Det har utkommit en ny bok kom judarnas historia i Sverige,
Judarnas historia i Sverige av Carl Henrik Carlsson vid Uppsala universitet. Ur Göteborgs-Posten:
GP 11 okt, 2021 skrev:Gustav III låter sig inspireras av sin mamma, drottning Lovisa Ulrika, som har träffat Moses Mendelsohn i Berlin och förstått att judar kan vara nyttiga för Sveriges utveckling till en modern handelsnation. Gustav III håller med: ”Det är visst, att det skulle vara en mycken stor fördel för riket, om ett så idogt folk som judarna skulle kunna bosätta sig här.”
Och så blev det, från 1775 kunde judar komma till Sverige utan att behöva övergå till kristendomen. Men det fanns begränsningar och infördes ett ”judereglemente” 1782 som stängde in judars liv. Judar fick inte äga mark eller fastigheter och inte bo på andra ställen än Marstrand, Stockholm, Göteborg och Norrköping samt inte utöva de yrken som kontrollerades av skråna.
---
Carl Henrik Carlsson ger oss en imponerande exposé över Sveriges judiska historia, från den blygsamma början fram till nuet. Det är ett uppslagsverk, på 350 sidor får Carlsson med näringsliv och kultur, antisemitism och judehat samt motsättningar inom den judiska gruppen och mycket mer.
---
Även dagens 20 000 judar utgör blott två promille av Sveriges befolkning – men denna lilla grupp har stått för viktiga insatser framför allt under 1800-talet och första hälften av 1900-talet när Gustav III:s förhoppningar slog in.
Det gällde framväxten av handel och bankväsende men i lika hög grad de institutioner som utgör grunden i ett modernt och demokratiskt samhälle: företag, högskolor, tidningar, förlag, konserthus och muséer drevs eller finansierades av judar.
---
För varje omgång av judiska invandrare tar det ofta bara en generation att bli svensk, att arbeta bland svenskar och att gifta sig med svenskar. I takt med samhällets sekularisering avtar den religiösa praktiken även bland judar och religion blir inte längre det viktigaste för den judiska identiteten.
---
Detta upprepade mönster betyder att den judiska närvaron i Sverige ända från början varit beroende av ny judisk invandring, senast före, under och efter nazismens makttillträde och det efterföljande kriget. Kanske en paradox: det som dödar judiskt liv i ockuperade länder, räddar det i Sverige.
https://www.gp.se/kultur/recension-juda ... 1.56626755Carl Henrik Carlssons bok blev nominerad till Augustpriset (men det gick till Nils Håkansons
Dolda gudar).
UNT 22 NOVEMBER 2021 skrev:För Carl Henrik Carlsson, som debuterar vid 67 års ålder, och med sin brokiga karriär som gått från trubadur till historiker är nomineringen ett bevis på att inget någonsin är för sent.
– Det är en väldigt glädjande kvalitetsstämpel att nomineras. Jag tror att de valde min bok för att den är en översikt och det är något som har saknats. Jag har försökt hitta en balans mellan översikt och konkretion med gott om detaljer om olika personer och även kvinnor som ibland saknats i historieskrivningen.
---
– Ett genomgripande tema är balansen mellan särart och anpassning. Vissa judar tycker att man ska hålla på den judiska traditionen, medan andra menar att traditionen bör vara att anpassa sig, säger Carl Henrik Carlsson.
https://unt.se/artikel/rmxe1pmjDet står mer i papperstidningen:
"[Aaron Isaac] var gravör och bodde i Mecklenburg och fick bland annat i uppdrag att av svenska officerare att skaffa lyxvaror till dem. När Pommerska kriget tog slut och affärerna gick sämre bestämde han sig för att åka till Sverige efterso han hade de här kontakterna med svenskar. Hans familj blev vansinnig och undrade hur han kunde åka dit där judar inte ens fick bo." (UNT "Uppsalatrion hoppas på Augustpris")
Men redan efter ett år fick Aaron Isaac tillstånd att bo i Sverige och ta hit sin familj - utan att behöva konvertera.
Judarna blev integrerade men måste hantera den då vanliga antisemitismen.
"- Judarna som bodde i Sverige i mitten av 1800-ttalet hade exempelvis blivit emanciperade, fått lika rättigheter och dessutom reformerat sin judendom från ortodox till reformjudendom och de var etablerade i samhället. När Sverige fick öppna gränser 1860 fanns det en rädsla hos dem för att det skulle komma fattiga och ortodoxa judar att de skulle öka antisemitismen."