Vilken daglig verksamhet går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav mikael » 2013-04-20 9:43:44

Vilken daglig verksamhet går du på?

Som din biståndsbedömare har hjälpt dig med?
Resursteamet, conexa, misa med så mycket mera.

Vad tycker du om din verksamhet?
Siktar du på jobb inom öppna arbetsmarknaden eller nöjer du dig med meningsfull och givande sysselsättning?
Min biståndsbedömare var ny och okunnig så jag fick fråga mig fram.
Jag är 57 bast så jag tog resursteamet.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Alien » 2014-03-04 18:42:42

Jag siktar inte på något riktigt jobb längre.

Så jag nöjer mig med att det ska vara givande för mig.

Jag jobbar på hunddagis, men bara en dag i veckan ("vecklig verksamhet?). Orkar och hinner inte mera. Hundar är underbara!

Tidigare jobbade jag en dag på katthem. Det var att mocka i lådor istf gå ut på promenad. Men man fick mer kontakt med katterna, när man hade tid kunde man sitta inne i deras boxar och gosa med dem. En del katter ville ha sällskap, andra var skygga och behövde sällskap (men dem var man försiktig att gosa med).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Zuumaester » 2014-03-04 23:05:24

Jag arbetar på Franzéngruppen och håller på med media samt utegrupperna som slänger andras sopor. Känner mig för att börja någon annanstans och pröva på, men det lär ta ett tag eftersom jag väntar på en lärlingsplats som min handläggare har planerat åt mig. (Egentligen så borde jag göra sådant själv men i det här fallet så kämpar jag med Försäkringskassan och det tar sin lilla tid det)
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav vofff » 2016-03-14 11:27:34

Dags att förnya tråden med den underbara 2016!

Hur har det gått för er nu? Har ni börjat nån ny DV? Eller har ni gått vidare?

Själv ska jag börja gå på konstfabriken, dock va jag lite tveksamt från början men iallafall en bra start just från min situation. Jag älskar hundar och musik också men man fick bara välja ett? Så min prio lista va 1.konst 2.hundar 3.musik.
Har dom inte nån speciell policy? Att man måste gå några dagar innan man kan byta till någon annan eller är det fritt val man får bestämma vilka DV man kan gå per vecka?

Jag känner mig som en normal människa mitt bland fysiskt handikappade människor, känner ni också likadan när ni första gången började hos DV?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Richard » 2016-03-17 19:34:21

Jag går på Spiran, som bedrivs av Ängelholms kommun. Trivs mycket bra där, en hel del skapande genom t.ex. keramik, målning o annat hantverk. Men också mycket socialt umgänge.

Jag är 36 år.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav onionhttps » 2016-06-09 11:15:36

Började med Activera Hundcenter...kom fram till att det blev bättre med något annat så då blev det Frösunda Arbetslag

När ovanstående är slut (pga att arbetslaget kommer stänga) kanske det blir Nova center men jag får se...
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav marxisten » 2016-06-09 11:20:25

Var på "Del-Ta produktion" under några år, vilket är ett legoföretag men tröttnat på det och vill komma närmare arbetslivet.

Så sist var jag istället i ett skolkök och lagade mat, dvs var köksbiträde. Just nu har jag inget, men tanken är att jag ska ha DV i en restaurang under ett tag för att sen gå nån form av utbildning för att jobba inom köksverksamhet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-09 11:38:32

Döden före LSS
Böldpesten före AAF
Rekordhagelmisär före Hab
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2016-06-09 11:45:02

KrigarSjäl skrev:Rekordhagelmisär före Hab


Själv har jag bara varit på ett besök på Hab, men dom två jag träffade verkade vara vettiga, bägge var också relativt unga och inte några gamla stofiler. Nu handlade det dock inte om någon DV utan om Hab och vad dom har att erbjuda.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2016-06-10 12:36:10

Jag ska börja på någon aktivitet senare i år. Men har INGA idéer. Jag ska sitta ner med nån slags assistent då och komma fram till vad jag vill göra. Men sedan ska ju det man vill göra passa med vad som finns med. Jag är jävligt kräsen när det handlar om att jobba gratis. Då ska det vara ngt som ger mig ngt.

Va fan kan man jobba med egentligen?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Alien » 2016-06-10 13:11:18

Assistenten har väl några förslag?

En del jobbar t ex på välgörenhetsorganisationer typ Myrorna. Antar att man går igenom inkommet material, packar upp och prissätter och står i kassan.

