Postat: 2008-03-15 18:50:37
Mardröm skrev:Vanliga människor är inte hyggliga, de framstår som det pga att det ger dem individualpolitiska fördelar.
Precis
En träffpunkt för alla - om Asperger syndrom
http://www.aspergerforum.se/
http://www.aspergerforum.se/kristendomen-och-inkvisitionen-t4798-24.html
Mardröm skrev:Vanliga människor är inte hyggliga, de framstår som det pga att det ger dem individualpolitiska fördelar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_inkvisitionenModern forskning räknar med att den spanska inkvisitionen under åren 1478-1834 avkunnade mellan 3000 och 5000 dödsdomar.
Senare utgjorde de dödsdömda ungefär en procent av de rannsakade
KrigarSjäl skrev:Katolikerna är jordens största hycklare. Någon emot?
Bring it on bara...
Alien skrev:Vaddå "hör aldrig talas om"? Hur ofta pratar och skriver folk om inkvisitionen, medeltiden el öht tiden före 1900-talet?
Folk är inte så intresserade av historia som du, manne. Förutom historiker.
manne skrev:Alien skrev:Vaddå "hör aldrig talas om"? Hur ofta pratar och skriver folk om inkvisitionen, medeltiden el öht tiden före 1900-talet?
Folk är inte så intresserade av historia som du, manne. Förutom historiker.
min pappa är historiker.
Alien skrev:manne skrev:Alien skrev:Vaddå "hör aldrig talas om"? Hur ofta pratar och skriver folk om inkvisitionen, medeltiden el öht tiden före 1900-talet?
Folk är inte så intresserade av historia som du, manne. Förutom historiker.
min pappa är historiker.
Aha, där har vi förklaringen till ditt stora historieintresse!
Jag är också intresserad av historia. Men historien är en enda lång mardröm av förtryck, tortyr, dödande. Om man nu inte läser om vetenskapens landvinningar.
I 330 år kontrollerade nitiska spanska inkvisitorer allt. De brände tiotusentals kättare, judar och nykristna och ännu fler torterades. Till och med påven chockerades och beordrade att galenskapen skulle stoppas, men förgäves.
Generally, inquisitorial courts functioned much like the secular courts of the time, though their sentences and penances were less cruel.
The modern day notion of a unified and horrible "Inquisition" is an assemblage of the "body of legends and myths which, between the sixteenth and the twentieth centuries, established the perceived character of inquisitorial tribunals and influenced all ensuing efforts to recover their historical reality".[40] "The [assembled] myth was originally devised to serve variously the political purposes of a number of early modern political regimes, as well as Protestant Reformers, proponents of religious and civil toleration, philosophical enemies of the civil power of organized religions, and progressive modernists..."[41] It was the relatively limited persecution of Protestants, mostly by the inquisitions in Spain and Italy, that provoked the first image of "The Inquisition" as the most violent and suppressive vehicle of the Church against Protestantism. Later, philosophical critics of religious persecution and the Catholic Church only furthered this image during the Enlightenment.[40]
Föreställningen att stora massor gick i döden som inkvisitionens offer går inte att upprätthålla. Under sina tjugofem år som inkvisitor i Toulouse överlämnade exempelvis Bernard Gui fyrtio kättare att brännas, mindre än två om året.
Den spanska verkade direkt under kungamakten, medan den italienska var ett påvligt organ för att bekämpa protestantismen. Också när det gäller dessa har den vedertagna uppfattningen om verksamhetens grymhet och omfattning varit starkt överdriven. Under motreformationens höjdpunkt 1560–1610, då den spanska kronan med alla medel gick till angrepp mot muslimer, judar, protestanter och andra avvikare, avrättades 637 personer, dvs. tolv om året. De utgör bara ett par procent av de 28 000 rannsakade. Under 1600-talet sjönk antalet dödsdömda till 142, en procent av de rannsakade.
manne skrev:så varför så hör man aldrig talas om att katolikerna då under den tiden var stora antisemiter.?
Huggorm skrev:Att judarna var illa omtyckta i Europa är välkänt, liksom att de som inte omvände sig till katolicism blev deporterade ur Spanien under inkvisitionen. Sedan de äldsta tider har det ju varit religionsbråk i Europa. Att judarna inte kunnat slå tillbaka är för att de inte är så många, de tvångskonverterar ju inte folk så som kristna och muslimer gör. Moraliskt tror jag dock inte de är bättre än andra abrahamiter.
