Är finnar ett asiatiskt folk?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Kentarou » 2020-03-31 1:36:59

Är finnar ett kinesfolk? De brukar säga sitt namn på fel sätt som kineser, en väldigt känd finne är Viktor Urban eller Urban Viktor som han kallas i Finland. Om man kollar på bilder på finnar så ser man att de har kinesiskt blod som denna:

https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0

Det finns olika kinesfolk som Han, jag tror att finnarna har flytt från Kina i en exodus lite som romerna kommer från Indien.



Moderator atoms - modifierade rubriken.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 2:45:05

Brukar vi säga vårt namn fel..? :lol:
Vi finnar säger nog våra finska namn alldeles rätt, skulle jag tro. :wink:

Men jo, det finns asiatiskt blod i oss.
– Historiskt sett har västra delen av Finland fått genetiska influenser från Skandinavien, medan de från östra Finland delar sitt ursprung ungefär fem till tio procent med befolkningen från Kina och Japan.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/sven ... i-sibirien
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Marjatta » 2020-03-31 7:33:59

De i östra Finland är väl isåf genetiskt i princip som ryssar, eller? Ungefär samma blandning, alltså. Blandningar är vi ju allihopa.

Jag undrar lite hur nära besläktade finnar och samer är. Språken är det ju, men det har väldigt lite att göra med biologiskt släktskap.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Huggorm » 2020-03-31 9:15:55

Finnar är en blandning av allt möjligt. "Kinesfolk" är en märklig term men en del är som sagt från ett asiatiskt folk som också spred sig åt andra hållet. Men det var väldigt, väldigt länge sedan. Men det är ju bara att se på finnar så ser man att de till största delen är européer.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav antonius » 2020-03-31 11:40:44

Kentarou skrev:kinesfolk


Antar du menar asiatiska folkslag? Kina är ju ett land... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 13:16:19

Jag har inte hållit mig uppdaterad vad gäller finnarnas ursprung.
För det har ju börjat forskas i det på allvar relativt nyligen, resurserna har tidigare gått åt till att bygga upp landet.
Finland har också det problemet att jordmånen är sur, kroppar bevaras inte. Så det finns inte lika mycket material att forska på, som i t.ex. Sverige och Ryssland.


Hur som:
Ja, vi finnar är en salig blandning.
Har läst på många ställen, att genetiskt skiljer finnar i väst mer från finnar i öst, än britter från tyskar.

Från november 2019:
A new genetic study carried out at the University of Helsinki and the University of Turku demonstrates that, at the end of the Iron Age, Finland was inhabited by separate and differing populations, all of them influencing the gene pool of modern Finns. The study is so far the most extensive investigation of the ancient DNA of people inhabiting the region of Finland.

https://sites.utu.fi/paleogenetics/en/1892/

Kort text, går snabbt att läsa hela. Tyvärr inte så informativ.


Finnar och samer: ja, vi är släkt.
The ancient DNA has also been compared to modern populations. Siberian origins are still visible in the Sámi, Finns and other populations of the Finno-Ugric language family.
“However, it has been mixed up with the European genome. Of all European populations, modern Sámi are the most evident representatives of the Siberian genome. As for the title of the modern people with the largest Siberian genetic component, that privilege goes to the Nganasan people living in northern Siberia,” says Päivi Onkamo, head of the SUGRIGE project at the Universities of Helsinki and Turku.

The results make it possible to hypothesise that the living habits, languages and culture of ancient Siberians and the communities that inhabited Finland in the Bronze and Iron Ages may have been in active contact with each other, regardless of the long distance between them. Part of the population may have travelled extensively, trading and moving from one settlement to another according to seasonal changes.

https://sites.utu.fi/paleogenetics/en/p ... ian-genes/


Det där med "kinesfolk" och utseende.
Kentarou har helt rätt i att en del finnar ser ut som asiater, en del blonda, en del mörka.
Jag skulle tro att det beror även på senare blandning än det forskningen ovan handlar om. Har dock inga fakta på det.

