Tankeöverföring

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-10-31 17:13:02

Batte skrev:Ja, det gjør det. Mulige utfordringer med en eventuell tankeoverføring er graden av unøyaktighet. F.eks. utfordringer med å skille mellom hva man tenker/føler selv og hva andre tenker/føler. Lag gjerne en tråd om temaet, det er et spennende tema.


Jag skulle nog inte använda plural här, utan om man har turen att få till en spirituell kontakt som inkluderar tankeöverföring så kan man nog räkna med att det inte är mer än en åt gången. Det reducerar problemet till är det mina eller hennes/hans känslor eller tankar. Man lär sig efterhand vad som är vad skulle jag nog vilja påstå.

atoms -

Det citerade inlägget kommer ifrån denna tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav StefanJC » 2017-10-31 17:48:19

NT kan inte skilja mellan sina egna och andras tankar.
Dom tror att dom uttrycker sig objektivt och har ingen
möjlighet att förstå att det egentligen är NT-subjektivt.

Det enda dom kan se när någon försöker visa dom deras
brister är trams och tjafs. Det enda dom kan tänka är att
allt annat måste vara idioti. Det är viktigt att tänka på när
man diskuterar med NTs.

Att aspiesar kan skilja mellan sina egna och andras tankar
är ett stort evolutionärt genombrott. Det är som om aspiesar
är två arter i en person. Gäller dock inte alla med diagnos AS
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-10-31 22:05:39

rdos skrev:
Batte skrev:Ja, det gjør det. Mulige utfordringer med en eventuell tankeoverføring er graden av unøyaktighet. F.eks. utfordringer med å skille mellom hva man tenker/føler selv og hva andre tenker/føler. Lag gjerne en tråd om temaet, det er et spennende tema.


Jag skulle nog inte använda plural här, utan om man har turen att få till en spirituell kontakt som inkluderar tankeöverföring så kan man nog räkna med att det inte är mer än en åt gången. Det reducerar problemet till är det mina eller hennes/hans känslor eller tankar. Man lär sig efterhand vad som är vad skulle jag nog vilja påstå.
Hvordan opplever du denne kontakten da, er det mulig å beskrive det med ord?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-10-31 22:19:11

Batte skrev:Hvordan opplever du denne kontakten da, er det mulig å beskrive det med ord?


Det är huvudsakligen känslor som går fram. För det mesta så skickar vi glada känslor till varandra, men några få gånger har vi haft fajter, och negativa känslor är enkla att känna igen och jag brukar övertolka dem. Ibland så bara poppar olika åsikter upp i min hjärna, och om de inte känns som mina så brukar jag anta att de är hennes. Det bästa är att ingen av oss kan dölja om vi är missnöjda med något då det går över direkt. Är någon av oss negativ så peppar vi varandra till att bli glada och positiva istället. Samma om någon är deppig. Helt klart 100 gånger mer effektivt än något NTs kan åstadkomma.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-10-31 22:25:46

rdos skrev:
Batte skrev:Hvordan opplever du denne kontakten da, er det mulig å beskrive det med ord?


Det är huvudsakligen känslor som går fram. För det mesta så skickar vi glada känslor till varandra, men några få gånger har vi haft fajter, och negativa känslor är enkla att känna igen och jag brukar övertolka dem. Ibland så bara poppar olika åsikter upp i min hjärna, och om de inte känns som mina så brukar jag anta att de är hennes. Det bästa är att ingen av oss kan dölja om vi är missnöjda med något då det går över direkt. Är någon av oss negativ så peppar vi varandra till att bli glada och positiva istället. Samma om någon är deppig. Helt klart 100 gånger mer effektivt än något NTs kan åstadkomma.
Ok, det er interessant. :-)Happy Så du kan ikke lese alle de konkrete tankene hennes? Kan du ha hemmeligheter for henne og omvendt da? Hvis hun er deprimert, blir du også deprimert da? Har du fått bekreftelse på at dette går begge veier?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-10-31 22:38:48

Batte skrev:Ok, det er interessant. :-)Happy Så du kan ikke lese alle de konkrete tankene hennes?