Marjatta skrev:Historiker har omvärderat inkvisitionen de senaste 50 åren. På engelska Wikipedia finns en särskild artikel om denna omvärdering. Förenklat kan man säga att myten om den oerhört grymma inkvisitionen är ett resultat av protestantisk propaganda, som under upplysningen fick vingar och broderades ut än mer av de som önskade svartmåla katolska kyrkan. Litegrann som myten om den mörka medeltiden, alltså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_revision_of_the_InquisitionGenerally, inquisitorial courts functioned much like the secular courts of the time, though their sentences and penances were less cruel.The modern day notion of a unified and horrible "Inquisition" is an assemblage of the "body of legends and myths which, between the sixteenth and the twentieth centuries, established the perceived character of inquisitorial tribunals and influenced all ensuing efforts to recover their historical reality".[40] "The [assembled] myth was originally devised to serve variously the political purposes of a number of early modern political regimes, as well as Protestant Reformers, proponents of religious and civil toleration, philosophical enemies of the civil power of organized religions, and progressive modernists..."[41] It was the relatively limited persecution of Protestants, mostly by the inquisitions in Spain and Italy, that provoked the first image of "The Inquisition" as the most violent and suppressive vehicle of the Church against Protestantism. Later, philosophical critics of religious persecution and the Catholic Church only furthered this image during the Enlightenment.[40]
Huruvida fackhistorikerna idag alla håller med om detta eller om det finns blandade åsikter vet jag inte. Nyströmningen har i alla fall uppenbarligen påverkat lundahistorikern Bengt Ankarloo, som skrivit Nationalencyklopedins artikel om inkvisitionen.Föreställningen att stora massor gick i döden som inkvisitionens offer går inte att upprätthålla. Under sina tjugofem år som inkvisitor i Toulouse överlämnade exempelvis Bernard Gui fyrtio kättare att brännas, mindre än två om året.Den spanska verkade direkt under kungamakten, medan den italienska var ett påvligt organ för att bekämpa protestantismen. Också när det gäller dessa har den vedertagna uppfattningen om verksamhetens grymhet och omfattning varit starkt överdriven. Under motreformationens höjdpunkt 1560–1610, då den spanska kronan med alla medel gick till angrepp mot muslimer, judar, protestanter och andra avvikare, avrättades 637 personer, dvs. tolv om året. De utgör bara ett par procent av de 28 000 rannsakade. Under 1600-talet sjönk antalet dödsdömda till 142, en procent av de rannsakade.
Marjatta skrev:Historiker har omvärderat inkvisitionen de senaste 50 åren. På engelska Wikipedia finns en särskild artikel om denna omvärdering. Förenklat kan man säga att myten om den oerhört grymma inkvisitionen är ett resultat av protestantisk propaganda, som under upplysningen fick vingar och broderades ut än mer av de som önskade svartmåla katolska kyrkan. Litegrann som myten om den mörka medeltiden, alltså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_revision_of_the_InquisitionGenerally, inquisitorial courts functioned much like the secular courts of the time, though their sentences and penances were less cruel.The modern day notion of a unified and horrible "Inquisition" is an assemblage of the "body of legends and myths which, between the sixteenth and the twentieth centuries, established the perceived character of inquisitorial tribunals and influenced all ensuing efforts to recover their historical reality".[40] "The [assembled] myth was originally devised to serve variously the political purposes of a number of early modern political regimes, as well as Protestant Reformers, proponents of religious and civil toleration, philosophical enemies of the civil power of organized religions, and progressive modernists..."[41] It was the relatively limited persecution of Protestants, mostly by the inquisitions in Spain and Italy, that provoked the first image of "The Inquisition" as the most violent and suppressive vehicle of the Church against Protestantism. Later, philosophical critics of religious persecution and the Catholic Church only furthered this image during the Enlightenment.[40]
Huruvida fackhistorikerna idag alla håller med om detta eller om det finns blandade åsikter vet jag inte. Nyströmningen har i alla fall uppenbarligen påverkat lundahistorikern Bengt Ankarloo, som skrivit Nationalencyklopedins artikel om inkvisitionen.Föreställningen att stora massor gick i döden som inkvisitionens offer går inte att upprätthålla. Under sina tjugofem år som inkvisitor i Toulouse överlämnade exempelvis Bernard Gui fyrtio kättare att brännas, mindre än två om året.Den spanska verkade direkt under kungamakten, medan den italienska var ett påvligt organ för att bekämpa protestantismen. Också när det gäller dessa har den vedertagna uppfattningen om verksamhetens grymhet och omfattning varit starkt överdriven. Under motreformationens höjdpunkt 1560–1610, då den spanska kronan med alla medel gick till angrepp mot muslimer, judar, protestanter och andra avvikare, avrättades 637 personer, dvs. tolv om året. De utgör bara ett par procent av de 28 000 rannsakade. Under 1600-talet sjönk antalet dödsdömda till 142, en procent av de rannsakade.
