Udda fordon och farkoster
Postat: 2017-04-19 10:24:51
En träffpunkt för alla - om Asperger syndrom
http://www.aspergerforum.se/
http://www.aspergerforum.se/udda-fordon-och-farkoster-t19762-192.html
Fourier skrev:Stratolaunch:
https://www.youtube.com/watch?v=6ez2MDjRbzs
Det är ett flygplan som har rekordet på den största vingbredden. Och om jag uppfattat det rätt är den till för att hjälpa rymd farkoster komma upp i rymden.
Savanten Svante skrev:bild
http://www.vf.se/karlstad/tysk-enmansubat-till-salu/
Det handlar om en prototyp byggd 1938/39 som 1941 gavs i gåva till argentinska marinen. Sedan 60-talet är farkosten privatägd, och den har genom åren fått modernare instrument och målats gul.
Ubåten är godkänd för ett dykdjup om 30 meter.
– Högsta budet ligger på 100 000, men det kan hända mycket än. I regel trissas priset upp under sista timmen, säger Philip Nilsson, kundansvarig på PS Auctions.
Säljaren av ubåten är en samlare som bor i Bengtsfors. Auktionen avslutas 27 juli.
Ser ut att ha en extremt lång slaglängd. Tror inte den var högvarvig som dagens motorcykelmotorer direkt. Sedan undrar jag hur många som satte tårna i drevet? Ser riskfyllt ut.Dagobert skrev:Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se.
Huggorm skrev:Ser ut att ha en extremt lång slaglängd. Tror inte den var högvarvig som dagens motorcykelmotorer direkt. Sedan undrar jag hur många som satte tårna i drevet? Ser riskfyllt ut.Dagobert skrev:Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se.
Dagobert skrev:Nedan en annan Buchet med en för tiden mer konventionell framgaffel. En bred flatrem istf kedja. Föraren mer upprätt och styret mycket långt, gissningsvis för att kunna parera vobbling i framhjulet, vars orsaker var outforskade. Långa förstärkningsrör mellan styre och nav.
antonius skrev:Dagobert skrev:Nedan en annan Buchet med en för tiden mer konventionell framgaffel. En bred flatrem istf kedja. Föraren mer upprätt och styret mycket långt, gissningsvis för att kunna parera vobbling i framhjulet, vars orsaker var outforskade. Långa förstärkningsrör mellan styre och nav.
Tycker det där ser ut som dom MC man använde för motorpacing då man satte rekord för velodromcykling, är bra snarlika åtm...
Dagobert skrev:Den nedan har en stötta bakom bakhjulet, liksom hojen med långa styret - kan vara till för nåt sånt.
Det är nog ingen wheelie-bar iaf.
Dagobert skrev:
År 1903:
Maurice Fournier på sin franska Buchet. Mc-sporten ännu i sin linda.
Han deltar i kampen om att bli den förste att överskrida 100 km/t.
Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se. Hur framgaffeln hänger ihop förstår jag inte - bottenlänk till bakre delen av framskärmen, men nån fjädring ser jag inte, och alltihop av tunna plattjärn!
Dagobert skrev:Tror nu att bakre halvan av framskärmen är en stor bromsback som bromsar mot framdäcket. Ser ut att aktiveras när föraren skjuter styret framåt så att ramen och backen sänks mot framhjulet! Staget framför styrhuvudet går mellan styre och hjulnav, det gav mig ledtråden.
Sanslös konstruktion! Det jag trodde var framgaffeln verkar alltså bara vara för att hålla rätt höjd på framhjulet, och lite stabiliserande - hjulet sitter fast i de vågräta plattjärnen som sitter ledade i bromsbacken. Herregud.