Nej, det finns begränsningar på vad som fungerar, men det går bättre och bättre.

Batte skrev:Kan du ha hemmeligheter for henne og omvendt da?


Nej, jag tror inte det. Hon verkar känna till en massa saker hon inte borde känna till. Däremot så tror jag inte jag är lika bra på det. Fast jag vet inte. Jag tycker att jag känner henne väldigt väl trots att jag inte borde göra det.

Batte skrev:Hvis hun er deprimert, blir du også deprimert da?


Nej. Först så känns det som att jag är deprimerad, men när jag har konstaterat att det inte är jag som är deprimerad så skickar jag glada, uppiggande känslor, och då brukar känslan av att någon är deprimerad försvinna.

Batte skrev:Har du fått bekreftelse på at dette går begge veier?


Absolut. Vi har online-kontakt med.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-10-31 22:45:42

Ok, så spennende! :-)Happy Så, er det flere elementer i denne spirituelle kontakten? Synkronisitet f.eks., eller annet?

Modig av deg å fortelle forresten. :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav StefanJC » 2017-11-01 2:59:15

Jag har haft upplevelser av tankeöverföring. Jag har inga bevis men väldigt
starka indicier. En väldigt nära vän brukar skriva sms där det verkar som om
om hon vet vad jag tänker på.

Alltså när jag är väldigt inne i och fokuserad på något brukar hon fråga sånt
som har anknytning till det. Hon vet själv inte varför hon plötsligt fick tankar
på det. Hon hade ingen direkt anledning.

Senaste händelsen var för några dagar sedan. Jag funderade på diagnoskriterier
för Asperger och var helt uppslukad av det. Då fick jag ett sms från henne där
hon undrar om jag anser att hon har några aspergerdrag.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 9:21:28

StefanJC skrev:Jag har haft upplevelser av tankeöverföring. Jag har inga bevis men väldigt
starka indicier. En väldigt nära vän brukar skriva sms där det verkar som om
om hon vet vad jag tänker på.

Alltså när jag är väldigt inne i och fokuserad på något brukar hon fråga sånt
som har anknytning till det. Hon vet själv inte varför hon plötsligt fick tankar
på det. Hon hade ingen direkt anledning.

Senaste händelsen var för några dagar sedan. Jag funderade på diagnoskriterier
för Asperger och var helt uppslukad av det. Då fick jag ett sms från henne där
hon undrar om jag anser att hon har några aspergerdrag.


Det låter liknande som mina upplevelser. Jag var initialt väldigt skeptisk till vad som egentligen hände, men efter att hon på pricken matchat (genom online-aktivitet) vilka dagar vi hade en viss typ av spirituell kontakt så ansåg jag mig överbevisad om att hon faktiskt visste om precis vad som pågick. Sedan dess har jag accepterat det hela som verkligt och tror mer och mer på det jag upplever. Efteråt har hon även matchat annan typ av aktivitet, t.ex. så uppmanade jag henne att skicka en vänförfrågan, och när jag kom hem så fanns en matchande den tid vi haft detta utbyte. De få gånger vi haft spirituella fajter så har vi båda ändrat på saker utan att diskutera det på riktigt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav StefanJC » 2017-11-01 9:35:35

rdos skrev:
StefanJC skrev:Jag har haft upplevelser av tankeöverföring. Jag har inga bevis men väldigt
starka indicier. En väldigt nära vän brukar skriva sms där det verkar som om
om hon vet vad jag tänker på.

Alltså när jag är väldigt inne i och fokuserad på något brukar hon fråga sånt
som har anknytning till det. Hon vet själv inte varför hon plötsligt fick tankar
på det. Hon hade ingen direkt anledning.

