"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "
Postat: 2014-04-11 19:38:53
Hej.
Jag är ny på forumet.
Jag lever i hopp om att någon dag så kommer jag syssla med något som kommer vara betydelsefullt för mig och där jag (och min kompetens) kommer vara betydelsefull för andra.
Jag vill gärna tro att jag är skolsmart i bemärkelsen att jag är en sådan som klasskompisarna aldrig skulle tro kan misslyckas med något i skolan. Jag älskar att vara i skolan.
Men mina betyg är värdelösa i alla ämnen där det i någon form är viktigt att i skrift kunna redogöra för något. Exempelvis "Idrott och Hälsa" är ett av de ämnen som jag klarat mig undan utan att behöva återberätta/förklara/"redogöra för" något som läraren vill ha i skrift. Men jag kan inte säga att jag på något vis haft mindre roligt (under skoltid eller lästid) i ämnen som t.ex. Naturkunskap, Historia, Religion, Samhällskunskap. Men lik förbannat så går dessa kurser inte för mig trots mitt intresse för de. Så fort något ska redogöras för eller en hemskrivning göras så misslyckas jag dramatiskt och ger upp för att jag inte förstår vad det är läraren egentligen exakt vill ha. Jag kan omöjligt få ut på papper allt jag tänker på när frågan t.ex. är "Vad gjorde Hitler år 19XX?". Jag kan inte ens nu få ut allt jag tänker om det jag tänkt skriva om...
Jag tycker skrift är hemskt. Långsamt. Kan vara vackert i vissa avseenden men som verktyg i en skola som inte handlar om att tränas till ett önskat yrke utan mer om konkurrens/"last man standing" för att vinna en säkrad framtid tycker jag att skrift är ytterst primitivt och missgynnar exempelvis mig.
Jag känner jag spårar ur i detta inlägg nu, men det är precis det som händer när jag ska redogöra för något. Är det någon som har liknande handikapp?
Jag är ny på forumet.
Jag lever i hopp om att någon dag så kommer jag syssla med något som kommer vara betydelsefullt för mig och där jag (och min kompetens) kommer vara betydelsefull för andra.
Jag vill gärna tro att jag är skolsmart i bemärkelsen att jag är en sådan som klasskompisarna aldrig skulle tro kan misslyckas med något i skolan. Jag älskar att vara i skolan.
Men mina betyg är värdelösa i alla ämnen där det i någon form är viktigt att i skrift kunna redogöra för något. Exempelvis "Idrott och Hälsa" är ett av de ämnen som jag klarat mig undan utan att behöva återberätta/förklara/"redogöra för" något som läraren vill ha i skrift. Men jag kan inte säga att jag på något vis haft mindre roligt (under skoltid eller lästid) i ämnen som t.ex. Naturkunskap, Historia, Religion, Samhällskunskap. Men lik förbannat så går dessa kurser inte för mig trots mitt intresse för de. Så fort något ska redogöras för eller en hemskrivning göras så misslyckas jag dramatiskt och ger upp för att jag inte förstår vad det är läraren egentligen exakt vill ha. Jag kan omöjligt få ut på papper allt jag tänker på när frågan t.ex. är "Vad gjorde Hitler år 19XX?". Jag kan inte ens nu få ut allt jag tänker om det jag tänkt skriva om...
Jag tycker skrift är hemskt. Långsamt. Kan vara vackert i vissa avseenden men som verktyg i en skola som inte handlar om att tränas till ett önskat yrke utan mer om konkurrens/"last man standing" för att vinna en säkrad framtid tycker jag att skrift är ytterst primitivt och missgynnar exempelvis mig.
Jag känner jag spårar ur i detta inlägg nu, men det är precis det som händer när jag ska redogöra för något. Är det någon som har liknande handikapp?