Astro skrev:Har ni träffat många kvinnor som intresserar sig för hur fort bilar åker?
Mig själv, och ett antal i de kretsar jag har rört mig. Fast det finns ju andra parametrar än farten, som är "manliga". Jag är mer intresserad av att jag kan fixa ett mekaniskt problem än hur fort bilen går, även om jag lyckats köra i 180 km/h med en 444 med trelagrad B16 för att testa hur fort den gick (och kört trimmad B18 i 220 och upptäckt att bilen fortfarande kunde öka i fart).
När jag var 16 och uppåt, tränade jag sladdande, att spinna, att köra fort på grusvägar, att meka, varje dag. Det var det allra bästa jag visste.
Som barn gick jag och släpade på en Volvo 164 leksaksbil som om den vore ett gosedjur.
En mamma som bor här nära mig, mekade nyss med sin sons moped medan pappan byggde på huset. Hon bytte bromsar. Hade aldrig gjort det förut, men klarade det.
Det gäller att aldrig dra alla över en kam. Individuella skillnader kan vara väldigt stora, även om grupperna generellt skiljer sig.
Finns ju massor av män som inte kan ett dyft om bilar, som väljer bil efter lika dumma egenskaper som "tjejer köper bil efter färg", som kör av vägen och säger att bromsen inte fungerade, om bromsservon pajar. Som då kör av vägen i full fart utan att ha testat att trycka pedalen hårdare, dragit handbroms, växlat ned, stängt av tändningen. Det känns ju inte manligt om man ska gå efter hur en del män beskriver tjejer och bilar. (Jag blir alltid förvånad när det kommer historier om bilar vars bromsar pajat och personen kört av vägen i full fart. Varför i herrans namn drar de ej handbroms, stänger av tändning, växlar ned? Och ÄR bromsen obrukbar, eller är det servon som strular?)
Observera att jag trots mitt inlägg tror att det finns generella skillnader mellan män och kvinnor och att jag ville få fram att individuella skillnader är vanliga och kan vara väldigt stora.