En del jobbar också på kafé. Eller på kommunens återvinning. Eller utejobb (parkarbete). Hunddagis el hästgård. Arkivering. Eller med konst och musik, som skapande verksamhet/hobby.

Man behöver inte heller jobba enbart inom kommunen utan kan även ha DV på privata företag. Antingen i en arbetsgrupp med handledare el mer självständigt med en coach som kommer då och då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 13:26:08

Detta med daglig verksamhet kontra det där som kallas daglig sysselsättning??

Innan jag fick Aspergerdiagnos (och var sjukskriven för bl a psykiska besvär) försökte jag istället komma med på en daglig sysselsättning. Men fick då nej av den tidens handläggare - annat än LSS-handläggare då, det var någon annan på kommunen, kommer inte riktigt ihåg, men någon typ av biståndsbedömare.

Nu har jag hittat en daglig sysselsättning - alltså EJ DV då - där jag ser EN schemalagd punkt som jag skulle vilja vara med på i höst. Skulle hellre vilja ha det än DV. Det är en studiecirkel som man då får gå gratis på, OM det beviljas. Men är det "kört" att fråga om det, är daglig sysselsättning för en helt annan målgrupp? När jag frågade tidigare - innan jag fick Aspergerdiagnos -- fick jag veta att daglig sysselsättning mest var för de som har eller haft psykoser? Är det riktig information?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Alien » 2016-06-10 13:34:47

Daglig verksamhet var från början för förståndshandikappade. Sedan tillkom det även för oss med autismspektrumtillstånd. Så därför har verksamheten utvidgats.

I min kommun är ytterligare en målgrupp de med "förvärvade hjärnskador" som har en egen slags DV. En DV för dem heter "Arbeta lugnt och prova på många aktiviteter". Men jag tror snarare det gäller folk som fått typ stroke än folk med psykoser.

Inom DV finns dels mer jobbetonade, dels mer skapande verksamhet, dels sinnesupplevelser som jag antar är för gravt handikappade.

Tycker just en studiecirkel inom ett för vederbörande intressant ämne borde vara perfekt DV för en aspergare. Man kan visserligen gå på en sådan alldeles privat, men det kostar ju pengar. Kanske kommunen inte heller har råd med det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 13:41:28

Alien skrev:Tycker just en studiecirkel inom ett för vederbörande intressant ämne borde vara perfekt DV för en aspergare. Man kan visserligen gå på en sådan alldeles privat, men det kostar ju pengar. Kanske kommunen inte heller har råd med det.


Tack för svar! :-)Happy

Det lite lustiga är att det är en kurs som jag aldrig setts anordnas på ett vanligt studieförbund, utan det här ämnet som jag vill lära mig hittade jag nu på ett kursschema på en daglig sysselsättning.

Men jag gör väl så att jag i alla fall frågar min handläggare, för den här kursen en gång i veckan är det enda jag hittat som jag tycker verkar intressant.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2016-06-10 13:54:43

Alien skrev:Assistenten har väl några förslag?

En del jobbar t ex på välgörenhetsorganisationer typ Myrorna. Antar att man går igenom inkommet material, packar upp och prissätter och står i kassan.

En del jobbar också på kafé. Eller på kommunens återvinning. Eller utejobb (parkarbete). Hunddagis el hästgård. Arkivering. Eller med konst och musik, som skapande verksamhet/hobby.

Man behöver inte heller jobba enbart inom kommunen utan kan även ha DV på privata företag. Antingen i en arbetsgrupp med handledare el mer självständigt med en coach som kommer då och då.


Jo, assistenten kommer väl säga ungefär som du.

Välgörenhet... aldrig i livet. Slavgöra som parkarbete? Hur KUL är det? Djurställena behöver man bil för att ta sig till. Hobbyverksamhet hör inte till detta, det finns inte inom de ramar jag ska gå inom. Annars hade det väl varit najs att få hålla på med sin hobby på deras bekostnad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Alien » 2016-06-10 14:08:43

En del gillar att jobba utomhus. Får man syssla med sådant man trivs med är det ju inte "slavgöra".

På ett kafé kan man syssla med bakning, det gillar en del. På en annan kan man hugga bort sly och jobba på 4H-gård. På en del fälla träd och hugga ved i skogen. Eller serva polisens bilar.

Jag kan tänka mig att för många är det viktigaste att få träffa folk och känna sig nyttig. För en aspergare kan det nog vara viktigare att det rör sig inom ens eget intresseområde.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2016-06-10 14:35:46

Jaha. Så folk gör dessa saker för att känna sig nyttiga. Låter inte klokt i mina öron men jag vet att folk kan ha risigt självförtroende. För mig ligger inte det meningsfulla i att jag ska göra ett arbete åt andra.