Marjatta skrev:Historiker har omvärderat inkvisitionen de senaste 50 åren. På engelska Wikipedia finns en särskild artikel om denna omvärdering. Förenklat kan man säga att myten om den oerhört grymma inkvisitionen är ett resultat av protestantisk propaganda, som under upplysningen fick vingar och broderades ut än mer av de som önskade svartmåla katolska kyrkan. Litegrann som myten om den mörka medeltiden, alltså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_revision_of_the_InquisitionGenerally, inquisitorial courts functioned much like the secular courts of the time, though their sentences and penances were less cruel.The modern day notion of a unified and horrible "Inquisition" is an assemblage of the "body of legends and myths which, between the sixteenth and the twentieth centuries, established the perceived character of inquisitorial tribunals and influenced all ensuing efforts to recover their historical reality".[40] "The [assembled] myth was originally devised to serve variously the political purposes of a number of early modern political regimes, as well as Protestant Reformers, proponents of religious and civil toleration, philosophical enemies of the civil power of organized religions, and progressive modernists..."[41] It was the relatively limited persecution of Protestants, mostly by the inquisitions in Spain and Italy, that provoked the first image of "The Inquisition" as the most violent and suppressive vehicle of the Church against Protestantism. Later, philosophical critics of religious persecution and the Catholic Church only furthered this image during the Enlightenment.[40]
Huruvida fackhistorikerna idag alla håller med om detta eller om det finns blandade åsikter vet jag inte. Nyströmningen har i alla fall uppenbarligen påverkat lundahistorikern Bengt Ankarloo, som skrivit Nationalencyklopedins artikel om inkvisitionen.Föreställningen att stora massor gick i döden som inkvisitionens offer går inte att upprätthålla. Under sina tjugofem år som inkvisitor i Toulouse överlämnade exempelvis Bernard Gui fyrtio kättare att brännas, mindre än två om året.Den spanska verkade direkt under kungamakten, medan den italienska var ett påvligt organ för att bekämpa protestantismen. Också när det gäller dessa har den vedertagna uppfattningen om verksamhetens grymhet och omfattning varit starkt överdriven. Under motreformationens höjdpunkt 1560–1610, då den spanska kronan med alla medel gick till angrepp mot muslimer, judar, protestanter och andra avvikare, avrättades 637 personer, dvs. tolv om året. De utgör bara ett par procent av de 28 000 rannsakade. Under 1600-talet sjönk antalet dödsdömda till 142, en procent av de rannsakade.
Marjatta skrev:Historiker har omvärderat inkvisitionen de senaste 50 åren. På engelska Wikipedia finns en särskild artikel om denna omvärdering. Förenklat kan man säga att myten om den oerhört grymma inkvisitionen är ett resultat av protestantisk propaganda, som under upplysningen fick vingar och broderades ut än mer av de som önskade svartmåla katolska kyrkan. Litegrann som myten om den mörka medeltiden, alltså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_revision_of_the_InquisitionGenerally, inquisitorial courts functioned much like the secular courts of the time, though their sentences and penances were less cruel.The modern day notion of a unified and horrible "Inquisition" is an assemblage of the "body of legends and myths which, between the sixteenth and the twentieth centuries, established the perceived character of inquisitorial tribunals and influenced all ensuing efforts to recover their historical reality".[40] "The [assembled] myth was originally devised to serve variously the political purposes of a number of early modern political regimes, as well as Protestant Reformers, proponents of religious and civil toleration, philosophical enemies of the civil power of organized religions, and progressive modernists..."[41] It was the relatively limited persecution of Protestants, mostly by the inquisitions in Spain and Italy, that provoked the first image of "The Inquisition" as the most violent and suppressive vehicle of the Church against Protestantism. Later, philosophical critics of religious persecution and the Catholic Church only furthered this image during the Enlightenment.[40]
Huruvida fackhistorikerna idag alla håller med om detta eller om det finns blandade åsikter vet jag inte. Nyströmningen har i alla fall uppenbarligen påverkat lundahistorikern Bengt Ankarloo, som skrivit Nationalencyklopedins artikel om inkvisitionen.Föreställningen att stora massor gick i döden som inkvisitionens offer går inte att upprätthålla. Under sina tjugofem år som inkvisitor i Toulouse överlämnade exempelvis Bernard Gui fyrtio kättare att brännas, mindre än två om året.Den spanska verkade direkt under kungamakten, medan den italienska var ett påvligt organ för att bekämpa protestantismen. Också när det gäller dessa har den vedertagna uppfattningen om verksamhetens grymhet och omfattning varit starkt överdriven. Under motreformationens höjdpunkt 1560–1610, då den spanska kronan med alla medel gick till angrepp mot muslimer, judar, protestanter och andra avvikare, avrättades 637 personer, dvs. tolv om året. De utgör bara ett par procent av de 28 000 rannsakade. Under 1600-talet sjönk antalet dödsdömda till 142, en procent av de rannsakade.
manne skrev:har jag svårt att tro tror inte på dig.!
Marjatta skrev:manne skrev:har jag svårt att tro tror inte på dig.!
Marjatta skrev:manne skrev:har jag svårt att tro tror ite på dig.!