Jag gör ett nytt inlägg om
Concorde! då bilderna försvunnit i trådens förra Concorde-inlägg. Även med lite mer info.
Ett passagerarplan med flygvärdinnor och champagne i dubbla ljudhastigheten
Konstruerat och byggt på 1950-60-70-talen i ett samarbete mellan England och Frankrike
Är inte det ett udda fordon så säg? Och så vackert!
Marschfarten dubbla ljudhastigheten är sisådär 2100 km/h på Concordes flyghöjd.
En Boeing 777 gör inte ens hälften i toppfart!
Clipboard02.jpg
Concorde_on_Bristol.jpg
concorde landing.jpg
Wikipedia skrev:Under mitten på 1950-talet började militära överljudsplan flyga. Tanken på ett civilt passagerarflygplan för överljud växte fram vid den tiden, särskilt i Storbritannien. Prestigeprojektet drogs igång av Storbritannien och Frankrike som 1962 enades om att tillsammans utveckla planet. [...] Concorde jungfruflög 1969. Concorde hade sin premiär i reguljär trafik 1976 [...] Den väntade succén uteblev dock och endast 20 plan byggdes [...]
En tur-och-returbiljett mellan London och New York med Concorde kostade 110 000 kronor år 2003.
Längd: 61,8 m
Antal passagerare: 100
Maximal marschfart: Mach 2,04 (2 179 km/h)
Normal marschfart: Mach 2,00 (2 136 km/h)
Maximal flyghöjd: 18 288 m (från vilken jordens kurvatur kunde avnjutas)
http://sv.wikipedia.org/wiki/ConcordeÅr 2000 inträffade den enda kraschen någonsin med en Concorde. Det plus 11 september 2001 ledde till färre passagerare, och Concorde togs ur bruk 2003. Tragiskt.
De intresserade kan snoka upp
ITTV - Concorde Supersonic Flight Deck där man får följa besättningens arbete London - New York - London mycket ingående, ca 4,5 tim. Från däck-kontroll och uppåt. Fanns inte på youtube när jag kollade.