Ja, jeg liker som best gamle filmer, gjerne hva omhandler mord og skrekk.
Men også mer seriøse filmer kan jeg like, som for eksempel "Gone With the Wind."
Vilka är dina favoritfilmer?
Postat: 2016-03-04 20:20:14
av EnPojke
Blade Runner ligger nog högt upp iaf men kanske inte en film man ser om speciellt ofta. Annars finns det för många att välja på. Beror så mycket på vad jag är sugen på.
Vilka är dina favoritfilmer?
Postat: 2016-03-06 17:33:40
av Trubbish
Jag har väl ingen speciell favoritfilm egentligen men är barnsligt förtjust i animerade filmer.
Vilka är dina favoritfilmer?
Postat: 2016-03-08 2:33:06
av Dystopikern
Matrix. Trots att jag sett den så många gånger nu är den fortfarande bra, Talar givetvis om den första i serien.
Vilka är dina favoritfilmer?
Postat: 2016-03-08 23:28:48
av Toblerone
T.ex. När lammen tystnar Dark shadows Analize this Livet från den ljusa sidan Tillbaka till framtiden (alla tre)
Favoritfilmer
Postat: 2016-07-25 19:27:35
av ingetbranamn
Maffiabröder
I rymden finns inga känslor
Hunger Games kvartetten
American Beauty
Dem känns mest rätt.
Favoritfilmer
Postat: 2016-07-25 19:42:04
av Dreamtrance
Donnie Darko, för att jag känner igen mig den flummiga handlingen. Vad är egentligen verkligt?
Favoritfilmer
Postat: 2016-07-25 21:11:00
av Furienna
Kahlokatt skrev:Boktjuven var jättefin, men som så ofta är fallet tyckte jag bättre om boken. En sak jag inte gillade i filmen var att större delen av dialogen var på engelska, fastän filmen utspelar sig i Tyskland. Sedan ibland kunde det smyga in nåt tyskt ord, typ "Ja" eller "Dummkopf". Helskumt.
Men det beror nog på att de flesta av skådespelarna inte var tyskar?
Favoritfilmer
Postat: 2016-07-25 22:08:47
av River
Den grønne heisen.
Favoritfilmer
Postat: 2016-07-26 22:01:57
av Kahlokatt
Furienna skrev:
Kahlokatt skrev:Boktjuven var jättefin, men som så ofta är fallet tyckte jag bättre om boken. En sak jag inte gillade i filmen var att större delen av dialogen var på engelska, fastän filmen utspelar sig i Tyskland. Sedan ibland kunde det smyga in nåt tyskt ord, typ "Ja" eller "Dummkopf". Helskumt.
Men det beror nog på att de flesta av skådespelarna inte var tyskar?
Men varför kunde man då inte ha gjort den med tysktalande skådespelare? Det är som i den där halvkassa Frida Kahlo-filmen med Salma Hayek där de pratar engelska, men kan klämma ur sig saker som "Mi amor" eller "cojones" lite då och då. Antingen pratar ni spanska eller så håller ni er till engelska!
Favoritfilmer
Postat: 2016-07-27 0:11:49
av slackern
Kahlokatt skrev:
Furienna skrev:
Kahlokatt skrev:Boktjuven var jättefin, men som så ofta är fallet tyckte jag bättre om boken. En sak jag inte gillade i filmen var att större delen av dialogen var på engelska, fastän filmen utspelar sig i Tyskland. Sedan ibland kunde det smyga in nåt tyskt ord, typ "Ja" eller "Dummkopf". Helskumt.
Men det beror nog på att de flesta av skådespelarna inte var tyskar?
Men varför kunde man då inte ha gjort den med tysktalande skådespelare? Det är som i den där halvkassa Frida Kahlo-filmen med Salma Hayek där de pratar engelska, men kan klämma ur sig saker som "Mi amor" eller "cojones" lite då och då. Antingen pratar ni spanska eller så håller ni er till engelska!
Du fattar väl att dom vill ge lite stämning i filmen och använda standard fraser som alla kan och känner igen?
Favoritfilmer
Postat: 2016-08-08 22:43:46
av River
Synes at Gjest Baardsen (1939) er en meget god film.
Ja, det er Alfred Maurstad som spiller Gjest Baardsen, men også flere andre gode skuespillere der.
Favoritfilmer
Postat: 2016-08-09 13:37:40
av alixha
Oj vad svårt, är en riktig filmfantast så jag har många filmer jag gillar. Favoriter, hmm, jag ska försöka!