När jag var barn sades det att det berodde på att de ryska högdjuren hade hålldamer från de asiatiska trakterna, och att när de tröttnade på kvinnorna slängdes de ut på gatan. Sen blev de ihop med vanligt folk och fick barn med dem, och den vägen spreds alltså det asiatiska utseendet.
Säkert bara en skröna.
Men det är ju inte alls otänkbart att bl.a. ryska hovet hade folk från olika håll i sin tjänst. Inte otänkbart att det sipprade ut långväga gener bland den vanliga befolkningen.
Men det är bara spekulation från min sida.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 13:33:43

Här finns mer för den som orkar läsa en längre vetenskaplig text på engelska, också från nov. 2019:
https://www.nature.com/articles/s41598-019-51045-8

Om det jag nämnde i inlägget ovan:
Whereas the ancient DNA (aDNA) composition and its changes in mainland Europe are increasingly well understood, northeastern Europe has been far less studied. The oldest human DNA analyzed in this region derive from the Mesolithic burial sites in Huseby Klev, western Sweden (9800 calBP9), Hummervikholmen in Norway (9300 calBP10) and Yuznuy Olennij Ostrov on Lake Onega, Russia (~8400 calBP7,11). In addition, Mesolithic to Bronze-Age DNA data from several sites in the Baltic countries have been published6,12,13,14.

Despite the relatively close geographical proximity, little is known about the ancient DNA diversity in regions immediately north of the Baltics. This is largely due to the scarcity of preserved anthropological remains. In the hemiboreal forest zone the soil pH, together with annual freeze-thaw cycles has highly detrimental effects on bone material to the extent to which no unburnt remains older than ~2000 years exist15. However, archaeological evidence strongly suggests that the most notable colonization events in the region have taken place much earlier16,17. Consequently, the lack of archaeological bone material gravely limits the capability of aDNA studies in resolving the human population history of the Taiga belt and the processes that have shaped present-day diversity. Despite these shortcomings, aDNA has recently been recovered from c. 1500 year-old bones from Levänluhta in western central Finland18,19. Genomic data from these samples show a Siberian ancestry component still prominently present today, particularly in the indigenous Saami people, and to a lesser extent in modern Finns. Although these data suggest a widespread presence of genetically Saami-like people around eastern Fennoscandia during the Iron Age, more wide-spread sampling in space and time is necessary for understanding the past population dynamics, and emerging of the contemporary genetic diversity in Finland.

In terms of both genetics and culture, modern Finns show a unique combination of eastern and western European elements, which most likely reflects the settlement history.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Huggorm » 2020-03-31 13:57:45

Fabela skrev:När jag var barn sades det att det berodde på att de ryska högdjuren hade hålldamer från de asiatiska trakterna, och att när de tröttnade på kvinnorna slängdes de ut på gatan. Sen blev de ihop med vanligt folk och fick barn med dem, och den vägen spreds alltså det asiatiska utseendet.
Säkert bara en skröna.
Men det är ju inte alls otänkbart att bl.a. ryska hovet hade folk från olika håll i sin tjänst. Inte otänkbart att det sipprade ut långväga gener bland den vanliga befolkningen.
Men det är bara spekulation från min sida.

Jag tror de asiatiska dragen kommer från turkfolk som är en del av den arvsmassa som Finland fått från Asien. Men det var långt innan ryssarna blev mäktiga och kunde hålla sig med adel och harem. Kanske så sent som när Genghis Khan härjade i Asien och tvingade folk på flykt men förmodligen mycket äldre än så. Europa har sett en ständig ström av folk anlända från Asien i alla tider.

Är inte det finska språket uppdelat i två tydliga dialektgrupper också, kanske inte enligt exakt samma gräns som arvsanlagen men något åt det hållet?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 14:13:31

Hm, oj, det där med dialekter kan jag inte svara på.
Ringer ingen klocka så här på rak arm iaf.
Ska se om jag kanske hittar nåt om det.

Det enda jag just nu kommer på, om att prata:
Det sägs att det är tydlig skillnad i temperament och kynne, att folk österut är pratsamma, glada och livliga, till skillnad från resten som är tystlåtna och allvarliga.
Kan kanske ligga nåt i det, men det får också tas med en rejäl nypa salt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 14:55:15

Jo, du hade tydligen rätt, Huggorm!
Man pratar om östliga och västliga dialekter.

