Vad läser du för bok/böcker just nu?
Postat: 2022-01-10 21:42:45
Min bokrapport för 2021
Antal lästa böcker: 28 om jag inte har räknat fel.
Bästa bok: Sparven av Elisabeth Östnäs.
Sämsta bok: Monstrumologen av Rick Yancey.
I mörkret av Cara Hunter (deckare) - Väldigt spännande och gripande berättelse med en helt oväntad lösning. Lite svårt att hålla reda på alla karaktärer, men väldigt läsvärd.
Sparven av Elisabeth Östnäs (historisk roman) - En fantastisk berättelse (med en handikappad hjältinna!) från Stockholm i mitten av 1700-talet. Gripande, med fina personporträtt och miljöskildringar. En pärla!
Hemmet av Mats Strandberg (skräck) - En vacker och gripande berättelse med karaktärer som man verkligen bryr sig om. Men jag gillade inte riktigt slutet.
Djupsinne: Hur bläckfisken lärde sig tänka av Peter Godfrey-Smith (naturvetenskap/filosofi) - En besvikelse! Tungt och krångligt, alldeles för lite om bläckfiskar och för mycket om evolutionsbiologi. Jag hade velat veta mer om dessa fascinerande djur.
Monstrumologen av Rick Yancey (skräck) - Guuud vilken tråkig bok! Halva boken är bla, bla, bla, resten är AAAAHH, SLASH, KLAFST, TUGG, BIT. Ingen kärlek, ingen vänskap, inga riktiga miljöskildringar och i princip inga kvinnor utom några försvarslösa offer och några irriterande kärringar som skymtar förbi i periferin. Jag skulle inte läsa fortsättningen om de så slängde den efter mig.
Metro: Resan till ljuset av Andrej Djakov (post-apokalyptisk sci fi) - En spännande och gripande bok. Lite svårt att se miljön framför sig, men hur ska man tänka sig Sankt Petersburg i ruiner? Lite bleka personporträtt, men det enda jag verkligen störde mig på var att boken är så otroligt dåligt korrekturläst. Men jag vill läsa del 2!
Äckligt av Ulf Ellervik (kemi och biologi) - En bok om kroppsvätskor, är det verkligen något att ha? Ja, det här är både interssant och roligt, även om det ÄR rätt äckligt att läsa om t.ex. snor och sperma. Allt är skrivet så att även lekmän skall förstå, så det är ingen svårbegriplig bok. Ulf är lite av en idol för mig.
Älskade barn av Romy Hausmann (thriller) - En väldigt spännande, udda och smart deckare med oväntade vändningar hela tiden. Riktigt bra!
Bakom gallret av Maude Julien (barndomsskildring) - En gripande berättelse om en hemsk och närmast absurd barndom helt utanför samhällets regler och normer. Tyvärr känns det lite som om hemskheterna staplas på varann. Hur Maude frigjorde sig och lärde känna världen utanför hemmet beskrivs alldeles för lite.
Mörkret vet av Arnaldur Indrídasón (deckare) - En ganska lågmäld deckare med karaktärer man känner för och tycker om. Lite för många karaktärer inblandade, dock, och eftersom jag aldrig har varit på Island tyckte jag att det var svårt att se landskapen framför mig.
Mord på öppen gata av Mikael Fuchs (deckare) - Miljön är Stockholm vid mitten av 1900-talet, men många byggnader är påhittade, det röks påhittade cigarettmärken och personerna nämns bara vid efternamn. Det regnar hela tiden och man känner egentligen ingenting för personerna i berättelsen. En ganska konstig deckare.
Creatures of Will and Temper av Molly Tanzer (fantasy) - En bok jag skulle kalla "mysryslig". Det tar lite tid innan berättelsen tar fart, men man har roligt på vägen också. Väldigt udda, men lätt att tycka om.
Gangsterns klagan av Ray Celestin (deckare) - Spännande, gripande och samtidigt varm och djupt mänsklig. Det är lite för många personer inblandade för att boken skall få full pott och jag förstod inte riktigt alla turen i intrigen, men jag tyckte mycket om boken.
De trasiga flickorna av Simone St. James (deckare/skräck): En vacker berättelse om vänskap, men också en spännande deckargåta och en kuslig spökhistoria. Ibland kunde den kännas lite för amerikansk i stilen, men jag tyckte om den. Läser gärna mer av samma författare.
