Alla dessa remakes (och sequels och prequels)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Alla dessa remakes (och sequels och prequels)

Inläggav Alien » 2020-11-20 18:48:15

Hur många filmer/serier finns det som inte är byggda på:

- Romaner, noveller el teaterpjäser
- Tecknade serier
- Tidigare filmer (remakes)

Varför alla dessa remakes? Jag gissar på:

- Man tjänar inga pengar (inte lika mycket iaf) på att visa gamla filmer. En gammal succéfilm måste ersättas av den nya succéfilmen. Var storyn tillräckligt bra då är den tillräckligt bra nu.

- Utländska filmer/serier måste göras om på engelska med amerikanska stjärnor

- Gamla filmer med stjärnor som dagens ungdom inte känner till måste göras om med dagens stjärnor

- Gamla svartvita filmer måste göras om till färgfilmer

- Gamla filmer utan sexscener måste göras om med sexscener

- Gamla filmer med urmodiga kläder, frisyrer, bilar och seder måste göras om med dagens kläder, frisyrer, bilar och seder

- Gamla filmer utan snabba klipp och specialeffekter måste uppdateras

- Gamla filmer görs om med nya infallsvinklar

Själv tycker jag bara de två sista är motiverade. Gör man t ex SF- el fantasyfilmer kan det vara motiverat med bättre specialeffekter. Jag kan också tänka mig att en ny Borta med vinden ur slavarnas synvinkel vore intressant.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav manne » 2020-11-20 18:55:52

Alien skrev:Hur många filmer/serier finns det som inte är byggda på:

- Romaner, noveller el teaterpjäser
- Tecknade serier
- Tidigare filmer (remakes)

Varför alla dessa remakes? Jag gissar på:

- Man tjänar inga pengar (inte lika mycket iaf) på att visa gamla filmer. En gammal succéfilm måste ersättas av den nya succéfilmen. Var storyn tillräckligt bra då är den tillräckligt bra nu.

- Utländska filmer/serier måste göras om på engelska med amerikanska stjärnor

- Gamla filmer med stjärnor som dagens ungdom inte känner till måste göras om med dagens stjärnor

- Gamla svartvita filmer måste göras om till färgfilmer

- Gamla filmer utan sexscener måste göras om med sexscener

- Gamla filmer med urmodiga kläder, frisyrer, bilar och seder måste göras om med dagens kläder, frisyrer, bilar och seder

- Gamla filmer utan snabba klipp och specialeffekter måste uppdateras

- Gamla filmer görs om med nya infallsvinklar

Själv tycker jag bara de två sista är motiverade. Gör man t ex SF- el fantasyfilmer kan det vara motiverat med bättre specialeffekter. Jag kan också tänka mig att en ny Borta med vinden ur slavarnas synvinkel vore intressant.


det är ju bra ju.

Roots

https://www.imdb.com/title/tt3315386/

Prometheus (2012)

https://www.imdb.com/title/tt1446714/?ref_=nm_knf_i2

finns mycket mera on detta ju. :wink:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2020-11-20 20:16:16

Hitchcocks svartvita klassiker Rebecca har det nyligen kommit en nyinspelning av. Filmen Rebecca är i sin tur byggd på en roman av Daphne du Maurier. I Hitchcocks Rebecca från 1940 spelas den namnlösa hjältinnan av Joan Fontaine, hennes make Maxim de Winter av Laurence Olivier och den skrämmande hushållerskan Mrs Danvers av Judith Anderson.

Spoiler: visa
Varken i boken el i filmen får man veta hjältinnans förnamn. Alla kallar henne Mrs de Winter utom hennes man som kallar henne för smeknamn typ darling.

I remaken spelade de av Lily James, Armie Hammer och Kristin Scott Thomas.

Har någon sett den gamla filmen? Har någon sett den nya? Har någon sett båda?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2020-11-21 3:47:37

Ännu en film ska spelas in på nytt.

