Om tron på häxor och häxprocesserna

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alien » 2015-07-05 18:05:17

Jag citerade tidigare om när häxprocesserna började i tråden fragor-om-anakronismer-t15982.html:

Irländska botgöringshandböcker från 600-talet och kyrkomötet i Paderborn 785 visar att föreställningen att det skulle kunna existera häxor avvisades av den kristna kyrkan under tidig medeltid. Om någon anklagades för häxeri, försvarade kyrkoledare de anklagade och ålade anklagarna botgöring. Om någon mördade någon i tron att denna var en häxa, dömdes mördaren till döden.
En kraftig omvälvning inträffade genom påven Gregorius IX som 1233 förklarade att det var gudi behagligt att söka upp och ålägga häxor botgöring. De första belagda häxprocesserna inom den kristna världen hölls på 1230-talet (i Trier), vid en tidpunkt då botgöringshandböcker brukade föreskriva en mild botgöring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocess

Det står ju i bibeln, dvs Andra Mosebok, 22 kap, vers 18:
En trollkvinna skall du icke låta leva.
http://runeberg.org/bibeln/02_22.html

Jan Guillou skriver i sin bok Häxorna försvarare om inkvisitorn Salazar, en riktig hjälte tydligen:
Däremot ger Guillou - med stöd av Gustaf Henningsens banbrytande bok "Häxornas advokat" - en starkt positiv bild av den spanske inkvisitorn Salazars insatser under häxprocesserna i det spanska Baskien på 1610-talet. Genom att systematiskt granska vittnesmålen och därefter med auktoritet ifrågasätta de andra inkvisitorernas domar mot häxorna lyckades denne domare nästan ensam vända opinionen och göra slut på häxhysterin i Baskien.


Det var alltså Alonso de Salazar Frías (ca 1564-1636): https://en.wikipedia.org/wiki/Alonso_de ... Fr%C3%ADas

Känns som att Häxornas advokat är värd att läsa om man vill snöa in sig på häxprocesser.

Malleus Maleficarum, Häxhammaren, är den mest inflytelserika instruktionsboken för häxjakt. ---
Två dominikanska inkvisitorer, Jacob Sprenger och Heinrich Kramer, skrev boken och sände den till Kölns universitets teologiska fakultet för att få dess godkännande. Datumet för detta, den 9 maj 1487, brukar anses vara bokens ursprungliga publikation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xhammaren

Kölns universitet godkände inte boken men det hindrade inte att den blev värsta bestsellern (endast överträffad av bibeln). Det fanns ett stort behov av en handledning i häxjakt.

Häxhammaren består av tre delar. Första delen skall bevisa att häxor finns, andra delen beskriver hur häxeri bedrivs och tredje delen hur häxor upptäcks, hur rättegång och förhör mot dem skall drivas samt hur de skall oskadliggöras.


Kvinnor beskrevs i boken ha låg intelligens och ohämmad sexualitet (vad nu två munkar kunde veta om det) och därför faller de lätt offer för djävulens förförelsekonster. I boken beskrivs i detalj vilken tortyr som ska användas för att tvinga fram bekännelser. Här finns en engelsk översättning: http://www.sacred-texts.com/pag/mm/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav gadas » 2015-07-05 20:06:09

Det viktigaste tycker jag är att spåra upp de häxjakter som pågår. Man kommer naturligtvis att bli anklagad för häxeri. Alternativet är att de får fortsätta. Det som saknas är framför allt kritiskt tänkande.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alias » 2015-07-05 20:17:27

År 415 efter kristus mördades en hedning som hette Hypatia.

And, in those days, there appeared in Alexandria a female philosopher, a pagan named Hypatia, and she was devoted at all times to magic, astrolabes, and instruments of music, and she beguiled many people through Satanic wiles . . . A multitude of believers in God arose under the guidance of Peter the Magistrate . . . and they proceeded to seek for the pagan woman who had beguiled the people of the city and the Prefect through her enchantments. And when they learnt the place where she was, they proceeded to her and found her . . . they dragged her along till they brought her to the great church, named Caesareum. Now this was in the days of the fast. And they tore off her clothing and dragged her . . . through the streets of the city till she died. And they carried her to a place named Cinaron, and they burned her body with fire.[16]


https://en.wikipedia.org/wiki/Hypatia

Romarna pysslade också med häxjakter.