Mer kommer...
Antal lästa böcker: 28 om jag inte har räknat fel.
Bästa bok: Sparven av Elisabeth Östnäs.
Sämsta bok: Monstrumologen av Rick Yancey.
I mörkret av Cara Hunter (deckare) - Väldigt spännande och gripande berättelse med en helt oväntad lösning. Lite svårt att hålla reda på alla karaktärer, men väldigt läsvärd.
Sparven av Elisabeth Östnäs (historisk roman) - En fantastisk berättelse (med en handikappad hjältinna!) från Stockholm i mitten av 1700-talet. Gripande, med fina personporträtt och miljöskildringar. En pärla!
Hemmet av Mats Strandberg (skräck) - En vacker och gripande berättelse med karaktärer som man verkligen bryr sig om. Men jag gillade inte riktigt slutet.
Djupsinne: Hur bläckfisken lärde sig tänka av Peter Godfrey-Smith (naturvetenskap/filosofi) - En besvikelse! Tungt och krångligt, alldeles för lite om bläckfiskar och för mycket om evolutionsbiologi. Jag hade velat veta mer om dessa fascinerande djur.
Monstrumologen av Rick Yancey (skräck) - Guuud vilken tråkig bok! Halva boken är bla, bla, bla, resten är AAAAHH, SLASH, KLAFST, TUGG, BIT. Ingen kärlek, ingen vänskap, inga riktiga miljöskildringar och i princip inga kvinnor utom några försvarslösa offer och några irriterande kärringar som skymtar förbi i periferin. Jag skulle inte läsa fortsättningen om de så slängde den efter mig.
Metro: Resan till ljuset av Andrej Djakov (post-apokalyptisk sci fi) - En spännande och gripande bok. Lite svårt att se miljön framför sig, men hur ska man tänka sig Sankt Petersburg i ruiner? Lite bleka personporträtt, men det enda jag verkligen störde mig på var att boken är så otroligt dåligt korrekturläst. Men jag vill läsa del 2!
Äckligt av Ulf Ellervik (kemi och biologi) - En bok om kroppsvätskor, är det verkligen något att ha? Ja, det här är både interssant och roligt, även om det ÄR rätt äckligt att läsa om t.ex. snor och sperma. Allt är skrivet så att även lekmän skall förstå, så det är ingen svårbegriplig bok. Ulf är lite av en idol för mig.
Älskade barn av Romy Hausmann (thriller) - En väldigt spännande, udda och smart deckare med oväntade vändningar hela tiden. Riktigt bra!
Bakom gallret av Maude Julien (barndomsskildring) - En gripande berättelse om en hemsk och närmast absurd barndom helt utanför samhällets regler och normer. Tyvärr känns det lite som om hemskheterna staplas på varann. Hur Maude frigjorde sig och lärde känna världen utanför hemmet beskrivs alldeles för lite.
Mörkret vet av Arnaldur Indrídasón (deckare) - En ganska lågmäld deckare med karaktärer man känner för och tycker om. Lite för många karaktärer inblandade, dock, och eftersom jag aldrig har varit på Island tyckte jag att det var svårt att se landskapen framför mig.
Mord på öppen gata av Mikael Fuchs (deckare) - Miljön är Stockholm vid mitten av 1900-talet, men många byggnader är påhittade, det röks påhittade cigarettmärken och personerna nämns bara vid efternamn. Det regnar hela tiden och man känner egentligen ingenting för personerna i berättelsen. En ganska konstig deckare.
Creatures of Will and Temper av Molly Tanzer (fantasy) - En bok jag skulle kalla "mysryslig". Det tar lite tid innan berättelsen tar fart, men man har roligt på vägen också. Väldigt udda, men lätt att tycka om.
Gangsterns klagan av Ray Celestin (deckare) - Spännande, gripande och samtidigt varm och djupt mänsklig. Det är lite för många personer inblandade för att boken skall få full pott och jag förstod inte riktigt alla turen i intrigen, men jag tyckte mycket om boken.
De trasiga flickorna av Simone St. James (deckare/skräck): En vacker berättelse om vänskap, men också en spännande deckargåta och en kuslig spökhistoria. Ibland kunde den kännas lite för amerikansk i stilen, men jag tyckte om den. Läser gärna mer av samma författare.
Mer kommer...