Om vargar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om vargar

Inläggav Alien » 2013-10-06 2:16:01

Varför ylar vargarna? Är det av stress?

svt skrev:Hittills har forskare vetat ganska lite om vad som driver vargar att ropa efter varandra när de skiljs åt. En grupp forskare har nu studerat vargar i Österrike för att se om ylandet är en automatisk reaktion på känslomässig stress, eller om vargarna kan kontrollera och anpassa sitt ylande beroende på hur deras sociala relationer ser ut.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/var ... e-bryr-sig

Men det verkar som vargar saknar flockmedlemmar som avlägsnar sig, och vissa saknar de mer än andra. Har ju hört på TV-filmer hur en alfahanne el alfahona sorgset ylat efter sin dödade partner.

Relationen avgör
Forskarna har undersökt nio vargar i fångenskap. De har kartlagt rangordningen mellan vargarna, och hur bra olika vargar trivs ihop. Sedan har det tagit ut en varg i taget på långa promenader och studerat hur de kvarvarande vargarna beter sig. Forskarna har också mätt hur vargarnas nivåer av stresshormonet kortisol påverkats när en gruppmedlem försvinner.

Resultaten visar att vargar ylar mer ju bättre relation de har till den som försvinner från gruppen. Och ylandet ökar också i fall den försvunna vargen står högt i rang.

Vill återknyta kontakt
Däremot fanns det ingen koppling mellan många ylanden och höga nivåer av stresshormon.

– Förmodligen handlar ylandet om att vargarna vill återknyta kontakten med den individ som lämnat flocken, säger Simon Townsend.


Studien är publicerad i Current Biology: http://www.cell.com/current-biology/ret ... 2213008233
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav Heidi79 » 2013-10-06 2:34:05

Trode dom ylar därför att är vargar? :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Om vargar

Inläggav Alien » 2013-10-26 15:52:43

Heidi79 skrev:Trode dom ylar därför att är vargar? :-)063


Hur menar du? Alla vet att vargar ylar, frågan är varför de ylar. Dvs vad ylandet fyller för syfte. Det är ju inte som att vargarna tänker "vi är vargar, alltså måste vi yla". :P

En del hundar ylar också, t ex när de blir lämnade ensamma utan sin flock. Men hos hundar har ylandet oftast ersatts av skällande. Vargar skäller inte alls så mycket.

En ranghög varg morrar, medan den ranglåge gnäller eller gläfser. Skäller gör vargarna när de känner sig hotade eller skrämda. Ylar gör de för att stärka sammanhållningen i flocken, markera flockens revir och för att på långt håll få kontakt med andra vargar i flocken. Vargen ylar inte mer vid fullmåne än annars – det är en myt!
http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fra ... ageId=1631
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-26 20:30:24

Vargar är så fina! Förstår inte hatet mot dessa underbara djur. Jag tycker om hundar också (och rävar), men vargar är så speciella. De ser så härliga ut när de rör sig, de liksom studsar fram.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om vargar

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-26 20:49:19

Trollmor skrev:Om någon vill prata mera om detta kanske vi bör be Moderator om en ny tråd?


Jag tror det finns en. Men jag skriver helst inte där, för jag blir så arg att jag inte kan koncentrera mig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om vargar

Inläggav antonius » 2013-10-26 20:51:57

Brukar drömma om vargar som jagar mig när jag har feber och är sjuk och så, inte nice... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om vargar

Inläggav nallen » 2013-10-26 21:19:45

Jag har för mig att det funnits fler, men här är en annan tråd i alla fall: Vargfrågan
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Om vargar

Inläggav Mortalis » 2013-10-26 21:27:28

Den här brukar jag tänka på angående vargars ylande.

Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Om vargar

Inläggav Alien » 2013-10-26 21:45:28

Kahlokatt skrev:
Trollmor skrev:Om någon vill prata mera om detta kanske vi bör be Moderator om en ny tråd?


Jag tror det finns en. Men jag skriver helst inte där, för jag blir så arg att jag inte kan koncentrera mig.


nallen skrev:Jag har för mig att det funnits fler, men här är en annan tråd i alla fall: Vargfrågan


Det går bra att forsätta diskusssionen i den här tråden: vargfragan-t13927.html

Den här tråden är tänkt för att handla om vargen som intresse, inte om att skjuta/utrota vargar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav Mytrik » 2013-10-26 23:00:09

Vargar ylar därför att det är en del av deras kommunikation. Vargen har flera olika typer av yl. Ena är att fastställa var flockmedlemmar befinner sig, på så sätt vet dem vart dem har varandra. Sedan handlar det också om en social grej man gör tillsammans, och sedan är det att kontrollera andra flockar. Ibland ylar en flock och en annan svarar. Detta berättar för vargarna hur många flockar och vilka som befinner sig i närheten, revir osv.

