Vilket arbete har du (haft)?
Postat: 2018-01-02 11:24:35
Vildsvin skrev:Nja, ser man på det rent krasst så får högskolor och universitet pengar per student de utexaminerar. Så forskning tillhör inte kärnkompetensen, utan förmågan att locka så många studenter som möjligt till skolan och ge dem en examen till minsta möjliga kostnad.unmaster skrev: Liksom i många yrken och branscher är det numera andra kompetenser än själva kärnkompetenserna som är viktiga(re) att behärska - inte minst sociala sådana. .
Vill man forska bör man nog vända sig till privat industri. Fast där är prestationskraven att leverera lönsamma produkter höga.
Jo, till del är det så, även om det inte alls fungerar så entydigt som du antyder. Men för det första är det inte forskande eller undervisande personal som har störst ansvar för att exempelvis, som du kallar det, "locka studenter"; det sysslar helt andra personalkategorier med. För det andra tror jag att du förväxlar ekonomiska incitament och förutsättningar (gällande en yrkeskategori) med yrkeskunskap. Vad jag talar om är det senare, dvs. vilka kunskaper en god universitetslärare och/eller forskare rimligen bör besitta. Parentetiskt kan det också tilläggas att universitet uttryckligen har två huvudsakliga, lagstadgade, uppgifter: forskning och undervisning. (Därtill finns den så kallade "tredje uppgiften", som berör någon form av spridning av forskning i det omgivande samhället).
Oavsett ovan, vad jag menade med "kärnkompetens" handlar snarast om en individuell arbetstagarnivå. Att vara bra på att forska räcker inte om man ska kunna ha en forskarkarriär efter disputation. Man måste behärska en mängd andra förmågor därtill: kunna/vilja arbeta utomlands ett antal år, skriva snabbt, marknadsföra sig själv, orka/kunna jobba långt över 100 %, mer eller mindre ständigt nätverka, resa stora delar av året, etc. etc. Sådana saker kan jag inte se att man kan kalla för kärnkompetenser.