LILITH_ skrev:Din attityd är antagligen hela problemet, precis som jag misstänkte. Att du har huvudansvaret för en viss personalkategori innebär inte att folk automatiskt måste respektera dig och böja sig, den respekten måste du förtjäna genom att behandla dina medarbarbetare som dina gelikar.
Har du gjort det?
Svar ja: Jag har varit mycket noga med att engagera dom, ge dom ansvar, lyssna och vara förstående, tyvärr får man bara skit tillbaka från den ene av dom.
Han kör med mig, testar gränser, vägrar utföra arbetsuppgifter som han inte har lust att göra, får för sig att det är han som bestämmer, baktalar sina arbetskamrater för saker som han själv ägnar sig åt i precis lika hög grad som dom o.s.v. Värst av altt är att ju mer ansvar han får, ju mer odräglig blir han, just därför har jag
tvingats att alltför sent försöka bli mer auktoritär mot honom och försöka dra åt tumskruvarna, vilket är djupt beklagligt.
Jag har för närvarande ansvar för två personer, en som är jättebra och en som bara ställer till problem. I somras hade jag dessutom hand om en sommarjobbare, som var ett kapitel för sig, men han hade åtminstone alibi, då han hade utvecklingsstörning och svår adhd.
Den aktuelle säsongarens morfar, som bor i det området jag har hand om hade dessutom i förväg varnat mig för att det var en riktig bråkstake med attityds- och samarbetsproblem och som inte var välkommen tillbaks till sin förra arbetsplats, där de hade jättemycket problem med honom.
-Tro det eller ej, men det finns inte bara elaka stygga chefer/arbetsgivare, det finns även kass personal.
-Som sagt, hur skulle det vara om man dels läste igenom trådar ordentligt, dels försökte skaffa sig en verklig bild av saker och ting istället för att bilda sig en snabb uppfattning baserad på personliga fördomar om trådskribenten?
För övrigt var trådämnet inte hur stygga och elaka kollegor/underordnade jag har, utan den var tänkt att handla om att jag mycket snabbare än sk nt.s blir mentalt slutkörd av konflikter och besvärliga människor.