100 kanji om dagen/Ska börja plugga japanska!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

100 kanji om dagen/Ska börja plugga japanska!

Inläggav Josef1 » 2009-07-11 1:32:19

Jag har verkligen ingenting att göra på dagarna förutom hushållsysslor och mitt dagliga lilla träningspass, så igår började jag memorera japanska kanji. Kan ungefär 100 nu, efter en dag, och fortsätter repetera det jag kan innan jag fortsätter med nya. Detta kommer förmodligen innebära att inlärningstaken saktar in till 50 per dag, 25 per dag etc, men på några månader kan jag komma upp på den nivån som krävs hos japaner som går ut grundskolan, dvs ca 2000 tecken.

Har också kollat lite på grammatiken, hur kanji används tillsammans med annan skrift för att avgöra innebörden av tecknet och en del annat. Läste faktiskt en knapp termin japanska en gång så jag har faktiskt grundläggande förståelse för hur språket är uppbyggt i alla fall.

När jag kan läsa japansk skrift hyffsat tänker jag börja spela importerade japanska tv-spel eller gamla japanska spel på emulator, kombinerat med självstudier i språket, typ Rosetta Stone eller nånting. Jag VET att tv-spel är ett bra sätt eftersom jag lärde mig 70% av den engelska jag kan den vägen. Enda hindret med japanska är ju som sagt skriften, därför håller jag på att lära mig det först.


Moderator: Slog ihop två trådar om japanska.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-11 2:06:15

Vad är kanji?
Jag har förstått att japanska är väldigt svårt för oss eftersom de inte har pronomen..
Det finns ju skitmycket japanska spel på nätet som flash.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-11 2:20:47

Kanji är de kinesiska skrivtecken som finns i japanska, det absolut största hindret man måste ta sig förbi om man ska spela japanska spel med mycket text.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-11 19:15:28

Är så underbart att göra något jag är bra på... Kan koppla på min aspergerhjärna och bara syssla med enkel, monoton memorering. Inget annat. För mig blir att sitta och klicka på kanji i timmar lika avkopplande som det var att en gång i tiden grinda resurser i ett MMO timmar i sträck. Jag upplever harmoni när jag sitter med mina kanji och dessutom kommer jag närmare att lära mig japanska på riktigt, och inte bara att ta snabbkursen i talspråket. Känns som om jag har ett nytt specialintresse på gång. Har inte haft den känslan på nästan åtta år.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-13 18:43:41

Nu har jag börjat kunna slå upp och läsa kombinationer av Kanji och hur de uttalas, eftersom jag också lärt mig Hiragana på dessa dagar.

Det är kul, jag hittar ett kanjitecken jag förstår innebörden av, sen ser jag olika kombinationer med detta som bildar ord där kanjitecknet kan ha ett av många uttal. Dessa ords betydelse står översatta till engelska och ordens uttal på japanska står på hiragana, så jag kan bygga min vokabular samtidigt som jag memorerar kanji och lär mig att känna igen uttryck i skrift.

Har dock fortfarande ca 1700 tecken kvar att lära mig, men de drygt 200 jag kan är en början.

Det här är det bästa sättet att lära sig japanska enligt mig. Att bara lära sig tala är dåligt eftersom man tar en genväg som i längden blir en enorm omväg. Att bygga en vokabulär genom att först lära sig kanji och kana (hiragana och katakana) är ett mycket mer stabilt och i längden bättre sätt som med tiden ger äkta språkförståelse. Kanji är nyckeln till japanska språket.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Kahlokatt » 2009-07-13 20:50:34

Det låter kul. De enda kanji jag känner igen är barn, kvinna, mitten, hjärta, upp, ned, jord, regn, några siffror och prepositionen "no". Däremot kan jag några japanska ord och jag försöker snappa upp lite om jag ser en anime.
Det finns en barnbok som heter "Saga lär sig japanska" i vilken jag lärde mig några kanji, men tyvärr har jag glömt det mesta.

Ser japanska kanji likadana ut som kinesiska tecken? Kan en kines läsa japanska kanji?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-13 22:22:43

Låter ju som en fantastisk sysselsättning. Kul att du har hittat något som du orkar hålla fast vid. Jag brukar se japanska filmer, med Engelsk text dock. Japaner är söta och har roliga saker för sig, kan tänka mig att det finns en del roliga och bisarra spel.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:27:42, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Josef1 » 2009-07-14 16:25:03

Kahlokatt skrev:Det låter kul. De enda kanji jag känner igen är barn, kvinna, mitten, hjärta, upp, ned, jord, regn, några siffror och prepositionen "no". Däremot kan jag några japanska ord och jag försöker snappa upp lite om jag ser en anime.
Det finns en barnbok som heter "Saga lär sig japanska" i vilken jag lärde mig några kanji, men tyvärr har jag glömt det mesta.

