De sju grundberättelserna
Postat: 2021-08-26 14:50:25
Det finns bara sju historier, allt är variationer av dem, sägs det.
Ja, flera återkommer i tv-serierna.
Övervinna monstret
Monstret kan vara en drake i fantasy. Det kan också vara en ond kung/diktator. Eller så är det bildligt. Typ att personen haft en traumatisk upplevelse som hen måste komma över. Det bästa är då att dels berätta om det, dels besöka en terapeut.
Från misär till rikedom (Askungen etc)
Det finns oändliga variationer av den fattiga flickan som träffar en rik man. Det finns även den fattige pojken men han blir rik genom hårt arbete el att vara duktig på att göra affärer. "The American dream" handlar om den fattige immigranten som blir rik.
Askungesagan är en grundberättelse som passar för romansböcker (Harlequinböcker). En variant var "läkarromanerna" där en sjuksköterska blir kär i den snygge (men arrogante) läkaren. Barbara Cartland skrev ständigt om unga oskyldiga flickor som blev kära i den något äldre värlsvane mannen. Han hade all sexuell erfarenhet men gifte sig med den unga flickan pga hennes oskyldiga kärlek (och sen fick han lära upp henne). Ofta utspelades böckerna sig i slott på 1800-talet.
En klassiker är Stolthet och fördom av Jane Austen. Elisabeth är visserligen inte direkt fattig men den dag hennes far dör blir hon det, egendomen går till en manlig släkting. Darcy är rik, reserverad och stolt men faller för henne, trots att han anser hennes ställning och familj inte god nog. En annan klassiker är Charlotte Brontës roman Jane Eyre. Den fattiga guvernanten vinner den rike och gåtfulle Rochester med sin personlighet och integritet.
Sökandet efter skatten (el sanningen)
Ja, det är ju temat i många äventyrsberättelser/filmer och i fantasy. Sagan om ringen. Jakten på den försvunna skatten och efterföljarna.
Resan och hemkomsten
Där är väl Odysséen en klassiker. Många böcker/filmer börjar med en resa. Huvudpersonen upplever en helt ny miljö. I bästa fall har hen lärt sig något att ta hem vid hemkomsten. Sagan om ringen handlar ju också om resan och hemkomsten. Betr filmer kommer jag nu bara på Lost in Translation och Ett rum med utsikt.
Resten fattar jag inte. Återfödseln låter som något religiöst. Och Komedi och Tragedi låter alldeles för vagt.
https://www.svd.se/det-finns-bara-sju-urberattelserSvD 2005-04-19 skrev:Svaren finns i kritikern Christopher Bookers nya The Seven Basic Plots, i vilken han hävdar att alla våra historier kan härledas till sju olika intriger, som återanvänds igen och igen, i romaner, filmer, pjäser, operor och så vidare.
De sju urberättelserna är Övervinna monstret, Från misär till rikedom, Sökandet (efter sanningen eller skatten), Resan och hemkomsten, Återfödsel, Komedi och Tragedi.
Ja, flera återkommer i tv-serierna.
Övervinna monstret
Monstret kan vara en drake i fantasy. Det kan också vara en ond kung/diktator. Eller så är det bildligt. Typ att personen haft en traumatisk upplevelse som hen måste komma över. Det bästa är då att dels berätta om det, dels besöka en terapeut.
Från misär till rikedom (Askungen etc)
Det finns oändliga variationer av den fattiga flickan som träffar en rik man. Det finns även den fattige pojken men han blir rik genom hårt arbete el att vara duktig på att göra affärer. "The American dream" handlar om den fattige immigranten som blir rik.
Askungesagan är en grundberättelse som passar för romansböcker (Harlequinböcker). En variant var "läkarromanerna" där en sjuksköterska blir kär i den snygge (men arrogante) läkaren. Barbara Cartland skrev ständigt om unga oskyldiga flickor som blev kära i den något äldre värlsvane mannen. Han hade all sexuell erfarenhet men gifte sig med den unga flickan pga hennes oskyldiga kärlek (och sen fick han lära upp henne). Ofta utspelades böckerna sig i slott på 1800-talet.
En klassiker är Stolthet och fördom av Jane Austen. Elisabeth är visserligen inte direkt fattig men den dag hennes far dör blir hon det, egendomen går till en manlig släkting. Darcy är rik, reserverad och stolt men faller för henne, trots att han anser hennes ställning och familj inte god nog. En annan klassiker är Charlotte Brontës roman Jane Eyre. Den fattiga guvernanten vinner den rike och gåtfulle Rochester med sin personlighet och integritet.
http://flamman.se/a/exploaterad-karlekFlamman 8 MARS, 2019 skrev:Det sägs ofta att har man läst en Harlequin så har man läst alla, men det stämmer inte riktigt. Förutom att böckerna anpassas till sin lokala marknad, följer de sin tid och olika teman dominerar under olika tidsepoker.
---
Den främsta konstanten är dock idén om kärleken som meningen med livet och lösningen på alla problem. Inom romance har kvinnor naturligt förmågan att älska, medan kärleken är något som män måste lära sig. Spänningen i det (i princip alltid) heterosexuella kärleksförhållandet bygger på att hjältinnan har mindre socialt kapital än hjälten, men genom att hon lär honom att älska kan hon kämpa sig till en högre position i samhället. Från ”rags to riches”, askungesagan, är en av världsfiktionens påstådda sju grundintriger.
---
Det är nog inte alltför djärvt att påstå att en grundpremiss för romance: att fattiga/vanliga kvinnor lär rika/åtråvärda män att uttrycka kärlek, omvårdnad och bekräftelse, sker mer sällan i verkligheten.
Sökandet efter skatten (el sanningen)
Ja, det är ju temat i många äventyrsberättelser/filmer och i fantasy. Sagan om ringen. Jakten på den försvunna skatten och efterföljarna.
Resan och hemkomsten
Där är väl Odysséen en klassiker. Många böcker/filmer börjar med en resa. Huvudpersonen upplever en helt ny miljö. I bästa fall har hen lärt sig något att ta hem vid hemkomsten. Sagan om ringen handlar ju också om resan och hemkomsten. Betr filmer kommer jag nu bara på Lost in Translation och Ett rum med utsikt.
Resten fattar jag inte. Återfödseln låter som något religiöst. Och Komedi och Tragedi låter alldeles för vagt.