The pre-Christian Twelve Tables of pagan Roman law had provisions against evil incantations and spells intended to damage cereal crops. In 331 BC, 170 women were executed as witches in the context of an epidemic illness. Livy emphasizes that this was a scale of persecution without precedent in Rome. In 184 BC, about 2,000 people were executed for witchcraft (veneficium), and in 182–180 BC another 3,000 executions took place, again triggered by the outbreak of an epidemic. There is no way to verify the figures reported by Roman historians, but if they are taken at face value,[citation needed] the scale of the witch-hunts in the Roman Republic in relation to the population of Italy at the time far exceeded anything that took place during the "classical" witch-craze in Early Modern Europe.[citation needed] Persecution of witches continued in the Roman Empire until the late 4th century AD and abated only after the introduction of Christianity as the Roman state religion in the 390s.[9]


https://en.wikipedia.org/wiki/Witch-hunt
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alien » 2015-07-05 20:57:18

Häxprocesserna i Sverige:

I Sverige avrättades omkring 400 personer för häxeri mellan 1492 och 1704.
Spoiler: visa
---
Det första kända fallet härrör från Arboga stads tänkebok år 1471 då Karin och Birgitta Andersdotter stod anklagade för trolldom, man vet dock inte om de avrättades.
---
Under tiden från reformationen 1527 till 1596 förekom ca 100 häxprocesser i Sverige, som sammanlagt kan ha lett till ca. tio dödsstraff. 1550 avrättades Lasses Birgitta från Öland, som möjligen var det första svenska fallet.
---
År 1571 beordrades landets präster att vara uppmärksamma på alla tecken till trolldom i församlingarna, och året därpå infördes en bestämmelse om att de som ägnade sig åt trolldom skulle uteslutas ur församlingen.[2] Under biskop Abraham Angermannus visitationsresa genom landet 1596-97 förekom omkring 140 häxprocesser, särskilt i Götaland, som dock sällan ledde till dödsstraff.
---
År 1608 fick Sverige en ny, sträng häxlag. Den föreskrev dödsstraff för alla former av trolldom och grundade sig på Bibelns bud "du skall icke låta en trollkona leva".
---
Före 1668 var det mycket vanligt att den anklagade friades eller fick ett annat straff än dödsstraff.
---

Mellan 1596 och 1668 beräknas något under hundra avrättningar för häxeri ha inträffat i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xp ... _i_Sverige

År 1668-1676 inföll Det stora oväsendet och tog avrättningarna verkligen fart. Nästan 300 avrättades då.
Spoiler: visa
Det stora oväsendet eller Det stora blåkullabullret var en masshysteri som under åtta år av Karl XI:s regeringstid, mellan 1668 och 1676, förorsakade en stor mängd häxprocesser i Sverige. Det ledde till nästan 300 människors död innan det stoppades. Det var under denna tid som majoriteten av Sveriges häxprocesser hölls. Av de omkring fyrahundra personer som avrättades för trolldom i Sverige mellan 1492 och 1704, avrättades omkring trehundra mellan 1668 och 1676.
Efter 1676 började domstolarna i ökad utsträckning avvisa trolldomsmålen, och fällande domar försvann i Sverige efter 1704. År 1704 avrättades Anna Eriksdotter i Eskilstuna och hon var den sista person som avrättades för häxeri i Sverige. Den sista lagliga häxprocessen i Sverige, Häxprocessen i Ål, ägde rum 1757 mot några kvinnor och män i Dalarna, men denna process ogiltigförklarades och ledde inte till några domar. Först 1779 avskaffades straffet för trolldom i lagboken även om straff för "Satanspakt" kunde utdelas men inte med dödsdom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_stora_ov%C3%A4sendet

Här står om avrättningarna i Dalarna. De flesta halshöggs före bränningen men inte alla:
Bålet på Käringberget blev det sista stora häxbålet i Dalarna. Minnet av de olyckliga offren som drabbades så hårt på grund av vidskepelse och okunnighet lever än i dag vidare i namnet Käringberget.
http://www.dt.se/dalarna/leksand/340-ar ... branningen

Vilka kvinnor var det som anklagades och varför? Ja, det var ju nästan enbart kvinnor. Det var ju de som ville bola med djävulen. Kanske någon som folk retade sig på. Som Rumpare-Malin som var finskspråkig och beskrevs som stursk och barsk. Hon angavs av sin egen dotter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Malin_Matsdotter

Barnen fick också stor uppmärksamhet och makt när de berättade att de blivit bortförda till Blåkulla under natten. Eftersom alla tror på att häxor finns tycks ingen första att allt beror på livlig fantasi, illvilja och masshysteri.