Drama/Action: The perks of being a Wallflower The Basketball Diaries Django Unchained Any Given Sunday 12 Years a Slave Demolition Man Girl Interrupted Forrest Gump Jurassic Park Into the Wild Cast Away Predator Alien
Feelgood: The secret life of Walter Mitty Love Actually The Big Year Notting Hill The Holiday
Thriller/Horror: Texas Chainsaw Massacre Silence of the Lambs Grave Encounters The Collector The Forest Halloween The Call Hostel
Roliga: Guardians of the Galaxy The Wolf of Wall Street Get him to the Greek The Proposal Zombieland Accepted The Heat
Äventyr: Journey to the Center of the Earth Pirates of the Caribbean National Treasure Lord of the Rings Indiana Jones The Librarian Harry Potter
Militär/Krig: We were Soldiers Full Metal Jacket The Hurt Locker Fury
Dokumentärer: Louis Theroux (alla hans dokumentärfilmer) Making a Murderer Child of Rage The Cove Blackfish Aileen
Listan blev visst lite längre än vad jag tänkt mig, hade tydligen fler favoriter än jag trodde och då har jag ändå sorterat både en och fem gånger
Favoritfilmer
Postat: 2016-09-07 19:22:01
av Xtrail3344
Sagan om Ringen!
Favoritfilmer
Postat: 2016-09-14 16:39:34
av skorpion76
Nils Karlsson Pyssling Mio min Mio Alla vi barn i Bullerbyn Mer om oss barn i Bullerbyn Tjorven, Båtsman och Moses Grease Bring it on Spirit - hästen från vildmarken Sällskapsresan Snowroller SOS - en segelsällskapsresa Casper - spöken finns de? Flubber
Favoritfilmer
Postat: 2016-10-09 15:21:19
av Richard
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb Falling Down Se7en
Har många fler, men detta är väl de tre bästa jag kommer på nu.
Favoritfilmer
Postat: 2016-10-09 15:58:27
av Karamell
21 Grams 25th Hour 54 A Bigger Splash A Comedy of Power A Dangerous Method A Fish Called Wanda A Guy and a Gal A Million Ways to Die in the West A Royal Affair A Tale of Two Sisters * Ace Ventura: Pet Detective Adult Behavior After the Wedding Alien: Resurrection Ali G Indahouse Almost Famous Aloha Along Came Polly * Amadeus * American Gangster American Movie Analyze This * An Angel at My Table Angel Baby Angels & Demons Annie Hall Apollo 13 Arbitrage Argo As Good as It Gets * Away We Go Baltic Sea Basquiat Before the Devil Knows You're Dead Beginners Being John Malkovich Big * Big Business Birthday Girl Black Mass Black Lucia * Black Swan Blood Work Blue Valentine Bowfinger Breaking the Waves Bringing Down the House Brokeback Mountain Brüno Café de Flore Catch Me If You Can Cecilie Chicago City Slickers Control Crazy, Stupid, Love. * Crouching Tiger, Hidden Dragon Dancer in the Dark Dead Calm * Death in Venice Death Proof Deceived Derailed Desperado Diana Die Hard: With a Vengeance Dirty Rotten Scoundrels * Django Unchained * Dodgeball Dogville Doubt Downfall Down with Love * Dumb & Dumber * Duplex Eat Drink Man Woman Eat Sleep Die Ed Wood Edward Scissorhands Elegy Eliza Graves Elvira Madigan * Employee of the Month Erin Brockovich * Escape from Alcatraz Everest Every Other Week * Eyes Wide Shut * Factory Girl * Falkenberg Farewell Fargo Father to Be Fierce People Finding Neverland Flashdance Forrest Gump Freaky Friday Fried Green Tomatoes Friends with Money Frozen River Frost/Nixon Fun with Dick and Jane * Gone Girl Green Card * Grand Piano Groundhog Day * Hairspray Half Nelson Happy We Headhunters He's Just Not That Into You Heist Hero High Lane Hilary & Jackie Hitchcock Horrible Bosses House of Angels How to Lose a Guy in 10 Days How to Lose Friends & Alienate People Human Nature I Love You, Man Idiocrazy Imagen Me & You * In the Valley of Elah Inside Man * Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles * Into the Wild Invictus Involuntary Jackass Number Two Jackass: The Movie Jagged Edge Ken Park Kidnapping Mr. Heineken Kill Bill: Vol. 1 * Kill Bill: Vol. 2 * Kon-Tiki Kung Fury Kvarteret Skatan reser till Laholm L.A. Gigolo * Labyrinth Last Chance Harvey Last Night Law Abiding Citizen Les Misérables Like Minds Little Children Little Miss Sunshine Little Odessa Little Voice Lone Survivor Lost & Found Lost in Translation Love Lessons Lucy Madame Bovary Magnolia Malice Man on the Moon Manhattan * Maryland Me, Myself & Irene Meet the Fockers Meet the Parents * Misery Miss April Monica Z