Ser japanska kanji likadana ut som kinesiska tecken? Kan en kines läsa japanska kanji?


Min japanskalärare på gymnasiet sade att de flesta tecken är så pass lika att hon iaf kunde förstå det övergripande i en kinesisk text eller gissa sig till vad sammanhanget var eftersom hon förstod tecknen. Japanska är ju som skrivet språk annorlunda än kinesiska och många teckenkombinationer eller hiragana + kanji tillsammans blir helt japanska ord som jag inte tror kineserna förstår ett dyft av eller ens kan läsa. Däremot kan nog kineser gissa sig till saker baserat på tecknens innebörd även om jag TROR att det är lättare för en japan att läsa en kinesisk text än det är för en kines att läsa en japansk. Men kan ha fel.

Japanska är ju mer konkret som talat språk än vad kinesiska är. Kineserna säger typ "mig vit nej" ungefär och då betyder det "jag förstår inte". De pratar som om man skulle rada upp en massa skrifttecken på rad och sen ge betydelsen ytterligare betydelse. "vit" på kinesiska kan ju betyda hur mycket som helst t.ex. Japanska är mycket mer konkret i den bemärkelsen att kanji är "roten" av orden medans man sen böjer och tar ut riktning/specifik betydelse genom hiragana som komplement. Då får man fler unika ord och måste inte som i kinesiska använda samma ord till hundra olika saker. Har hört från folk som varit i Kina att kineserna tycker utländska språk är överdrivet komplicerade med en massa jobbiga regler. Kinesisk skrift är omfattande men kinesiska som språk är relativt "primitivt" om man kan säga så. Samtidigt är japanska primitivt i den bemärkelsen att språket bara har två tonlägen, svenska har fyra tror jag, och helt är uppbyggt av stavelser konsonant+vokal om vartannat. Det gör att de helt enkelt saknar många talade ord och dessa är istället låneord/ljud från kinesiska som anpassats till japanska. "urjapanska" är ett riktigt primitivt talspråk som jag förstått det.

Jag har också lärt mig en del "casual" uttryck genom animé. Det mest avancerade ord jag lärt mig helt genom att lyssna på talad japanska i animé är "gyakusatsu" (låter ibland som gjakk-satt när de säger det), som betyder massaker/folkmord typ. Lustigt att japanerna, iaf i de animéer jag sett, tycks använda det uttrycket rätt så flitigt. De verkar gilla massakrer.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Ska börja plugga japanska!

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-17 21:55:06

Jag har anmält mig till en nybörjarkurs i japanska på medborgarskolan. Det skall bli kul, men jag är lite nervös. Tänk om jag kommer att utmärka mig som "konstig"? Man vill ju inte gärna ställa sig upp och presentera sig med: "Konnichi-wa, jag heter XX och jag har Asperger's syndrom!" Alltså måste man försöka spela NT. Suck...

Jag heter Kahlokatt = Watachiwa Neko no Kahro desu......?
Synoduromu Asuperugu... :lol:


Moderator: Slog ihop med en tidigare tråd om japanska.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav prodge64 » 2011-01-17 22:17:18

VA?! Kan man plugga japanska i Sverige?? Vart då? :D
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Banzai » 2011-01-17 22:31:17

Jag läste också japanska på medborgarskolan. Orkade inte slutföra dock (som med allt annat) och så gick det så otroligt långsamt framåt i min grupp! Jag ska göra det igen när jag är mer motiverad för det är kul! Har tyvärr glömt det mesta av hiraganan och typ allt av katakanan...