Det gäller Vilhem Mobergs utvandrarserie (Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige, skrivna 1949-1959) som filmatiserades i två delar Utvandrarna 1971 (de två första delarna) och Nybyggarna 1972 (de två sista delarna). Regissör Jan Troell. Karl Oskar spelades av Max von Sydow, Kristina av Liv Ullman, Robert av Eddie Axberg och "sockenhoran" Ulrika av sångerskan Monica Zetterberg.

Sedan blev det ju en musikal också, Kristina från Duvemåla 1995 med musik av Benny Andersson och text av Björn Ulveus.

Egentligen tycker jag den passar bättre som TV-serie i typ tio avsnitt. Det är hela fyra böcker med en mängd olika personer. Men det ska bli en enda film, Utvandrarna. Regissör är norske Erik Poppe. Karl Oskar spelas av Gustaf Skarsgård, Kristina av Lisa Carlehed och Ulrika av sångerskan Tove Lo. Filmen spelas in i Västsverige och Rumänien. Premiär juldagen 2021 (då kan väl folk utan fara gå på bio igen).

TT/UNT 26 OKTOBER 2020 skrev:Kristinas upplevelser finns i den nya filmens centrum när hon, tillsammans med maken Karl Oskar, deras barn, släkt och andra invånare i byn Ljuder ger sig av över Atlanten för att slippa fattigdom, svält och religiöst förtryck.
---
Lisa Carlehed från Göteborg har inom filmen mest varit verksam utomlands, som i Danmark.

– Varför har ingen i Sverige använt henne i sån här huvudroll förut, undrar Erik Poppe och tillägger att svensk film verkar vilja ha samma 20 skådespelare i fokus om och om igen.

– Nu gör vi en film som är fri från 19 av de 20. Gustaf är ju med, konstaterar Poppe.
https://unt.se/artikel/utvandrarna--nu- ... m/wjv70m1j

Ja, jag kommer då att gå på bio och se den julen 2021 (om jag lever till dess).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2020-11-26 15:49:39

Även den tecknade filmen Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton som visas varje jul ska det göras en ny version av, en spelfilm. Den gamla från 1975 är ju en tradition, med Per Åhlins bilder och Tage Danielssons röst. Jag gillar den även om jag inte alls höll med om budskapet.

TT/UNT 9 NOVEMBER 2020 skrev:Att ta med lagom mycket från klassikern är dock en svår balansgång, enligt regissören Hannes Holm.

– Definitivt. Det är lite roligt. Halva bekantskapskretsen blir jätteglad över att det kommer en film, medan andra halvan blir djupt upprörd och tycker att det är en institution som inte får röras, säger Holm.
---
Självklart kommer även de som har sett sagan på tv varje jul sedan 1975 att ha synpunkter, konstaterar han. Men lika självklart kommer publiken att känna igen sig också.

– Man måste förnya lite och komma med några överraskningar, säger Hannes Holm.

– Men det är klart som sjutton att jag tar med ”Jag har närt en kommunist vid min barm”. Har man inte med den repliken så kommer folk att kräva biopengarna tillbaka.
https://unt.se/artikel/nu-blir-sagan-om ... m/4lq99d8j

Ja, spelfilmen blir kanske bra. Men jag kommer knappast att se den. Tycker inte det finns något behov av en "otecknad" version.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 19:08:55

Det kommer mycket remakes eftersom det är en solid affärsidé att bygga på en välkänd historia med igenkända karaktärer. Filmstudiorna tackar ja till regissörernas förslag.. och sen har det nog med 2010-talets idéfattigdom också att göra.. Mycket originellt kommer ut men det är till det mesta independent och lågbudget...filmkonsten lever kvar där!

Vet för några år sedan så satt jag och beklagade mig på IMDB över de 50 största uppkommande biofilmerna, jag räknade att 47 av dem var remakes av antingen gamla filmer, serier, folksagor, TV-spel eller annat löjligt.. De tre övriga visste jag inget om men kunde lika gärna vara från nån gamal novell eller liknande..

Vill se origiella ideer så kolla på Charlie Kaufmans filmer... bland andra..
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2020-11-26 19:19:37

Måndag hela veckan var väl också originalmanus.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2021-04-23 15:17:18

Nu ska det bli en remake av TV-serien Saltkråkan från 1964. Astrid Lindgren stod för manus och Olle Hellbom regisserade.

