Hur jag vände rätt på dygnet, med tips!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur jag vände rätt på dygnet, med tips!

Inläggav Richard » 2023-05-12 7:54:27

För ca 2 år sen lade jag om en massa grejer till mer positivt leverne. Det som utlöste det hela var att jag började gå upp tidigt på mornarna.

Tidigare sov jag till 10:30-11:30 o jobbade bara eftermiddagspass, o jag var ändå trött hela dagarna. Jag var då s.k. sjukpensionär. Men så valde jag att börja studera på de 12,5% man får, trots att man är permanent sjukskriven. Studierna var på morgonen och började kl 08:00. Jag somnade ju inte förrän typ 02:30, med hjälp av tunga sömnmediciner.

De första veckorna var urjobbiga att gå upp tidigt, senast 07:30 var jag tvungen att gå upp. Var väldigt trött o nån gång körde jag hem precis efter jag kommit till studierna, för att jag var alltför trött.

En väldigt kort period började jag ta läkemedlet Modafinil, som används vid bl.a. narkolepsi, d.v.s. sjuklig sömn. Jag ställde klockan på 07:00 gick upp o tog min medicin-cocktail som jag förberett kvällen innan, inkl. Modafinil, la mig en halvtimme till o vaknade sedan 07:30 o var relativt pigg, det funkade. Jag frågade psykiatern om jag kunde få den utskrivet, men han sa att det kan i värsta fall trigga igång psykoser. O jag hade bara en begränsad mängd av dom. Detta vill jag inte sitta o tipsa om egentligen, då det är ett receptbelagt läkemedel (dessutom numera narkotikaklassat).

Men när dom var slut, så bytte jag ut de mot koffein och synefrin. Koffein är ju välkänt då det finns i t.ex. kaffe. Synefrin finns i skalen på citrusfrukter och är ett lagligt alternativ till det numera förbjudna efedrin. De är receptfria.

Jag la 400 mg koffein (en kopp kaffe innehåller ca 50-100 mg) och 80 mg synefrin o min morgonmedicin, gick o la mig en halvtimme, men till sist somnade jag inte om utan låg i sängen (eg. soffan) o drog mig. Jag började vänja mig vid det, fortsatte gå upp numera en timme tidigare, ta koppen med medicin, o lägga mig, ibland somnade jag om, men oftast hann det uppiggande redan verka, så jag inte hann somna om, så till slut gick jag upp i vevan jag tog min medicin. Då hade det blivit allt tidigare, jag började gå upp runt 06:00, så jag hann med att kolla mail o lite sånt på datorn innan jag gav mig iväg.

Sen hoppade jag dessvärre av studierna eftersom det inte funkade, undervisningen var på distans men ändå i bestämda lokaler. Fick ingen respons på arbeten jag lämnade in, o ingen svarade när jag hade frågor. Men jag fortsatte att gå upp tidigt, o det blev tidigare o tidigare. Nu så här 2 år senare går jag upp vanligen mellan 04 o 05 varje dag. Tar min morgoncocktail, fortfarande med koffein o synefrin. Jag märker om jag missar den, då blir jag trött o kan inte koncentrera mig.

Jag vaknar numera tidigt och ser fram emot en ny dag. På morgonen hinner jag nu kolla långt mycket mer på datorn, som att skriva det här inlägget, innan jag sticker iväg till min sysselsättning som jag numera lagt till kl. 09:00.

Nu somnar jag naturligt (behöver inga mediciner för det) runt 21:00, har ett par uppvaknanden om natten då jag går upp o röker, jag måste gå runt lite också eftersom jag får ont i benen när de legat stilla. Men när jag vaknar mellan 04 o 05, går jag upp, tar medicinen, o sätter mig direkt vid datorn, pigg som en mört, eller vad man brukar säga?

Koffein 200 mg, köper jag 1000 tabletter åt gången för ca $35 här; https://www.ebay.com/itm/363041414144 Synefrin finns hos Gymgrossisten, 120 kapslar för 99 kr här; https://www.gymgrossisten.com/synephrin ... 40-13.html

Jag mår så oerhört mycket bättre att vara vaken 04:00-21:00, istället för 11:30-02:30, så mycket bättre att jag anser att min 25 år långa o svåra depression äntligen har släppt! Visst äter jag fortfarande medicin mot den, men jag känner inte av den.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur jag vände rätt på dygnet, med tips!

