Vikingatiden
Postat: 2023-11-20 14:08:39
Det var stor skillnad på hur fria resp ofria (trälar) levde. Ur en kandidatuppsats från Linnéuniversitetet:
Trälarna kunde också dödas för att offras för att följa sina herrar in i döden. Detta förekom redan före vikingatiden.
Jag kan tänka mig att fattigt folk ofta härstammar från trälarna. Kanske härstammar jag från en trälkvinna och från vikingabonden som förgrep sig på henne. I så fall är mina vikingaanor som de "vita anor" de svarta i USA har från sina förfäder av vita herrar som utnyttjade sina svarta slavinnor. Inget att vara stolt över.
Edit: Referenserna
Steinsland, Gro & Meulengracht Sørensen, Preben. 1998. Människor och makter i vikingarnas värld. Stockholm: Ordfront.
Harrison, Dick 2009. Sveriges historia. 600-1350 : [båtgravar och hallar, runor, Birka och Uppåkra, härjare, köpmän och väringar, kristnandet, från bygdehövdingar tillkungar, Birger jarl och riksformationen, landskapslagar, Stockholm, riddare].
Stockholm: Norstedt
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdfMellan två världar av Eva Eliasson skrev:En studie om hur kvinnans roll såg ut och
förändrades under vikingatiden. Med
utgångspunkt i handelsområdena i Östra
Blekinge, Köpingsvik på Öland och Hedeby.
---
De fria och de ofria
----
Det fanns en djup klyfta mellan de som ägde jord och de som inte ägde jord.
Trots att det kunde vara väldigt stor skillnad mellan bönder och jordlösa, så hade de en
sak gemensamt som var värt otroligt mycket, de var fria. Friheten betydde förstås olika
saker beroende var i hierarkin man befann sig men den gemensamma nämnaren var att
de var okränkbara. Kring den enskilda fria människan fanns en helig integritet som man
inte fick bryta. Exempelvis fick ingen såra eller döda en fri man. Inga sexuella övergrepp
på fria kvinnor tolererades heller. De tog också allvarligt på fysiskt våld, erotiska
närmanden eller nedsättande ord. Den fria människan bestämde själv över sin kropp och
sin personlighet. Även om det skedde övertramp av olika moraliska regler, så ogillade
allmänheten alla slags övergrepp mot fria människor (Steinsland & Meulengracht
Sørensen 1998:97ff).
Motsatsen till den fria okränkbara människan, var den ofria trälen som inte hade någon bestämmande rätt över sig själv. Man förmodar att en del trälar togs med från olika krigs och plundringståg.(Steinsland & Meulengracht Sørensen 1998:101ff).Spoiler: visa
---
Kvinnans roll i det vikingatida samhället
---
Bondhustruns uppgifter var oändligt många eftersom hon tog hand om alla gårdens uppgifter, både i huset och på gården. Hon arbetade också även med vävning och skinn- och pälshantverk. Mannens uppgifter fanns ofta utanför gården. De arbetade med jordbruk, skogsarbete, fiske och jakt. De kunde också vara bemanning i fartyg eller arbeta som hantverkare. Många hustrur hade dock trälinnor som utförde det tyngsta och mest slitsamma arbetet (Steinsland &Meulengracht Sørensen 1998:103ff).
Nycklarna till gården bar kvinnorna på sig som en del i sin klädsel och symboliserade hennes bestämmande i huset. Nycklarna var gjorda i brons eller järn och gick ofta till en kista där värdesaker förvarades.
----
Det beskrivs tydligt att fria kvinnor inte kundevinnas genom fysiskt våld eller tvång (Steinsland & Meulengracht Sørensen 1998:127ff).
Trälarna däremot hade ingen rätt att bestämma över sig själva, så därför hade inte de ofria
trälinnorna någon rättighet att säga nej till sex.Ägarna hade dock fortfarande rätt att nyttja sina trälinnor sexuellt oavsett om de var gifta eller inte (Steinsland & Meulengracht Sørensen 1998:101f).Spoiler: visa
Trälarna kunde också dödas för att offras för att följa sina herrar in i döden. Detta förekom redan före vikingatiden.
Den arabiske resenären Ahmad Ibn Fadlan har skrivit ner, att han runt år 920, bevittnade hur en trälkvinna dödades under en skandinavisk begravning i staden Bulgar vid Volga. Männen var handelsresande och var i trakten för att sälja trälinnor. Männen var s.k. ruser, alltså svenskar och de offrade kvinnan för att hedra sin avlidna hövding. Ibn Fadlan tyckte att ruserna var barbariska och beskriver b.l.a. att dessa män hade sex med trälinnorna fullt synligt på marknadsplatsen och även med den trälkvinnan som offrades under begravningsceremonin. Han beskriver också en annan kvinna i en helt annan roll, den s.k. ”dödsängeln”. Detta var en gammal kvinna som först band ett rep runt trälinnans hals. Medan två män ströp trälen högg den äldre kvinnan henne med en kniv mellan revbenen (Harrison 2009:75f).
Jag kan tänka mig att fattigt folk ofta härstammar från trälarna. Kanske härstammar jag från en trälkvinna och från vikingabonden som förgrep sig på henne. I så fall är mina vikingaanor som de "vita anor" de svarta i USA har från sina förfäder av vita herrar som utnyttjade sina svarta slavinnor. Inget att vara stolt över.
Edit: Referenserna
Steinsland, Gro & Meulengracht Sørensen, Preben. 1998. Människor och makter i vikingarnas värld. Stockholm: Ordfront.
Harrison, Dick 2009. Sveriges historia. 600-1350 : [båtgravar och hallar, runor, Birka och Uppåkra, härjare, köpmän och väringar, kristnandet, från bygdehövdingar tillkungar, Birger jarl och riksformationen, landskapslagar, Stockholm, riddare].
Stockholm: Norstedt