Men man delar också in dem i sju grupper, vilket var det jag tänkte på.
Här finns en bra karta på det:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_mu ... urteet.png

Men som sagt, man delar dem också i öst och väst.
Vilket jag personligen tycker blir lite lustigt.
Wiki säger så här:
Suomen murteet jaetaan perinteisesti kahtia länsimurteisiin ja itämurteisiin. Vastakkaisuus ei ole vain kielellinen, vaan eroja on myös muussa kansanomaisessa henkisessä ja aineellisessa kulttuurissa, kuten ruokataloudessa, työkaluissa, vaatteissa ja rakennuksissa.

= att skillnaderna är inte bara språkliga, utan man går även på traditionella skillnader i maträtter, verktyg, kläder och byggnader.

Det står också att uppdelningen i två kunde göras på annat sätt.
T.ex. kunde man språkhistoriskt skilja ut sydvästra Finland från resten, eftersom de dialekterna har tydliga rötter i estniska.
Å andra sidan kunde man också skilja ut de sydöstra dialekterna från alla andra, eftersom vissa uttal bevarats bara där.

En annan skillnad är att öst har mer lånord från ryska och väst från svenska.
Det är förstås en logisk anledning att prata om två olika delar, tycker även jag.


Det finns mer att säga om saken, men tror inte det är intressant för er, och dessutom är det helt OT.

Tack Huggorm, för att jag lärde mig nåt nytt om mitt modersmål. :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-03-31 14:58:17

Finlandssvenskar brukade ju kalla finnar för mongoli.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-03-31 15:00:25

Marjatta skrev:De i östra Finland är väl isåf genetiskt i princip som ryssar, eller? Ungefär samma blandning, alltså. Blandningar är vi ju allihopa.

Jag undrar lite hur nära besläktade finnar och samer är. Språken är det ju, men det har väldigt lite att göra med biologiskt släktskap.


Nix finländare och dom som bor i Toscana i Italien är dom folk i Europa som särskiljer sig mest från resten utav oss. En Svensk är genetiskt närmare en kosovoalban än en finländare.

Finländarnas arvsmassa skiljer sig så mycket från övriga européers att det är skäl att tala om en separat grupp, visar en analys av över 60 000 människors proteinkodande DNA som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/ ... annorlunda
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-03-31 15:25:43

Finländare har tydligen sina rötter i Sibirien och som vi alla vet ligger Sibirien öster om Uralbergen alltså Asien.

”Finländare har sina rötter i Sibirien”

Gemensamt för Finland och alla andra länder där folk har pratat uraliska språk, är att de har sibiriska rötter.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/sven ... i-sibirien
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Huggorm » 2020-03-31 15:56:52

slackern skrev:Nix finländare och dom som bor i Toscana i Italien är dom folk i Europa som särskiljer sig mest från resten utav oss. En Svensk är genetiskt närmare en kosovoalban än en finländare.
Toscana? Du tänker nog på Baskien, där finns ett unikt folkslag. Men det finns fler, samerna till exempel är minst lika unika som finländare.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-03-31 16:15:49

Huggorm skrev:
slackern skrev:Nix finländare och dom som bor i Toscana i Italien är dom folk i Europa som särskiljer sig mest från resten utav oss. En Svensk är genetiskt närmare en kosovoalban än en finländare.
Toscana? Du tänker nog på Baskien, där finns ett unikt folkslag. Men det finns fler, samerna till exempel är minst lika unika som finländare.


Du känner väl till etruskerna? Troligtvis dom som spökar i Toscana.

Men Googla finländska sjukdomsarvet finns massa intressant att läsa om DNA och en liten folkstam.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 16:41:58

slackern skrev:
Marjatta skrev:De i östra Finland är väl isåf genetiskt i princip som ryssar, eller?


Nix finländare och dom som bor i Toscana i Italien är dom folk i Europa som särskiljer sig mest från resten utav oss. En Svensk är genetiskt närmare en kosovoalban än en finländare.

Va?

Det var väl inte det Marjatta undrade?
Eller missförstår jag dig som vanligt?

Alltså Ryssland är ju stort. Det finns många olika folkslag där.
Men de som bor på bägge sidor av den nuvarande finsk-ryska gränsen lär ju vara lika (inte identiska) genetiskt. Det har ju varit samma land under lång tid.


Irriterande, för jag hittar inget helt aktuellt, pålitligt om det.
Är väldigt intresserad av svaret för egen del också.