Senaste händelsen var för några dagar sedan. Jag funderade på diagnoskriterier
för Asperger och var helt uppslukad av det. Då fick jag ett sms från henne där
hon undrar om jag anser att hon har några aspergerdrag.


Det låter liknande som mina upplevelser. Jag var initialt väldigt skeptisk till vad som egentligen hände, men efter att hon på pricken matchat (genom online-aktivitet) vilka dagar vi hade en viss typ av spirituell kontakt så ansåg jag mig överbevisad om att hon faktiskt visste om precis vad som pågick. Sedan dess har jag accepterat det hela som verkligt och tror mer och mer på det jag upplever. Efteråt har hon även matchat annan typ av aktivitet, t.ex. så uppmanade jag henne att skicka en vänförfrågan, och när jag kom hem så fanns en matchande den tid vi haft detta utbyte. De få gånger vi haft spirituella fajter så har vi båda ändrat på saker utan att diskutera det på riktigt.

Det känns lite som om du och jag delar samma övermedvetna. Inte bara på grund av det du skrev nu.
Har känts så sen tidigare.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 9:46:06

Batte skrev:Ok, så spennende! :-)Happy Så, er det flere elementer i denne spirituelle kontakten? Synkronisitet f.eks., eller annet?

Modig av deg å fortelle forresten. :wink:


Det finns en hel del mer, en del för intimt för att ta här. En sak är att när hon är närmare än 100 eller 200 m så kan jag känna hennes närvaro även om jag inte kan se henne fysiskt. Det är också när vi är nära varandra som kommunikationen är mest detaljerad. I somras satt vi ibland på olika ställen ganska nära varandra och kommunicerade spirituellt. Nyligen har jag också fått sinnesintryck som mycket liknar de responser jag får av ASMR. Jag tolkar dem numera som "pings" och det är väldigt behagligt.

Fast det fungerar på distans med. Jag kan vara flera mil bort och skicka glada känslor och få respons tillbaka. Det verkar fungera upp till kanske 20 mil, men då är det mestadels känslan av att det finns en kontakt som finns.

En annan sak som gör att det måste finnas något verkligt bakom är att jag är totalt oförmögen att själv direkt påverka min sinnestämning. Jag kan t.ex. inte "säga åt" mig själv att jag ska vara glad. Tror inte någon annan kan det heller. Men det är hur enkelt som helst att skicka glada känslor, och när hon skickar dem till mig så påverkas jag direkt, oftast utan jag egentligen inser vad som hänt.

När man jämför det med hur typiskt folk hanterar detta så måste de bestämma träff, konversera kring något som kan påverka sinnesstämniningen och sedan hoppas på att det fungerar. Att bara direkt kunna ge "kickar" till varandras "system" är så mycket mer effektivt. Det behöver inte ens finnas något att vara glad över. Det fungerar ändå.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 9:51:47

rdos skrev:
Batte skrev:Ok, så spennende! :-)Happy Så, er det flere elementer i denne spirituelle kontakten? Synkronisitet f.eks., eller annet?

Modig av deg å fortelle forresten. :wink:


Det finns en hel del mer, en del för intimt för att ta här. En sak är att när hon är närmare än 100 eller 200 m så kan jag känna hennes närvaro även om jag inte kan se henne fysiskt. Det är också när vi är nära varandra som kommunikationen är mest detaljerad. I somras satt vi ibland på olika ställen ganska nära varandra och kommunicerade spirituellt. Nyligen har jag också fått sinnesintryck som mycket liknar de responser jag får av ASMR. Jag tolkar dem numera som "pings" och det är väldigt behagligt.

Fast det fungerar på distans med. Jag kan vara flera mil bort och skicka glada känslor och få respons tillbaka. Det verkar fungera upp till kanske 20 mil, men då är det mestadels känslan av att det finns en kontakt som finns.