Vargar är en del av mitt specialintresse så jag kan en del om dem.
Mytrik
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-10-26
Ort: Uppsala

Om vargar

Inläggav Alien » 2013-11-23 2:59:17

Skriv gärna mer om vad du vet om vargen, Mytrik!

Prof em Raymond Coppinger menar att människan inte tämjde vargen utan att den tämjde sig själv. Det står om det i denna blogg:

Coppinger vet en del både om att föda upp hundar och att uppfostra vargar. Vilda vargar blir helt enkelt inte så tama säger han. Det skulle kräva hundratals, för att inte säga tusentals individer som avlas under många generationer under kontrollerade former för att lyckas. Och innan dess är de vuxna vargarna livsfarliga för ägaren.

Ett av problemen är att vargar inte låter sig avlas hur som helst. De är brunstiga en gång per år, och då vill de själva välja partner. Ett sådant projekt hade stenåldersjägarna varken tid eller möjlighet att genomföra, säger Raymond Coppinger.
Istället tror han att det var vargarna som tämjde sig själva. De lockades till människornas mer eller mindre tillfälliga boplatser redan under stenåldern.
Gammal mat, slaktavfall, fiskrens och avföring måste ha varit lockande för många vilda djur ständigt på jakt efter näring.
Det uppstod en ny livsmiljö, en ekologisk nisch, där ett av de viktigaste kraven för överlevnad var att kunna leva i människans närhet. I den här nischen lever idag till exempel möss, råttor, duvor och många insekter utan några större svårigheter. För en varg gällde det att kunna plocka åt sig godbitar från skräphögarna före de andra.
Och det var de vargar som först vågade sig fram till människornas boningar och som kunde stanna längst som fick mest att äta. Coppinger tänker sig att en lokal vargstam på det här viset långsamt delade sig i två grenar, där den ena gruppen genom naturligt urval blev alltmer anpassad till ett liv som avfallsätare runt människans hyddor och grottor. De djur som bär på egenskapen att tåla stressen från människans närvaro får mer att äta och kan därmed fostra fler ungar. Deras gener sprids alltså i gruppen och arten förändras. De som inte klarade av livet runt lägereldarna fick försörja sig på gammalt hederligt sätt i vildmarken.
http://www.tomaslindblad.se/hundar.html

Self-domestication kallas det: http://en.wikipedia.org/wiki/Self-domestication

Boken: Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior and Evolution
http://www.amazon.com/Dogs-Startling-Un ... 0684855305
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav Alien » 2013-11-23 3:20:19

Det senaste om vargens ursprung:

DN Vetenskap skrev:I fredags kom senaste nytt, publicerat i tidskriften Science. Enligt denna nya studie utvecklades vargar till tama hundar i Europa, någon gång under istiden mellan 30.000 och 20.000 år sedan.
---
Studien som publicerades i Science i fredags har lagt till en mycket viktig aspekt – den arkeologiska. I forskargruppen ingår bland annat svenske Svante Pääbo, som är världsledande på analyser av gammalt dna.

Han och hans medarbetare har använt den senaste spjutspetstekniken och lyckats analysera dna från utgrävningar i Europa och Sibirien. Både ben som arkeologer anser komma från ”vargar” och sådana som de tror kommer från ”hundar”. Nu är det ganska svårt att se på ben som är många tusen år gamla om de satt på en varg eller hund.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kari ... manniskor/

Det är osäkert om de ben som hittats vid utgrävningen i Dolni Vestonice, Tjeckien (drygt 30.000 år sedan), kommer från hund el varg. Däremot vet man att man hittat hundskelett i Oberkassel, Tyskland (ca 15.000 år sedan).

Forskare som arbetar med de här frågorna brukar betona att hunden verkar ha tämjt oss män-niskor i minst lika hög utsträckning som vi har tämjt dem. Det började med att vargar letade efter mat i närheten av mänskliga läger. Sakta men säkert lyckades en del vargar förmå människor att fixa föda. De vargar som var skickligast på att samarbeta med oss klarade sig bäst.

Bara de vargar som blev tama hundar överlevde. De vargar som de härstammar ifrån är utdöda. Dödade av människan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav Alien » 2014-04-21 4:43:03

Ett vargquiz på 8 frågor, Hur mycket vet du om vargen?

http://quiz.svd.se/default.aspx?sTid=907
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav alixha » 2014-04-21 9:39:44

Mortalis skrev:Den här brukar jag tänka på angående vargars ylande.




Hihi, jag kan få min grannes hund att göra sådär!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Om vargar

Inläggav River » 2014-04-21 10:10:53

Alien skrev:Ett vargquiz på 8 frågor, Hur mycket vet du om vargen?

http://quiz.svd.se/default.aspx?sTid=907

Jeg fikk 2 rette av 8. Det første spørsmålet visste jeg svaret på, og resten gjettet jeg på.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Om vargar

Inläggav Koboshi » 2014-04-21 11:23:07

Jag tror man gjorde så som man gjort i Ryssland. Avla på de som var bäst. Nu för tiden kan man få tag i rävar att ha som husdjur.

Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Om vargar

Inläggav Alien » 2019-05-21 19:50:05

Som bekant har projektet Närkontakt Varg i Kolmården upphört.

Men i Norge har man kvar något liknande i sin Polar Park i norra Norge.

Tyvärr är det så många regler för att få träffa vargarna att jag inte har en chans:

Polar Park skrev:---
Du må være minimum 160 cm
Du har generelt god helse og bevegelighet (ingen kneskader eller nedsatt førlighet)
Du er ikke gravid
Du kan ikke ta sterke hormonmedisiner eller blodfortynnende medikamenter
Du kan ikke ha en sykdom eller tilstand som fører til ukontrollerte bevegelser eller utbrudd
Du bør ikke være redd for hunder
Du må forstå og kommunisere godt på norsk eller engelsk
---

https://polarpark.no/wolf-visit/

En film från Animal Watch om ett besök där.



Filmen slutar med att vargarna ligger och sover i lugn och ro nära besökaren Anneka. Men så börjar hon yla igen och vargarna tvingas delta. Det är tydligen så att vargar inte kan låta bli att delta när någon ylar.

En nackdel med att utsättas för vargarnas nyfikenhet och intresse är att man blir slickad inne i munnen! Vet inte om jag skulle klarat av det. Man får ju inte fly hursomhelst heller; inga häftiga rörelser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om vargar

Inläggav Fabela » 2019-05-23 12:34:13

Tycker de där reglerna verkar vettiga.
Några av de andra blev jag lite överraskad av, för att de går in på såna detaljer:
Du kan ikke bruke parfyme eller parfymerte kremer/oljer
Du kan ikke bruke lue, hansker, pannebånd eller noe som dekker til ansiktet eller hodet mens vi er inne hos ulvene
Mørke briller og solbriller må tas av, øynene må være synlige
De ytre kleslagene dine kan ikke være laget av dun, pels, lær eller andre materialer fra dyr, heller ikke fleece. Kle deg ytterst i syntetiske plagg.

Intressant det där med glas-/solglasögon och att inte täcka huvud och ansikte. Undrar om det är för vargarnas skull, eller för att personalen ska se att man t.ex. inte håller på att tuppa av, eller nåt sånt.
Mina hundar kunde nämligen reagera på folk med t.ex. hoodies med så stor huva, att ansiktet inte syntes.

Det här är ju helt självklart, däremot:
Du kan ikke være påvirket av alkohol eller medisin som påvirker din adferd


Urk, jag skulle nog inte vilja ha en vargtunga inne i min mun. :-)003

Ledarhanens påpekande om sin rätt till uppmärksamhet från 4:28 är rätt respektingivande, och då pratar han ändå med små bokstäver :-)059
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om vargar

Inläggav Huggorm » 2019-05-23 14:52:57

Fabela skrev:Intressant det där med glas-/solglasögon och att inte täcka huvud och ansikte. Undrar om det är för vargarnas skull, eller för att personalen ska se att man t.ex. inte håller på att tuppa av, eller nåt sånt.
Mina hundar kunde nämligen reagera på folk med t.ex. hoodies med så stor huva, att ansiktet inte syntes.
Jag tror det är för att en varg som får för sig att anfalla helst gör det när den tror att man inte ser.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Om vargar

Inläggav Fabela » 2019-05-23 15:16:21

Nu när du säger det så känns det rätt logiskt.
Både vild och "tam", både i jakt- och andra sorters situationer, vet du det?

Men då känns det som att det nog är skillnad på varg och mina hundar. För jag tänkte att de nog blev osäkra pga att de inte kunde läsa av personen, som de var vana att göra med människor.
(De raserna det gällde är mer synorienterade, än de flesta andra hundtyper.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om vargar

Inläggav Huggorm » 2019-05-23 16:07:05

Jag har ingen aning men jag vet att viltguider på Afrikas savanner ibland har påklistrade bilder av ögon i nacken för att det avhåller de stora kattdjuren från att anfalla. Om det gäller även för vargar... vet ej. Men visst låter det logiskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Om vargar

Inläggav antonius » 2019-05-23 20:01:04

Hungrig som en varg, vargtimmen, vargtass (finsk drink), vargmåne...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om vargar

Inläggav Fabela » 2019-05-23 20:14:45

... vargavinter, varggrin...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om vargar

Inläggav nallen » 2019-05-24 21:10:44

..och lillen har fått hicka. Skräm honom lite så han slutar.
- Varg!

I fablernas värld om jag inte missminner mig.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in