Inläggav Kidzi » 2023-05-30 15:57:08

Det är bra när det funkar. När jag var ca 30 år blev jag tillsagd av min läkare att om jag alltid går upp kl 7 kommer jag kunna sova på nätterna. Jag började även i miljöterapi som började kl 8.

Jag tillät mig inga tupplurar, jag fick gå och sova tidigast kl 21. Men helst 23 för att det skulle passa med kl 7.

Jag gjorde detta i ett år även helger.

Jag hade två olika cykler. Antingen la jag mig kl 21-23 och vaknade exkat kl 2 med panikångest. Sedan kunde jag inte sova mer. Spelade ingen roll om jag gick upp eller låg kvar. Eller så somnade jag kl 5 och vaknade 7. Detta var inte lika hemskt eftersom jag kände mig mer utsövd. Jag har alltid haft böttre kvalitet på sömnen på morgonen. Alla sa bara så GOTT du ska sova nu när du bara sovit 5-7, men sedan somnade jag ändå inte förrän 5. Hela dagen var som en dimma.

Jag var suicidal av trötthet 30 % av tiden. Jag gick ner i vikt med 15 kg. Trots att vi hade som tvång att äta tre gånger om dagen på terapin.

Någon gång kom jag hem och bara la mig var som helst och sov i 14 timmar. Och om jag berättade detta fick jag skäll. Att jag FÖRSTÖRT ALLT NU!!! Att det skulle ta månader att bygga upp goda vanor. Men hade jag inte kraschat och sovit hade jag suiciderat. Jag var inte deprimerad. Men jag har ett stort sömnbehov och 3 timmar i snitt ett år räckte inte.

Jag är så aspig att jag trodde det skulle fungera för alla LOVADE det.

Efter ett år fick jag bältros och andra sjukdomar pga att mitt immunförsvar hade kraschat. Alla sa att det berodde på att jag misskötte mig med mat och motion (terapin ville att man skulle äta 3000 kalorier om dagen och sedan gå 10 minuter för de bränner ca 1000 kalorier enligt dem).

Jag började sova sent igen och blev frisk både psykiskt och mentalt men har fortfarande smärtor av bältrosen.

Skulle ALDRIG lita på någon som säger sig veta hur ANDRA ska reagera.

Nu ville väl Richard bara vara snäll... men han hade dessutom tunga mediciner som hjälpte honom. Det är sådant vanligt folk inte får.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur jag vände rätt på dygnet, med tips!

Inläggav Richard » 2023-05-31 5:54:38

Det är naturligtvis sant att alla reagerar olika.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur jag vände rätt på dygnet, med tips!

Inläggav Kidzi » 2023-06-01 1:13:46

Richard skrev:Det är naturligtvis sant att alla reagerar olika.


Det var inte meningen att vara så hård. Jag är glad att det funkade för dig.

Det som funkat bäst för mig var när jag fick resetta mitt dygn 2-3 gånger i veckan med Halcion. Jag brydde mig inte om att jag gick och la mig senare och senare, för på medicindagen gick jag och la mig tidigare och fick ha en kortare dag, medicinen knockade mig men var så mild att den inte gjorde mig trött dagen efter.

Då puttade jag hela tiden tillbaka dygnet utan att det var svårt.

Men det innebar att jag fick acceptera att ganska sent dygn ändå. Eftersom min kvalitetssömn var sent. Men ändå att dygnet stannade. Även om jag kom upp lite sent var det bättre än jättesent. Och att jag vaknade senaare och senare. Jag hade väldigt svårt att få dygnet att sluta rotera.

Har de problemen idag och bad att få tillbaka sömnmedicinen. Men de påstår att jag inte haft den medicinen tidigare fast det måste finnas i pappren. Det är ingen ordning på den kliniken. Jag skrev att det inte var mitt fel att de hade dålig ordning!
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in