Monster Murder by Numbers Murk My Life as a Dog * My Week with Marilyn Mysterious Skin Nightcrawler Nightwatch Nikita * Notes on a Scandal Nymphomaniac: Vol. I Nymphomaniac: Vol. II Old, New, Borrowed and Blue Oldboy One Flew Over the Cuckoo's Nest * One in a Million Open Water Our Idiot Brother Pale Rider Panic Room Papillon Patch Adams Pecker Picnic at Hanging Rock Pioneer Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl Primal Fear Prisoners Playing It Cool Pulp Fiction Punchline * Purple Rain Push Rasputin Regression Results Rust and Bone Red Rock West Ronia: The Robber's Daughter Rosemary's Baby Runaway Jury S/Y Joy Saving Silverman Scarface School for Scoundrels Schindler's List Screwed in Tallinn Sea of Love Sex, Lies, and Videotape She-Devil * Shine Shit Happens Shooter Snow Cake Sideways Spy Game St. Elmo's Fire Stripes Stuck on You * Submarino Summer House Summer of Sam Sunes Sommar Suspect Taxi Driver Temple Grandin Terminator 2: Judgment Day * The Absent One The Adderall Diaries The Age of Innocence The Artist The Aviator * The Baader Meinhof Complex The Big Lebowski The Big Short The Birdcage * The Blair Witch Project The Bucket List The Candidate The Celebration The Cider House Rules The Commitments The Count of Monte Cristo The Diamond Conspiracy The Dictator The Double The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain The Escape The Fifth Estate The Fighter The Five-Year Engagement The Flintstones The Fugitive The Ghost Writer The Girl with the Dragon Tattoo The Grand Budapest Hotel The Great Gatsby The Hand That Rocks the Cradle The Hour of the Lynx The Hunters The Ice Storm * The Ides of March The Idiots The Imitation Game The Interview The Iron Lady The Jönsson Gang & the Black Diamond The Jönsson Gang in Mallorca The Last Emperor The Life of David Gale The Lobster The Loft The Martian The Matrix Reloaded The Matrix The Name of the Rose The Next Three Days The Nice Guys The Place Beyond the Pines * The Remains of the Day The Red Violin The Reunion The River Wild The Royal Tenenbaums The Score The Secret in Their Eyes The Shining * The Silence of the Lambs * The Sixth Sense The Skeleton Twins The Skin I Live In The Sound of Music The Social Network The Terminal The Theory of Everything The Town The Vanishing The Woman Who Dreamed of a Man The Wrestler Tootsie Transsiberian Tron: Legacy * Troy True Crime Truly Human Valkyrie Valmont * Vertical Limit We're the Millers What About Bob? What's Eating Gilbert Grape What's Your Number? When Harry Met Sally * Where the Heart Is While You Were Sleeping White Palace Woman in Gold Wonder Boys * Yrrol: An Enormously Well Thought Out Movie Zatôichi Zoolander
* must see
Favoritfilmer
Postat: 2016-10-29 23:38:38
av TopChris
Gillar mest animerade filmer, mina favoriter är Shrek, Road To El Dorado, Lilo & Stitch, Wall-E, och nyligen Sausase Party. Utanför animering (vilket jag sällan kollvr på) gillar jag Forrest Gump och Back To The Future mest.
Favoritfilmer
Postat: 2016-12-20 9:51:05
av nisse
En av mina favoritfilmer är filmen "Myglaren" av Jan Myrdal och Rune Hassner. Där fotografen Christer Strömholm har huvudrollen som myglaren. Dessutom medverkar Jan Myrdals hustru Gun Kessle som fru till myglaren. Detta är en politisk satir från 60-talet och filmen är nu femtio år gammal. Filmen finns att se på youtube. https://youtu.be/7QwS2od4AzQ
Favoritfilmer?
Postat: 2020-07-08 2:48:23
av Alien
En del filmer som gjorde djupt intryck på mig när jag såg dem vet jag inte om de skulle ge samma intryck idag. Kommer inte ihåg alla på rak arm, det här är ett axplock. Alla är gamla svartvita filmer.
De vilda männen - O'Cangaceiro (brasiliansk svartvit film från 1953, handlar om banditer, även en vacker kvinna och kärlek, det är mest musiken och stämningen som tilltalar mig)
Demonernas port - Rashomon (1950, Akira Kurosawas genombrott i väst, en film helt olik vad jag någonsin sett förut)
La strada - Federico Fellini 1954 (poetisk och sorglig film om den brutale Zampano och den troskyldiga Gelsomina)
Trasdockan - The night of the hunter 1955 (rysare regisserad av Charles Laughton med Robert Mitchum i rollen som den onde predikanten. Den har en speciell drömsk kvalitet mitt i det hemska.)