumtillstånd), kommunikationsstörning (svårigheter att få fram ord, stamning som förvärras vid nervositet som uppstår när man "måste" tala) samt något liknande eller faktisk selektiv mutism som uppstår vid samma tillfällen som kommunikationsstörningen.
Hur lyder reglerna angående individuell anpassning av studier med något eller samtliga svårigheter när de studerar på universitet?
Individen skrev ett längre mejl som både jag och en mycket nära vän som doktorerar i neuropsykologi tyckte var helt rimliga och riktiga. I värsta fall skulle densamma ringa lärarna, men helst inte då individen inte kan ringa utifrån sin yrkesroll.
Det finns viss antydan för en anpassning, men det som de själva beskriver som "det egentliga problemet" kan inte ges trots att det är exakt det som är svårigheten. Autismen gör det svårt att t ex veta var man ska sitta, grupparbeten osv. Förutom det finns svårigheten att kommunicera, det är mycket ansträngande för individen och avbryter man individen så blir det extremt ansträngande Som tillägg finns då en typ av selektiv mutism som dessvärre inte är så enkelt som selektiv.
Jag tog på mig att formulera ett mejl där jag beskriver samtliga svårigheter samt att egenskaperna som en grupp individer visar p g a neurologiska avvikelser inte bara går att träna upp för att anpassas till normen. Efter den mer medicinska delen av mejlet till universitetslärarna så beskrev jag att miljöanpassning är den fungerande metoden man bör använda. Mejlet skickades aldrig då jag skrev ganska mycket och det blev jobbigt för individen att gå genom det, så efter några dagar (ca en vecka) skrev individen ett eget som slutligen besvarades.
Vad är "SÄRSKILDA SKÄL" som nämns i början av citatet? Levercancer?
Om någon bokstavligt talat kan varenda ynka rättighet man har så är jag mycket tacksam för detta. Och även var man kan vända sig för att upprätthålla denna "RÄTTVISA" som enligt lärarna var ett skäl. Den rättvisan som uttrycks ger intryck att utgångspunkten är att alla har exakt samma förutsättningar och förväntas prestera exakt likadant.
Skapar denna tråd för att få specifika riktlinjer som man har rätt till när man har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (främst autismspektrumtillstånd), kommunikationsstörning (svårigheter att få fram ord, stamning som förvärras vid nervositet som uppstår när man "måste" tala) samt något liknande eller faktisk selektiv mutism som uppstår vid samma tillfällen som kommunikationsstörningen.
Hur lyder reglerna angående individuell anpassning av studier med något eller samtliga svårigheter när de studerar på universitet?
Individen skrev ett längre mejl som både jag och en mycket nära vän som doktorerar i neuropsykologi tyckte var helt rimliga och riktiga. I värsta fall skulle densamma ringa lärarna, men helst inte då individen inte kan ringa utifrån sin yrkesroll.
Svaret var delvis skrev:För att kunna få godkänt på en examination betyder det att alla delar måste vara uppfyllda. Det handlar också om rättvisa och rättsäkerhet. Alla studenter som läser A-kursen ska ha samma förutsättningar och betingelser. Vi får inte göra undantag om inte särskilda skäl föreligger.
Undantag har dock inte givits för muntliga examinationer, vilket verkar vara det egentliga problemet för dig. Det betyder att vi inte kan göra ett undantag avseende muntlig examinationer. Det som vi dock kan göra är att anpassa seminariernas upplägg så att du både kan delta och bli godkänd.
Det finns viss antydan för en anpassning, men det som de själva beskriver som "det egentliga problemet" kan inte ges trots att det är exakt det som är svårigheten. Autismen gör det svårt att t ex veta var man ska sitta, grupparbeten osv. Förutom det finns svårigheten att kommunicera, det är mycket ansträngande för individen och avbryter man individen så blir det extremt ansträngande Som tillägg finns då en typ av selektiv mutism som dessvärre inte är så enkelt som selektiv.
Jag tog på mig att formulera ett mejl där jag beskriver samtliga svårigheter samt att egenskaperna som en grupp individer visar p g a neurologiska avvikelser inte bara går att träna upp för att anpassas till normen. Efter den mer medicinska delen av mejlet till universitetslärarna så beskrev jag att miljöanpassning är den fungerande metoden man bör använda. Mejlet skickades aldrig då jag skrev ganska mycket och det blev jobbigt för individen att gå genom det, så efter några dagar (ca en vecka) skrev individen ett eget som slutligen besvarades.
Vad är "SÄRSKILDA SKÄL" som nämns i början av citatet? Levercancer?
Om någon bokstavligt talat kan varenda ynka rättighet man har så är jag mycket tacksam för detta. Och även var man kan vända sig för att upprätthålla denna "RÄTTVISA" som enligt lärarna var ett skäl. Den rättvisan som uttrycks ger intryck att utgångspunkten är att alla har exakt samma förutsättningar och förväntas prestera exakt likadant.