Finns saker jag tycker om att göra och gör på min fritid men det är ju meningslöst då att ha det som DV med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Alien » 2016-06-10 15:48:53

Jag tror att många vill ha arbetsgemenskapen också. Man vill leva som alla andra som har ett jobb att gå till på dagen och arbetskamrater att umgås med. Har man inga andra att umgås med så blir det extra viktigt.

Men för andra kan det vara just själva sysselsättningen som är det viktiga. T ex om man älskar att teckna el måla, om man får ingå i en grupp som gör det under ledning av en som kan lära ut saker så man blir bättre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav vofff » 2016-06-10 16:03:43

Jag har gått nu ett tag på DV och jag mår bättre psykiskt och fysiskt. Det är skönt att man får jobba med det man tycker om och det finns ingen tidspress eller mål, det tar ett tag att vänja sig vid det, men det är inte så att man ska bli bäst på de man gör? Utan mer att man ska läka sig i tid och trivas.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2016-06-10 16:21:07

Jag önskar verkligen jag hittar en DV som passar mig. Något som jag inte kan göra på egen hand. Jag har flera projekt på egen hand och jag har bra vänner redan.

Min läkare är den som vill ha detta för mig, hon är övertygad om att jag kommer må bättre när jag blir "sysselsatt". Fastän hon vet att jag redan nu är rätt stressad och har fullt upp. Men min DV-tid blir begränsad så jag hinner nog. Får inte heller få för mig att ta mig an för mycket för då blir det så att när jag har svackor då gör jag alla "måsten" först det som är för andra så att säga och det jag behöver göra för mig själv orkar jag inte då. Jag vet att mina prio är konstiga så men känner tvånget att vara duktig.

Jag får inte ha en intern plats, jag anses vara för högfungerande, utan jag ska ha en extern plats, vilket mer eller mindre är ett jobb.

Har inget emot att ingå i en arbetsgemenskap men det är inget behov heller.

Jag hoppas den dära assistenten har bättre idéer än vad jag har.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav onionhttps » 2016-06-17 3:10:04

kiddie skrev:Min läkare är den som vill ha detta för mig, hon är övertygad om att jag kommer må bättre när jag blir "sysselsatt". Fastän hon vet att jag redan nu är rätt stressad och har fullt upp.

För mig var det mina gamla boendestödjare som föreslog det. Jag hade aldrig provat så jag tänkte 'vad har jag att förlora?'.

kiddie skrev:Jaha. Så folk gör dessa saker för att känna sig nyttiga. Låter inte klokt i mina öron men jag vet att folk kan ha risigt självförtroende.

Jag gillar sällskapet som finns på DVn. Finns en del aspisar där. Mitt intresse är dock datorer. Hittills stannar jag för sällskapets skull, vänner växer inte på träd samt att det tar tid att lära känna andra och jag behöver fler vänner. Lite 'networking' är aldrig fel :)
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2016-06-17 22:00:01

Hm... kanske borde jag ställa kravet att det ska vara aspergare där. ;) Men jag ska ju vara i extern verksamhet så det innebär i praktiken att det nog bara kommer vara jag på det stället som har NPF.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav onionhttps » 2016-07-20 16:43:35

kiddie skrev:Hm... kanske borde jag ställa kravet att det ska vara aspergare där. ;) Men jag ska ju vara i extern verksamhet så det innebär i praktiken att det nog bara kommer vara jag på det stället som har NPF.

Det hunddagiset jag hamnade på, där visste jag innan att det var för Aspergare som jag läste på Täby Kommuns webbsida för jämför service. Både där jag är nu på "Frösunda Arbetslaget" och där jag var innan "Frösunda Activera Hundcenter" stod det på jämför service att båda har målgruppen Asperger(vilket också gäller fortfarande, kollade upp det nyss, dock ska Arbetslaget flytta som vi blev meddelade i början på sommaren)
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2016-07-20 17:06:38

Finns flera hunddagis här. Eftersom jag är hundvakt på heltid redan sedan flera år känns den verksamheten inte aktuell för mig. Jag håller på med hund/katter och datorer på fritiden så därför skulle jag behöva göra annat. Problemet är att hitta något jag är intresserad av men som jag inte redan gör, eller skulle behöva draghjälp för att göra.

Vad gäller andra aspergare kan jag ju faktiskt fråga när jag får diskutera ställe var andra tar vägen. Den personen borde ju veta. Kanske jag får nya idéer med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in