Så här skriver Per Anders Fogelström i En bok om Söder:
Girigt lyssnar de små på de vuxnas ord, lever i en underlig och hemsk sagovärld, i en skräckfantasi som blivit verklighet. Det dröjer inte länge den första natten i vakstugan förrän pojken Nils Gråå vaknar och säjer: "Rätt nu kommer trollpackan". Det är en signal, alla barnen ropar i ångest: "Nu tar hon bort oss!" På de vuxnas oroliga frågor svarar de att nu är trollpackan i farstun, nu sticker hon sin nål genom väggen till rummet - och så: "Si, där är hon! Si där är hon!" De visar fram en käpp som stått i ett hörn. Den ena av vakterskorna hugger efter häxan med en yxa, hon träffar inte men häxan försvinner ut. Om en stund är trollpackan där igen och sticker sin nål i väggen och nu kan också pigan se hennes huvud. Barnen skriker, yxhuggen faller igen. "Nu råkade du henne", hojtar ungarna, "du högg håret av henne". "Och när hon begynte se till fann hon hår både på yxan och på väggen," heter det i redogörelsen för den första vakstugan på berget.
http://www.angelfire.com/sd2/sodermalm/ ... soder.html

Till slut insåg iaf trolldomskommissionen, t ex läkaren Urban Hjärne och kaplanen Eric Noraeus, att det var masshysteri och inte trolldom (även om fortfarande trodde på trolldom och häxor).

Men idag kan väl inte sådant hända, vi är mer rationella och logiska och inte så vidskepliga. (Varför kommer jag plötligt att tänka på "bortträngda minnen"?) Nej, häxjakter förekommer än idag. Enligt Häxhammaren så var alltför ivrigt försvar av en häxanklagad ett bevis på att man själv ägnade sig åt häxeri. Försvarade man någon anklagad för kommunism/kontrarevolutionär så var man själv kommunist etc. Resonemanget känns igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav plåtmonster » 2015-07-05 21:11:08

Vidskepelse, okunnighet, irrationalitet och masshysteri pågår fortfarande bara i annan form och med mindre blodsutgjutelse. Men folk får ändå sina liv förstörda i olika grad. Någon kan ju försöka hitta exempel på detta från de senaste 10 åren.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav habiti » 2015-07-05 21:40:05

När jag tänker på häxor så tänker jag på riktigt onda personer med magiska krafter.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Moggy » 2015-07-05 21:56:08

habiti skrev:När jag tänker på häxor så tänker jag på riktigt onda personer med magiska krafter.



Häxor för mig är några som hämtar kraft från naturen och hjälper andra att bli helande och öppna sig för naturens krafter. Inte för att jag direkt tror på det men kan inte utesluta det heller.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alias » 2015-07-05 22:00:02

Moggy skrev:
habiti skrev:När jag tänker på häxor så tänker jag på riktigt onda personer med magiska krafter.



Häxor för mig är några som hämtar kraft från naturen och hjälper andra att bli helande och öppna sig för naturens krafter. Inte för att jag direkt tror på det men kan inte utesluta det heller.


Låter som druider inom fantasy.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav stuck » 2015-07-05 22:22:22

oj detta ämnet har jag fördjupat mig i för länge sedan, äter kommer ...

Det har mycket mindre om rädsla för kvinnor att göra och mer om religiös utrensning kortfattat.

återkommer!
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alias » 2015-07-05 22:29:58

stuck skrev:oj detta ämnet har jag fördjupat mig i för länge sedan, äter kommer ...

Det har mycket mindre om rädsla för kvinnor att göra och mer om religiös utrensning kortfattat.

återkommer!


Handlar väl om folktro från hedendomen, reformation och motreformation?
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav stuck » 2015-07-05 23:02:43

Alias skrev:
stuck skrev:oj detta ämnet har jag fördjupat mig i för länge sedan, äter kommer ...

Det har mycket mindre om rädsla för kvinnor att göra och mer om religiös utrensning kortfattat.

återkommer!


Handlar väl om folktro från hedendomen, reformation och motreformation?


japp

här hade jag en länk http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1305.60.html som jag sparat där ämnet tas upp, minns att jag utifrån vissa saker som skrevs där googlade vidare. En sak som slog mig är att de mesta svenska sidor som kommer upp på Google om "häxprocessen" eller häxjakten handlar om att det var kvinnor som jagades.
Försök till historieförfalskning!
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alias » 2015-07-05 23:15:08

stuck skrev:
Alias skrev:
stuck skrev:oj detta ämnet har jag fördjupat mig i för länge sedan, äter kommer ...

Det har mycket mindre om rädsla för kvinnor att göra och mer om religiös utrensning kortfattat.

återkommer!


Handlar väl om folktro från hedendomen, reformation och motreformation?


japp

här hade jag en länk http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1305.60.html som jag sparat där ämnet tas upp, minns att jag utifrån vissa saker som skrevs där googlade vidare. En sak som slog mig är att de mesta svenska sidor som kommer upp på Google om "häxprocessen" eller häxjakten handlar om att det var kvinnor som jagades.
Försök till historieförfalskning!