Du kommer nog smälta in fint där tror jag.

prodge64 du kan läsa japanska på medborgarskolan och även på vissa universitet.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav prodge64 » 2011-01-17 22:37:54

Jag har aldrig hört talas om medborgarskolan. Det vore roligast att faktiskt åka till Japan istället, men knappast att jag skulle klara mig där på egen hand. :(
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-17 22:54:11

Kör på och var inte skraj.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Banzai » 2011-01-18 2:49:40

prodge64 skrev:Jag har aldrig hört talas om medborgarskolan. Det vore roligast att faktiskt åka till Japan istället, men knappast att jag skulle klara mig där på egen hand. :(


Det kostar, men vi hade en väldigt trevlig lärare (från Japan) och hon gick väldigt lugnt fram jämfört med takten på universitetet. Jag skulle gärna också åka till Japan och studera japanska, men det faller på sin egen orimlighet. Nej, det får bli plugga japanska på universitet/medborgarskola och bli rik på något mystiskt sätt så jag kan åka dit på semester. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav prodge64 » 2011-01-18 13:36:27

Krigarsjäl, det är möjligt att jag åker nån gång i framtiden, men just nu har jag helt enkelt inte råd. Men en semester lär det ju garanterat bli nån gång i framtiden om jag hittar nån att åka med.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Zombie » 2011-01-18 13:53:32

Lycka till Kahlokatt!

Låter roligt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav prodge64 » 2011-01-18 17:30:02

Det finns tydligen en medborgarskola i stan där jag bor, jag måste kolla upp ifall det finns nån kurs i japanska där. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-01-18 18:26:07

Folkuniversitet verkar ha japanska på ganska många orter:


http://www.folkuniversitetet.se/Kurser- ... /Japanska/

Och du kan ju alltid kolla de andra studieförbunden också
http://www.studieforbunden.se/Pages/stu ... unden.html
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav prodge64 » 2011-01-18 18:29:40

...Enligt medborgarskolan.se så fanns det inte alls någon på min ort. Folkuniversitetet vet jag inte om de finns, men de hade i alla fall ingen kurs i japanska inom ett någorlunda bra avstånd från min ort. :(
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Banzai » 2011-01-18 18:50:10

prodge64 skrev:...Enligt medborgarskolan.se så fanns det inte alls någon på min ort. Folkuniversitetet vet jag inte om de finns, men de hade i alla fall ingen kurs i japanska inom ett någorlunda bra avstånd från min ort. :(
Tråkigt. Vad tycker/tror du om internetkurser? Kan det vara något? Här kan du i sådana fall lära dig japanska i din egna takt: http://www.livemocha.com/
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav prodge64 » 2011-01-18 18:54:14

Jag har ingen erfarenhet alls av internetkurser. Men jag har ett språkinlärningsprogram i datorn med bl.a. japanska, det har bara inte blivit av att börja med det nån gång. Det fanns lite dåligt med info på sidan du länkade tycker jag, det fanns liksom en video och halva sidan bestod av registreringsfält. :? Jag vill ju veta vad jag registrerar mig för liksom.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav tahlia » 2011-01-18 19:01:10

Skiktkul! :D

DIProgan har läst japanska en termin nu och ska gå vidare på nästa kurs nu i januari. Jag har kikat runt i hans böcker och studiematerial samt (försökt) varit till hjälp vid läxor vid tillfälle och jag måste säga att det verkar vara ett enormt intressant och spännande språk att lära sig. Både det skrivna och det talade.

Oroa dig inte för vad alla kommer att få för intryck av dig. Var bara dig själv. De som inte har vett att uppskatta dig behöver du ändå inte slösa tid på. Dessutom tycks japanskan i sig vara så oerhört roligt att det lär bli fokus i vilket fall.

Önskar dig massa lycka till! :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2011-01-18 19:02:16

KrigarSjäl skrev:Kör på och var inte skraj.


Hahahah :D
Ungefär mitt inlägg utan allt ordbajsande. ;D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Banzai » 2011-01-18 19:18:33

prodge64 skrev:Jag har ingen erfarenhet alls av internetkurser. Men jag har ett språkinlärningsprogram i datorn med bl.a. japanska, det har bara inte blivit av att börja med det nån gång. Det fanns lite dåligt med info på sidan du länkade tycker jag, det fanns liksom en video och halva sidan bestod av registreringsfält. :? Jag vill ju veta vad jag registrerar mig för liksom.
Så dumt, jag hittar inte heller någon vettig information om sidan. :? "Lite dåligt med info" var ju en rejäl underdrift, "ingen alls" borde du ha skrivit. Tänkte inte längre än vad näsan räckte där, ledsen. :oops:

Eh...öh...vet inte riktigt vad jag ska säga om sajten (synd att man inte kan kika lite innan man reggar sig). Det jag vet finns är nybörjarkurser där du lär dig att både skriva och tala japanska. Dessa kurser kostar inget, men jag läste någonstans att man kan ta språkkurser som kostar. Jag måste fråga min väninna innan jag kan ge dig något mer utförligt svar, hon är registrerad och läser just japanska.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Språket



Logga in