Muskelminne finns det?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Muskelminne finns det?

Inläggav manne » 2021-09-16 18:24:46

så finns det verkligen ett muskelminne i hjärnan .?

så jag har jobbat eller haft en del tunga jobb i mitt liv och bärt tunga saker mm.

så finns det verkligen ett muskel minne om man har jobbat hårt kroppsligt i yngre dagar.? :o :-)063 :?:
sparas muskler som minne i hjärnan om man har jobbat hårt i yngre dagar.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Muskelminne
Är det på riktigt eller är det fake.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Muskel minne finns det?

Inläggav manne » 2021-09-16 18:36:21

Om man har ett muskel minne kan man då får muskler utan att man tränar.?

sparas muskel minnet i hjärnan för evigt.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Muskel minne finns det?

Inläggav Sheyen » 2021-09-16 18:40:21

Man kanske minns magrutorna man en gång hade? :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Muskel minne finns det?

Inläggav Huggorm » 2021-09-16 18:54:40

Det handlar inte om att ha haft ett tungt jobb, det handlar om att komma ihåg speciella rörelser. Om du rensar mycket fisk en period kommer du fortfarande kunna rörelserna om du skall rensa fisk igen efter tio års uppehåll.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Muskel minne finns det?

Inläggav CrazyInTrains » 2021-09-16 18:57:23

Jo, det skulle jag nog påstå, men det är kanske inte en särskild avdelning i hjärnan som lagrar muskelminnen och kanske inte heller direkt i muskeln. Det är ju en hel del man gör som bara går av sig själv. Det är väl fortfarande i hjärnan minnena lagras, men hur rörelserna ska utföras behöver man inte tänka på när man lärt sig dem. Det är väl lite som att skriva, jag vet ibland inte hur man ska rita en bokstav men det går av sig själv när den finns i en mening. Eller var tangenterna sitter på tangentbordet.

Har man ett tungt fysiskt arbete i unga år kan man säkert komma ihåg exakt hur man gjorde även om man inte kan förklara hur det går till åtskilliga år senare, det bara finns där. Som att cykla kanske. Sedan kan väl även musklernas minne försämras om man aldrig utför rörelserna givetvis.

Men jag gissar bara. Om det jag skrivit ens, med ett utrikiskt uttryck, makes any sense. :-)051

C:\user\brain\left_side\memory\muscles :-)063
CrazyInTrains
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Muskelminne finns det?

Inläggav manne » 2021-09-16 19:35:26

CrazyInTrains skrev:Jo, det skulle jag nog påstå, men det är kanske inte en särskild avdelning i hjärnan som lagrar muskelminnen och kanske inte heller direkt i muskeln. Det är ju en hel del man gör som bara går av sig själv. Det är väl fortfarande i hjärnan minnena lagras, men hur rörelserna ska utföras behöver man inte tänka på när man lärt sig dem. Det är väl lite som att skriva, jag vet ibland inte hur man ska rita en bokstav men det går av sig själv när den finns i en mening. Eller var tangenterna sitter på tangentbordet.

Har man ett tungt fysiskt arbete i unga år kan man säkert komma ihåg exakt hur man gjorde även om man inte kan förklara hur det går till åtskilliga år senare, det bara finns där. Som att cykla kanske. Sedan kan väl även musklernas minne försämras om man aldrig utför rörelserna givetvis.

Men jag gissar bara. Om det jag skrivit ens, med ett utrikiskt uttryck, makes any sense. :-)051

C:\user\brain\left_side\memory\muscles :-)063


Ok jag har haft en del kropps arbeten i åldern 15-28 år så har jag periodvis haft tunga jobb.
så jag undrar om dessa muskler lagars som minne i hjärnan .? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Muskelminne finns det?

Inläggav manne » 2021-09-16 19:51:56

Sheyen skrev:Man kanske minns magrutorna man en gång hade? :lol:


Ja det vore häftigt det.

har haft en del kropps arbeten under tonåren och sedan också i vuxen ålder också.

har bland anat jobbat som lagerarbetare praktik på överskottbolaget i ystad under en kortare tid.

och hårt kropps arbeten på en del olika DVS också. :!: :D
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Muskelminne finns det?

Inläggav manne » 2021-09-16 19:54:24

CrazyInTrains skrev:Jo, det skulle jag nog påstå, men det är kanske inte en särskild avdelning i hjärnan som lagrar muskelminnen och kanske inte heller direkt i muskeln. Det är ju en hel del man gör som bara går av sig själv. Det är väl fortfarande i hjärnan minnena lagras, men hur rörelserna ska utföras behöver man inte tänka på när man lärt sig dem. Det är väl lite som att skriva, jag vet ibland inte hur man ska rita en bokstav men det går av sig själv när den finns i en mening. Eller var tangenterna sitter på tangentbordet.

Har man ett tungt fysiskt arbete i unga år kan man säkert komma ihåg exakt hur man gjorde även om man inte kan förklara hur det går till åtskilliga år senare, det bara finns där. Som att cykla kanske. Sedan kan väl även musklernas minne försämras om man aldrig utför rörelserna givetvis.

Men jag gissar bara. Om det jag skrivit ens, med ett utrikiskt uttryck, makes any sense. :-)051

C:\user\brain\left_side\memory\muscles :-)063


jobbade bland anat under tonåren på gård med trav hästar och jobbade där ett par somrar varje dag.'
sedan så har jag efter det haft en del andra kropps arbeten också. :-)049 :D
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Muskelminne finns det?

