De här böckerna läste jag 2020Katie Lowe:
Vredens gudinnor. 1 av 5.
En av de sämsta böcker jag någonsin har läst. Huvudpersonen är ett as, alla hon umgås med är bitchar och inget som händer känns vettigt. Undvik!
Ambrose Perry:
Där inget vissnar mera. 5 av 5. Otroligt bra! Rolig, varm, spännande.
Michel Bussi:
Svarta näckrosor. 4 av 5. I början tyckte jag att den var jättelarvig, men i slutet av boken förstår man hur allt hänger ihop, vilket är en verklig aha-upplevelse.
Helene Flood:
Terapeuten. 4 av 5. Spännande och annorlunda.
Karen Ferencik:
Floden om natten. 3 av 5. Lite ytligt amerikansk, men i slutet var det så spännande att jag inte kunde sluta läsa.
Tove Alsterdal:
Blindtunnel. 3 av 5. Väldigt fint språk, men kändes aldrig tillräckligt spännande.
Åke Ohlmarks:
Slottsspöken. 2 av 5. Väldigt pratig och lite för gammalmodig. (Köpt på second hand.)
Tove Jansson och Tuulikki Pietilä:
Anteckningar från en ö. 3 av 5. En ganska fin liten bok.
Camilla Sten:
Staden. 4 av 5. Otroligt skrämmande och obehaglig, men spännande hela tiden.
Jodi Taylor:
White Silence. 5 av 5. Sorglig, rolig, skrämmande. Ett fynd.
Yrsa Sigurdardóttir:
Arvet. 4 av 5. Väldigt bra och spännande, men lite för makaber.
Mary Dobson:
Murderous Contagion: A human history of disease. 5 av 5. Faktiskt otroligt intressant.
Elly Griffiths:
Främlingen. 4 av 5. Väldigt spännande och intelligent, men slutet var en aning krystat.
Travis Elborough och Alan Horsfield:
Atlas över ovanliga platser. 3 av 5. Fin bok, men jag hade velat veta mer om platserna och om människor därifrån.
Stephen Chbosky:
Den osynlige vännen I och II. 3 av 5. Första delen var bäst. Andra delen blev så rörig och underligt religiös i slutet.
Jenny Jägerfeldt och Mats Strandberg:
Monster i terapi. 5 av 5. Väldigt rolig och fascinerande med en oväntad tvist i slutet.
Jodi Taylor:
Dark light. 3 av 5. Visserligen rolig och mysig, men inte lika bra som första delen.
Mads Peder Nordbo:
Mannen från Thule. 4 av 5. Spännande och gripande, men lite väl blodig.
Sofie Hagen:
Happy Fat. Hur du tar plats i en värld som krymper dig. 4 av 5. Rolig, viktig, men den gjorde mig också ledsen.
Karen Dionne:
Träskkungens dotter. 4 av 5. Otäck, gripande, intressant och smärtsam, men lite för amerikansk i stilen.
Belinda Bauer:
När repet brister. 4 av 5. Sorglig, gripande. Lite overklig på slutet, men det gjorde egentligen inget.
Niklas Natt och Dag:
1794. 4 av 5. Otroligt spännande, gripande och rå
men slutet var bedrövligt, så himla mörkt och sorgligt.
Ransom Riggs:
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. 4 av 5. Eftersom jag har läst den förut blev den aldrig riktigt spännande, men den är ändå så fascinerande att den är mer än läsvärd. (Jag bestämde mig för att läsa hela serien, men hade nästan glömt vad som hände i del 1 och 2, så jag läste om dem.)
Barbara O'Hare:
Hospitalet. 3 av 5. Gripande, men
bara en tredjedel av boken handlar verkligen om Barbaras tid på "Hospitalet" och man får aldrig några egentliga svar på vad som hände där eller ens om historien är helt sann. Dessutom förstår jag inte hur hon kan skriva att hennes pappa aldrig svek henne, när han gjorde det gång på gång!
Ransom Riggs:
Spökstaden. 4 av 5. Jag hade glömt det mesta från förra gången jag läste boken, vilket var bra, för det är en stor läsupplevelse. Kanske lite förvirrande...
Amanda Hellberg:
Jul i krinolin. 4 av 5. Lite fånig intrig och fåniga sexscener, men perfekt lättsmält samtidigt som det är vackert och välskrivet. Perfekt att läsa över julen!
Ransom Riggs:
Själarnas bibliotek. 4 av 5. Spännande, rolig och gripande, om än lite förvirrande med alla tidslooper och turer mellan olika år.
Eleanor Herman:
The Royal Art of Poison. 1 av 5. Skulle ha fått 4, för den var väldigt intressant och fascinerande, men författarens idiotkommentar om hur dagens medicin orsakar autism gjorde mig så arg att jag ville slänga bokjäveln i ansiktet på henne.
Sara Lövestam:
Handbok för språkpoliser. 4 av 5. Rolig och nyttig, men kanske inget man skall läsa i ett svep.
Magnus Västerbro:
Pestens år. Döden i Stockholm 1710. 4 av 5. Intressant, speciellt med tanke på situationen vi lever i nu, men inget för den som vill ha något spännande och rafflande.
Vanna Vinci:
Frida: the story of her life. (Seriebiografi om Frida Kahlo.) 4 av 5. Väldigt vacker och gripande, men gjorde nästan fysiskt ont att läsa, fastän jag redan kan historien.