En annan sak som gör att det måste finnas något verkligt bakom är att jag är totalt oförmögen att själv direkt påverka min sinnestämning. Jag kan t.ex. inte "säga åt" mig själv att jag ska vara glad. Tror inte någon annan kan det heller. Men det är hur enkelt som helst att skicka glada känslor, och när hon skickar dem till mig så påverkas jag direkt, oftast utan jag egentligen inser vad som hänt.

När man jämför det med hur typiskt folk hanterar detta så måste de bestämma träff, konversera kring något som kan påverka sinnesstämniningen och sedan hoppas på att det fungerar. Att bara direkt kunna ge "kickar" till varandras "system" är så mycket mer effektivt. Det behöver inte ens finnas något att vara glad över. Det fungerar ändå.
Ok, kult! Takk for at du deler! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 10:06:14

StefanJC skrev:Det känns lite som om du och jag delar samma övermedvetna. Inte bara på grund av det du skrev nu.
Har känts så sen tidigare.


Håller med. Vi borde träffas på riktigt någon gång. Har dock slutat gå på aspie-träffar men ibland träffar jag folk på tu-man-hand.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 11:20:16

Jag känner en person till som har liknande erfarenheter. Även i hennes fall så var kontexten en kärleksrelation, men en där killen inte var intresserad. Trots att han på ett medvetet plan inte ville ha en relation så skapade de ändå en spirituell kontakt. Det tyder ju på att detta egentligen står utanför vår egen kontroll.

Jag tror att ett relativt säkert sätt att skapa en sådan typ av kontakt är att bli kär i någon som har intresse för en på distans, och sedan låta det vara på distans minst ett år eller två. Då kommer hjärnan i brist på andra alternativ att försöka skapa en spirituell kontakt.

Det intressanta är ju att neurodiversa bara skapar anknytning just "på distans", så även om det inte slutar med en spirituell kontakt så använder man ändå en väg som är bra för att skapa en hållbar relation.

Och naturligtvis så kan man inte dejta. Dejting sabbar direkt vägen till en sprituell kontakt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 11:39:59

Det er interessant det du skriver, rdos. Takk! :D

Mulig jeg spør litt dumt nå, og isåfall beklager jeg det. Anser du at du pr. automatikk er "ihop" eller kjærester dersom du føler en slik forbindelse? Jeg mener da f.eks. om du og StefanJC er kjærester nå, på grunn av forbindelsen dere begge viser til?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 11:59:08

Batte skrev:Det er interessant det du skriver, rdos. Takk! :D

Mulig jeg spør litt dumt nå, og isåfall beklager jeg det. Anser du at du pr. automatikk er "ihop" eller kjærester dersom du føler en slik forbindelse? Jeg mener da f.eks. om du og StefanJC er kjærester nå, på grunn av forbindelsen dere begge viser til?


Jag anser nog att om man är ihop eller inte som en irrelevant parameter. Jag tror att om man skapat en spirituell kontakt så har man skapat något som kommer att finnas under lång tid, kanske resten av livet. Det är nästan så att man tappat kontrollen över om man ska gå skilda vägar eller inte då det inte går att ta sådana beslut på egen hand utan att den andre blir involverad.

Jag tror iaf att vi (tjejen och jag) är överens om att ifall vi har en relation så är den polyamorös. Vi anser båda att "unattached love" (lustig term med fel associationer) där man inte bryr sig om samhällets förväntningar är optimalt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 12:09:26

rdos skrev:Jag anser nog att om man är ihop eller inte som en irrelevant parameter.
Ok, er det muligens dette noen vil kalle "polyemotionell"?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 12:33:05

Batte skrev:
rdos skrev:Jag anser nog att om man är ihop eller inte som en irrelevant parameter.
Ok, er det muligens dette noen vil kalle "polyemotionell"?


Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.

Det är ju lustigt att när jag hade ett tre års "distansförhållande" på gymnasiet så avancerade det aldrig, men det här är annorlunda. På gymnasiet fanns också ett "bäst-före-datum" (skolavslutningen), men här finns inget sånt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 12:57:02

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:Jag anser nog att om man är ihop eller inte som en irrelevant parameter.
Ok, er det muligens dette noen vil kalle "polyemotionell"?


Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.
Hvorfor anser du det som kompliserende faktorer?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 13:09:18

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:Jag anser nog att om man är ihop eller inte som en irrelevant parameter.
Ok, er det muligens dette noen vil kalle "polyemotionell"?


Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.

Det är ju lustigt att när jag hade ett tre års "distansförhållande" på gymnasiet så avancerade det aldrig, men det här är annorlunda. På gymnasiet fanns också ett "bäst-före-datum" (skolavslutningen), men här finns inget sånt.
Muligens det noen kaller panemotionell også, siden det ikke er begrenset til en kjønnsidentitet?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 13:21:09

Batte skrev:
rdos skrev:
Batte skrev: Ok, er det muligens dette noen vil kalle "polyemotionell"?


Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.
Hvorfor anser du det som kompliserende faktorer?


Det blir ju det om jag ska låta det gå förbi distanskontakt. Fast jag tänker inte så mycket på det utan lever i nuet istället. Det kommer troligen att fortsätta avancera väldigt sakta, vilket gör att jag inte behöver ta några sådana eventuella beslut på ett bra tag än.

Dessutom så vet jag inte om det egentligen kan bli så mycket bättre än vad det redan är. Min erfarenhet är ju att allting är mer spännande när det är i distansfasen än i relationsfasen. Jag t.o.m. saknar förälskelsen som avklingade för ca ett år sedan, efter att jag lyckats hålla den vid liv i tre år.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 13:23:09

Batte skrev:
rdos skrev:
Batte skrev: Ok, er det muligens dette noen vil kalle "polyemotionell"?


Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.

Det är ju lustigt att när jag hade ett tre års "distansförhållande" på gymnasiet så avancerade det aldrig, men det här är annorlunda. På gymnasiet fanns också ett "bäst-före-datum" (skolavslutningen), men här finns inget sånt.
Muligens det noen kaller panemotionell også, siden det ikke er begrenset til en kjønnsidentitet?


Jo, fast jag har ingen direkt spirituell kontakt med Stefan. Det bara känns som vi är på samma våglängd på området.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 13:25:20

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:
Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.
Hvorfor anser du det som kompliserende faktorer?


Det blir ju det om jag ska låta det gå förbi distanskontakt. Fast jag tänker inte så mycket på det utan lever i nuet istället. Det kommer troligen att fortsätta avancera väldigt sakta, vilket gör att jag inte behöver ta några sådana eventuella beslut på ett bra tag än.
Tenker du på at det er kompliserende fordi dere bor forskjellige steder?

rdos skrev:Dessutom så vet jag inte om det egentligen kan bli så mycket bättre än vad det redan är. Min erfarenhet är ju att allting är mer spännande när det är i distansfasen än i relationsfasen. Jag t.o.m. saknar förälskelsen som avklingade för ca ett år sedan, efter att jag lyckats hålla den vid liv i tre år.
Ja, det er nok normalt.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 13:32:58

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:
Kanske det. Det finns ju andra komplicerande faktorer med som att jag varit gift i över 20 år och det är en ålderskillnad mellan oss på ca 20 år. Jag är nöjd med att bara ha spirituell kontakt, men det har sakta men säkert avancerat de sista åren.

Det är ju lustigt att när jag hade ett tre års "distansförhållande" på gymnasiet så avancerade det aldrig, men det här är annorlunda. På gymnasiet fanns också ett "bäst-före-datum" (skolavslutningen), men här finns inget sånt.
Muligens det noen kaller panemotionell også, siden det ikke er begrenset til en kjønnsidentitet?


Jo, fast jag har ingen direkt spirituell kontakt med Stefan. Det bara känns som vi är på samma våglängd på området.
Aha, da kanskje jeg misforstod. Jeg trodde "delar samma övermedvetna" betydde spirituell forbindelse.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Intressanta intressen



Logga in