Inläggav Kahlokatt » 2021-09-16 20:22:25

Att man kan gå är väl ett muskelminne, för det kan du ju aldrig glömma hur man gör annat än om du skulle få en stroke eller liknande. Samma med t.ex. att cykla, spela ett instrument, simma...


Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Muskelminne finns det?

Inläggav Dagobert » 2021-09-17 2:50:44

Ett fantastiskt klipp, Kahlokatten.

Vi har det sensomotoriska sinnet också, som gör att vi t.ex. kan cykla utan att välta utan att veta hur vi bär oss åt med det. Vi kan gå i trappor i mörker och knyta skosnören utan att titta. Jag vet inte hur det förhåller sig till muskelminne.


Här tror jag det är muskelminne som gäller. Albert Lee har tränat in låten i småbitar som han växlar mellan. Bitarna går reflexmässigt, mer eller mindre, och därmed funkar även helheten.

Albert Lee - Fun Ranch Boogie
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Muskelminne finns det?

Inläggav Sheyen » 2021-09-17 8:25:42

manne skrev:
Sheyen skrev:Man kanske minns magrutorna man en gång hade? :lol:


Ja det vore häftigt det.

har haft en del kropps arbeten under tonåren och sedan också i vuxen ålder också.

har bland anat jobbat som lagerarbetare praktik på överskottbolaget i ystad under en kortare tid.

och hårt kropps arbeten på en del olika DVS också. :!: :D

Fast om det är så att muskelminne kan existera, borde även imaginärt muskelminne vara möjligt, dvs att man upplever att man haft viss muskulatur, eftersom att hjärnan påstår det (jämför med schizofreni, då man kanske ser och hör något som inte är där). Kommer då det imaginära muskelminnet på riktigt kunna påverka fysiken, eller styrs hjärnans kraft av musklernas förmåga/oförmåga?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Muskelminne finns det?

Inläggav Sheyen » 2021-09-17 8:27:21

Jag tror att jag missuppfattat vad ett muskelminne är.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Muskelminne finns det?

Inläggav Sheyen » 2021-09-17 8:28:13

Eller det kanske jag inte alls gjort.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Muskelminne finns det?

Inläggav Sheyen » 2021-09-17 8:33:29

Kahlokatt skrev:Att man kan gå är väl ett muskelminne, för det kan du ju aldrig glömma hur man gör annat än om du skulle få en stroke eller liknande. Samma med t.ex. att cykla, spela ett instrument, simma...



Wow! Häftig video!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Muskelminne finns det?

Inläggav kattson » 2021-09-17 10:57:36

Gissar / hittar på nu, men det är väl inte bara fysiska saker som räknas som muskelminne?
Nöta multiplikationstabellen i grundskolan är väl också en form av muskelminne?

När jag ska "koda grund" i nått så typ rinner det ur mig, behöver inte ens tänka för att få grundstrukturen på ett program. Det är tillåmed så att jag kan sitta och prata med någon, och låta det undermedvetna slänga ur sig massa saker, sen "korrekturläsa" att zombie-hjärnan gjort rätt.
Där är det ju mer än att bara fingrarna vet hur dom ska dansa runt på tangentbordet, men inte såpass mycket hjärnaktivitet att jag aktivt måste ha koll på vad jag gör / tänka.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Muskelminne finns det?

Inläggav Någon » 2021-09-17 13:29:03

manne skrev:så finns det verkligen ett muskelminne i hjärnan .?

så jag har jobbat eller haft en del tunga jobb i mitt liv och bärt tunga saker mm.

så finns det verkligen ett muskel minne om man har jobbat hårt kroppsligt i yngre dagar.? :o :-)063 :?:
sparas muskler som minne i hjärnan om man har jobbat hårt i yngre dagar.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Muskelminne
Är det på riktigt eller är det fake.?


Wikipediaartikeln saknar källhänvisningar. Det beror troligen på att vi som är i branscher där ordet muskelminne ibland används för att sammanfatta verkligt komplexa händelser i nervsystemet (inklusive hjärnan) och musklerna mest när vi pratar med lekmän/personer utan utbildning i området, egentligen aldrig annars använder ordet.

Är för trött och mår för dåligt idag för att försöka förklara/skriva mer än så här. Tänker bara att det är bättre att söka fakta än att spekulera.. om det inte bara handlar om att fördriva tiden/ha lite kul.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Muskelminne finns det?

Inläggav Ignatius » 2021-09-17 18:44:05

Jag tränar kampsport. Vi gör samma enkla rörelser och förflyttningar varje pass, varje pass. Jag har gjort dem hundratusentals gånger. Spelar ingen roll hur avancerad du blir. Rörelserna är grund för tekniker och kast. Håller jag upp ett tag går det att komma tillbaka eftersom grundrörelserna är inrepeterade i muskelminnet.
Det är ett omständligt sätt att puckla på varandra, men ger trygghet i kropp och huvud. Man vet hur det ska kännas för att det ska kännas bra. Muskelminne har inget med styrka att göra utan med rörelser.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Muskelminne finns det?

Inläggav Vildsvin » 2021-09-17 21:39:40

Någon skrev:
manne skrev: https://sv.wikipedia.org/wiki/Muskelminne
Är det på riktigt eller är det fake.?


Wikipediaartikeln saknar källhänvisningar.

Engelska Wikipedia har källhänvisningar.

Neurologiskt: https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_memory
Muskulärt: https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_me ... raining%29
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in