kiddie skrev:
Buddha var mycket specifik med vad han avsåg som det huvudsakliga syftet med mindfulness.
Vad som utgör grunden för mindfulness, är i huvudsak fastlagt i Satipaṭṭhāna suttan. Ur det andra stycket framgår följande:
"Bhikkhus, this is the direct path for the purification of beings, for the surmounting of sorrow and lamentation, for the disappearance of pain and grief, for the attainment of the true way, for the realisation of Nibbāna -- namely, the four foundations of mindfulness."
(Bhikkhu Bodhis översättning.)
Som du förstår handlar det om frihet från lidande, det vill säga, uppnåelsen av nibbāna. Jag misstänker att, för kanhända de flesta, skall "lidande" härvid förstås mycket mer vitt än vad begreppet intuitivt ger.
Lidandet uppstår hela tiden när den aktuella situationen inte befinns tillfredställande; när du inte kan få alla de materiella tingen du önskar dig, när all form av förändring möter motstånd etcetera.
Nibbāna avslutar lidandet.
Om den som har uppnått nibbāna, sade Buddha:
"He feels one pain: physical, but not mental."
Det här blir förstås komplicerat och intressant vid förekomsten av Aspergers syndrom/autism, där stora delar av vardagen inte sällan är rutinbetonat hanterad.
Mer generellt misstänker jag att flera viktiga buddhistiska koncept görs särskilt svårbegripligt som en konsekvens av Aspergers syndrom, t.ex. anattā - icke-jaget.
Här finns ett eventuellt uppslag för en egen tråd.
Den personlighetsförändring som uppstår vid fullständig sinnesnärvaro, skulle för vissa i praktiken innebära ett förbättrat etiskt uppförande. Vissa känslomässiga tillstånd, som till exempel ilska och ångest, förlorar också sin makt i förhållande till den träffade, vilket alldeles säkert ger upphov till viss förändring.
Myers-Briggs, som enligt min mening
är trams, menar att jag är en "ISTJ" - men jag har dock inga gensagor i förhållande till vad som inbegrips i detta.
Det här har dock inte ogjort, eller verkat hindrande, i min övertygelse om att mindfulness, för åtminstone mig, faktiskt är rätt väg framåt - och jag hoppas att den även, för din skull, kan vara din väg.
Jag hade sökt omvärdera min åsikt om jag var du.
Vid intresse kan jag vara mer specifik än såhär - buddhism, meditation och mindfulness är ett intresse jag har - men jag tror ovan är tillräckligt.