''Att prata är stort, att jobba är större"
Postat: 2011-02-13 3:52:36
I en artikel i DN (2011-06-06) finns en intervju med professor Liisa Keltikangas-Järvinen. Hon är temperamentsforskare.
Det kan rentav vara skadligt att blint dyrka den sociala förmågan anser hon:
Keltikangas-Järvinen skiljer mellan "socialitet", som är medfött och handlar om temperament, och "sociala förmågor", som vi lär oss.
Kelikangas-Järvinen varnar för att ha för många sociala medarbetare:
Tänk, en professor som fattat det som vi redan vet! Förhoppningsvis sprider sig hennes rön.
Men det här om att blyga personer kan ha mer empati är nytt. Tidigare har jag läst att blyga personer tvärtom är självcentrerade, alltför upptagna med att undra vad andra människor tycker om dem och vad de själva ska säga för att kunna ta in andra människor och deras känslor.
Tänk dig att företagat ska rekrytera en ny nyckelmedarbetare. En ansökan har följande forumlering "Jag är lite blyg och inte särskilt intresserad av människor, men jag är mycket kompetent i mitt yrke."
Hur stor är sannolikheten att den personen kallas till intervju? Noll, troligen.
- Det finns sanningar som är så etablerade att vi närmast tar dem för givna. En sådan är att sociala människor är att föredra i arbetslivet.
Det kan rentav vara skadligt att blint dyrka den sociala förmågan anser hon:
- Tror man på det är det lätt att göra kostsamma fel, vid val av såväl medarbetare som chefer, säger hon.
Keltikangas-Järvinen skiljer mellan "socialitet", som är medfött och handlar om temperament, och "sociala förmågor", som vi lär oss.
Blandar man ihop dessa begrepp finns risken att en blyg person väljs bort vid en anställningsintervju med motiveringen att han eller hon är "osocial". Just den persoen kanske tack vare sin personlighet fokuserar på sitt jobb.
- Forskningen visar intressant nog att just blyghet står i samband med empati. Det gör däremot inte socialitet. Det betyder at en alltför social person inte nödvändigvis märker att omgivningen tröttnat på att han eller hon alltid vill stå i centrum, säger Liisa Keltikangas-Järvinen.
Hennes slutsats är att vi åter måste sätta yrkeskunskapen i högsätet.
Kelikangas-Järvinen varnar för att ha för många sociala medarbetare:
Där kommer man att prata och skvallra i stället för att göra det man är anställd för.
Tänk, en professor som fattat det som vi redan vet! Förhoppningsvis sprider sig hennes rön.
Men det här om att blyga personer kan ha mer empati är nytt. Tidigare har jag läst att blyga personer tvärtom är självcentrerade, alltför upptagna med att undra vad andra människor tycker om dem och vad de själva ska säga för att kunna ta in andra människor och deras känslor.