Vem som blir regissör och vilka som ska spela rollerna i nyinspelningen får man inte veta. Bara att den ska moderniseras och utspelas i dagens Sverige.

Jag kommer väl att titta på den och muttra "det var bättre förr".

Jag kommer ihåg Tjorven, den väna Malin och den djurälskande Pelle.

"Farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på?" som Tjorven säger spefullt el oskyldigt undrande när sommargästen Melker ännu en gång drullat i vattnet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Karamell » 2021-04-23 15:43:41

Idiotiskt att göra en remake på Saltkråkan. Den är forfarande bra och kommer inte kunna bli bättre. Dom kunde väl vänta 50 år till eller så.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Alla dessa remakes

Inläggav antonius » 2021-04-23 16:17:31

Karamell skrev:Idiotiskt att göra en remake på Saltkråkan. Den är forfarande bra och kommer inte kunna bli bättre. Dom kunde väl vänta 50 år till eller så.


Men tänk bara att få se Markoolio som Farbror Melker, och Greta Thunberg som Pelle, vaaaah, omg.

Tror att Astrid hade gillat iden, hon hade älskat Greta som Pelle den lite blyga och eftertänksamme... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Alla dessa remakes

Inläggav Huggorm » 2021-04-23 18:04:04

Klart att Saltkråkan måste moderniseras. Den gamla innehåller ju svensk landsortsidyll och svenska skådespelare. Det stämmer inte med SVT:s nuvarande värderingar. Jag gissar att Soran Ismail kommer få spela den nya farbror Melker och Båtsman blir en Labradoodle istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Alla dessa remakes

Inläggav slackern » 2021-04-23 18:08:26

Huggorm skrev:Klart att Saltkråkan måste moderniseras. Den gamla innehåller ju svensk landsortsidyll och svenska skådespelare. Det stämmer inte med SVT:s nuvarande värderingar. Jag gissar att Soran Ismail kommer få spela den nya farbror Melker och Båtsman blir en Labradoodle istället.


Fast det där har jag ju även märkt på amerikanska produktioner, dom har med alla möjliga skådisar utifrån ras och sexualitet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Alla dessa remakes

Inläggav slackern » 2021-04-23 18:09:07

Har någon nämnt Dynastin? Jag har sett att den finns på Nettan den nya.

https://www.imdb.com/title/tt6128300/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Alla dessa remakes

Inläggav antonius » 2021-04-23 19:28:35

Huggorm skrev:Båtsman blir en Labradoodle istället.


Eller i det nya tekniksamhället kanske han skall spelas av en robotdamsugare, som piper lite så där mysigt som robotarna i Star-wars serien... :-)011
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Alla dessa remakes

Inläggav nescio » 2021-04-23 19:41:24

Vi i Rinkeby kommer den nya versionen att heta.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Alla dessa remakes

Inläggav Dagobert » 2021-05-01 22:01:22

Alien skrev:Nu ska det bli en remake av TV-serien Saltkråkan från 1964.

Undrar hur musiken kommer att bli. Den nuvarande (1964) förknippar jag mycket starkt med bilderna. Älskar den. Den är komponerad av Ulf Björlin.
Jag läste en youtubekommentar: "Saltkråkan - enda gången som Svensson hör på modernistisk kammarmusik".

Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Alla dessa remakes

Inläggav Furienna » 2021-05-01 22:38:15

Huggorm skrev:Klart att Saltkråkan måste moderniseras. Den gamla innehåller ju svensk landsortsidyll och svenska skådespelare. Det stämmer inte med SVT:s nuvarande värderingar. Jag gissar att Soran Ismail kommer få spela den nya farbror Melker och Båtsman blir en Labradoodle istället.

Jo, det kan ju ligga något i att de tänker är det hållet.
Jag bryr mig nog i och för sig inte, om det är meningen att remaken ska utspelas i nutid.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Alla dessa remakes

Inläggav Vildsvin » 2021-05-02 12:33:11

Förra året var ett bottenrekord för Oscarsgalan med 23,6 miljoner tittare i USA.

Men i år var det 9,85 miljoner. Mer än hälften har alltså försvunnit.