En artikel från 2013 (bara på finska tyvärr) säger iaf att
Venäläisten alkuperästä tutkimukset paljastavat, että he ovat suomalais-ugrilaisia. Venäläiset eivät geeneiltään eroa mitenkään meistä suomalaisista, vepsäläisistä, mareista, komeista ja mordveista.

= forskning visar att ryssar är finn-ugrer, de skiljer sig inte genetiskt från finnar, vepser, mari, komer och mordviner.
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/111262 ... uomalainen

Men hur relevant och pålitligt det är vet jag inte.

slackern skrev:Men Googla finländska sjukdomsarvet finns massa intressant att läsa om DNA och en liten folkstam.

Fast det är inte det tråden handlar om. Utan om ursprung. Lite äpplen och päron där.


Edit: la till en rad jag glömde.
Senast redigerad av Fabela 2020-03-31 16:44:46, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Huggorm » 2020-03-31 16:42:30

Allting tyder på att etruskerna inte var något speciellt folkslag, bara en lokal stam som blev rika på sina gruvor, om jag inte missminner mig. Såg en video om det på youtube för några månader eller ett halvår sedan.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Marjatta » 2020-03-31 17:10:17

Jag har sällan eller aldrig tänkt på att finnar skulle se särskilt asiatiska ut. Däremot samer. Tror mao att det draget finns med i generna sen mycket, mycket länge sen, innan samer och finnar blev olika folk.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-03-31 17:24:20

Marjatta skrev:Jag har sällan eller aldrig tänkt på att finnar skulle se särskilt asiatiska ut. Däremot samer. Tror mao att det draget finns med i generna sen mycket, mycket länge sen, innan samer och finnar blev olika folk.


Rasbiologen Herman Lundborg skrev ju att finnarna hade "små onda lappögon" vad i helvete det nu betyder, i och för sig var rasbiologi kvasivetenskap.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-03-31 18:00:24

Marjatta skrev:Jag har sällan eller aldrig tänkt på att finnar skulle se särskilt asiatiska ut. Däremot samer. Tror mao att det draget finns med i generna sen mycket, mycket länge sen, innan samer och finnar blev olika folk.

De flesta finnar gör förstås inte det.
Men det är ett känt faktum att en del gör, precis som killen Kentarou länkar till.

Jag tror som sagt att det kommit in sånt i oss även relativt nyligen.
Alltså inte bara, utan i tillägg till det äldre ursprunget.

Och förresten har ju samer och finnar också blandats, så det har säkert kommit en boost den vägen också.


En helt annan sak, fristående från ovan:
Jag är medveten om att slackern inte svarar på mina inlägg och/eller har mig ignorerad.
Jag svarar ändå på hans inlägg ibland, eftersom jag försöker hålla mig till att svara på sak och inte person.
Tänker alltså att svaren ju inte är personspecifika, utan nån annan kan ju ha nåt att säga om det jag svarar, t.ex.
Senast redigerad av Fabela 2020-03-31 18:06:44, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-03-31 18:06:30

Jag läste någonstans att finnars och samers höga kindben kommer från att historiskt har dom ätit mycket kött och längre fram i tiden än sina grannfolk.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Kahlokatt » 2020-03-31 19:00:28

Vi är också pra på att använta kniiiven. :wink:
(Jag är inte finne, men har tornedalsfinskt påbrå.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Huggorm » 2020-03-31 19:25:07

slackern skrev:Jag läste någonstans att finnars och samers höga kindben kommer från att historiskt har dom ätit mycket kött och längre fram i tiden än sina grannfolk.
Det är väl i såna fall för att de har mer arv från jägare-samlare än från de jordbrukare som kom sedan och tog över större delen av Europa. Jag tror finnarna har bland europas minsta andel bonde-DNA, om jag inte minns fel.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Marjatta » 2020-03-31 19:57:38

Kahlokatt skrev:Vi är också pra på att använta kniiiven. :wink:
(Jag är inte finne, men har tornedalsfinskt påbrå.)


Här ville jag länka in JP Nyströms Födelsedagsfesten som ett litet bevis på hur tornedalingarna gärna påtalar sin finskhet, inkl. de negativa stereotyperna. Men si det gick inte för den ligger inte öppet på Youtube.

Här var den med Triakel. Men det är ju inte som riktigt samma.

https://youtube.com/watch?v=USixwUvh9UQ
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in