Tack för länken ska kolla in den någon dag när jag har tid.

Kom på att dom brände rätt måna i Frankrike när dom rensade ut katarerna. Reconquista i Spanien och Portugal. Reconquista tvångs konverterade dom och förderv dom flesta.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alien » 2015-07-06 0:13:05

stuck skrev:En sak som slog mig är att de mesta svenska sidor som kommer upp på Google om "häxprocessen" eller häxjakten handlar om att det var kvinnor som jagades.
Försök till historieförfalskning!


Så du menar att det inte stämmer att de flesta av de ca 400 som avrättades för häxeri/trolldom i Sverige var kvinnor?

Stämmer inte det som står på denna sida, det är ju mestadels kvinnor som misstänks och enbart kvinnor som avrättas? http://www.angelfire.com/sd2/sodermalm/ ... soder.html

Visserligen står det om en man som anklagas av sin fru för trolleri, men ingen tar det på allvar.

Och kaplan Myrander i Katarina är också misstänkt. Myras Annika och Lisbeth Carlsdotter har sett hur hökarhustrun Kerstin Ambjörnsdotter begagnat kaplanen att rida på när hon med fyrti barn på prästryggen gett sej iväg till Blåkulla. Kerstin hör till dom som avrättas men kaplanen betraktas som ett oskyldigt och missbrukat verktyg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav stuck » 2015-07-06 0:30:41

Av någon anledning brändes fler kvinnor än män, men det var ingen jakt på kvinnor.

Viktigt att beakta att "häxa" var ett ord för någon som utövande trolldom..inte enbart för en kvinna som utövar trolldom.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alien » 2015-07-06 0:40:27

I motsats till sentida politiska häxprocesser, där anklagad automatiskt innebär dömd, så fanns det faktiskt fall där domstolen avvisar anklagelsen om häxeri.

Som i detta fall i Uppsala år 1669. Rättegångsprotokollet finns i Landsarkivet i Uppsala.

Det handlar om Dominicus Delman, skrivare vid Upplands regemente, och änkan Karin Jönsdotter. Hon är i Uppsala för att träffa bödeln ang sitt onda ben. (Inte för att han ska hugga av henne benet utan för att han är läkekunnig.) Det är ont om sängplatser så änkan får dela säng med tillfälliga bekanta. Dominicus anklagar Karin för att ha besökt honom i sängen och tafsat på honom. Men då han rusade upp så försvann Karin i skorstenspipan. Han anklagar henne för att ha stulit hans knivar och därmed fått makt över honom.

Karin erkänner att de legat tillsammans, vilket var ett brott vid denna tid eftersom de inte var gifta. Men nekar till övriga anklagelser och säger att det är nog Dominicus som själv haft besök av "gamle Erik" på nätterna.

Dominicus tycker att de ska göra vattenprovet med Karin. Vattenprovet innebar att den misstänkta häxan sänktes ned med bundna händer. Flöt hon var det ett bevis på att hon var skyldig och då skulle hon avrättas. Sjönk hon var hon oskyldig men död eftersom hon drunknade. Tala om "damned if you do, damned if you don't". Fast drunknade hon så kom hon ju till himlen, annars till helvetet enligt tidens tro.

Men Karin håller fast vid att de bara legat samman en natt och uppbådar borgmästaren och rådet i sin hemstad Gävle som intygar att hon inte har något trolldomsrykte.

Rådhusrätten i Uppsala tror på Karin och inte på Dominicus. De tror att han fantiserat ihop sin berättelse "efter han förr haft lösaktigt umgänge med henne, han ock eljest lever i rus och sus". Bägge två döms för lägersmål till böter, 40 mark för honom och 20 mark för henne. Dessutom ska han betala 8 daler silermyni i förlikning (till Karin antar jag) och böta 12 mark för sin falska beskyllning.

Det var nog tur för Karin att hon inte hade några andra fiender som anklagade henne för häxeri. Att någon hade rykte om sig att vara häxa var mycket graverande. Men Karin tycks ha sluppit ifrån tortyr, som ju kan få folk att erkänna vadsomhelst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav plåtmonster » 2015-07-06 1:20:31

Krävs uppenbart insiktsfulla personer med makt för att inte pöbeln skall regera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om tron på häxor och häxprocesserna

Inläggav Alien » 2015-07-06 1:27:49

stuck skrev:Av någon anledning brändes fler kvinnor än män, men det var ingen jakt på kvinnor.

Viktigt att beakta att "häxa" var ett ord för någon som utövande trolldom..inte enbart för en kvinna som utövar trolldom.


Enligt Häxhammaren så var ju kvinnor extra misstänkte pga sin "låga intelligens" och "sexuella omättlighet" (som endast djävulen kunde mätta).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in