Huggorm skrev: Jag gissar att Soran Ismail kommer få spela den nya farbror Melker

Det enda han kommer att bjudas in till är produktioner likt SvT:s dokumentär. Jämför med dokumentären om Fredrik Virtanen.

Sådana program ur publikens synvinkel freakshows som chockerar tidigare sympatisörer och får dem att ta avstånd. Men både Soran Ismail och Fredrik Virtanen är för självcentrerande för att förstå detta utan tror att det kan vara en väg tillbaka till rampljuset.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Alla dessa remakes

Inläggav Zia1985 » 2021-07-20 17:20:08

Va och såg den nya Sunefilmen med mina syskonabarn idag.
Fan va dåliga skådisarna är! Och vad fantastiska Peter Haber, Carina Lidbom, Andreas Hoffer och Gabriel Odenhammar var!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Alla dessa remakes

Inläggav antonius » 2021-07-20 19:28:09

Zia1985 skrev:Va och såg den nya Sunefilmen med mina syskonabarn idag.
Fan va dåliga skådisarna är! Och vad fantastiska Peter Haber, Carina Lidbom, Andreas Hoffer och Gabriel Odenhammar var!


Ja det är ju inte "Stranger Things" skådisar direkt, fan vet hur dom får fram så bra barnskådisar i Hollywood, för säga vad man vill om USA produktioner men de måste ju ha rena barnaktörfabrikerna där borta, de har förstås fler att välja bland men ändå... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Alla dessa remakes

Inläggav Furienna » 2021-07-20 19:40:22

Zia1985 skrev:Va och såg den nya Sunefilmen med mina syskonabarn idag.
Fan va dåliga skådisarna är! Och vad fantastiska Peter Haber, Carina Lidbom, Andreas Hoffer och Gabriel Odenhammar var!

Men det är kanske lite nostalgi, som spökar hos dig också?
Det är mycket vanligt att man tycker att det gamla är bättre när man inte är så ung längre.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Alla dessa remakes

Inläggav Zia1985 » 2021-07-20 20:54:50

Furienna skrev:
Zia1985 skrev:Va och såg den nya Sunefilmen med mina syskonabarn idag.
Fan va dåliga skådisarna är! Och vad fantastiska Peter Haber, Carina Lidbom, Andreas Hoffer och Gabriel Odenhammar var!

Men det är kanske lite nostalgi, som spökar hos dig också?
Det är mycket vanligt att man tycker att det gamla är bättre när man inte är så ung längre.


Kan så vara, men ja, tycker ändå att skillnaden i själva hantverket skådespeleri är påtagligt.
Det var som att alla i den nya Sune hade asperger, monotona, stel mimik.
När man läser Suneböckerna med barnen så skrattar dom ju, när man ser den gamla filmen, då skrattar dom, när vi såg filmen nu så var det väääldigt få skratt. Sista 10 minuterna lite grann.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Alla dessa remakes

Inläggav Furienna » 2021-07-20 20:58:00

Zia1985 skrev:
Furienna skrev:
Zia1985 skrev:Va och såg den nya Sunefilmen med mina syskonabarn idag.
Fan va dåliga skådisarna är! Och vad fantastiska Peter Haber, Carina Lidbom, Andreas Hoffer och Gabriel Odenhammar var!

Men det är kanske lite nostalgi, som spökar hos dig också?
Det är mycket vanligt att man tycker att det gamla är bättre när man inte är så ung längre.


Kan så vara, men ja, tycker ändå att skillnaden i själva hantverket skådespeleri är påtagligt.
Det var som att alla i den nya Sune hade asperger, monotona, stel mimik.
När man läser Suneböckerna med barnen så skrattar dom ju, när man ser den gamla filmen, då skrattar dom, när vi såg filmen nu så var det väääldigt få skratt. Sista 10 minuterna lite grann.

Okej.
Jag har inte sett de nya filmerna och kan därför inte uttala mig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Alla dessa remakes

Inläggav BellaBelle » 2021-07-20 22:09:09

Läste nånstans det skulle komma nån ny Austen-roman-filmatisering?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in