Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav reridev819 » 2020-08-01 23:02:32

Hänger det ihop med asperger?

https://youtu.be/uRMhS6oeehY?t=268

Eller är det bara dåligt självförtroende som kommer från sånt?
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Kylskåpsmamma/narcisistiska föräldrar

Inläggav Karamell » 2020-08-01 23:27:49

Delvis i mitt fall.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Flia » 2020-08-02 12:51:30

Det finns många som tycker deras autistiska föräldrar är narcissister.

Det beror dels på att autister ibland har svårt för det barn gör, med mycket störande ljud och ständigt sökande efter uppmärksamhet. Dels beror det på att en del autister inte förstår hur barn behöver bekräftelse.

Sen finns det ett drag hos en del autister att inte kunna förstå att andras behov och värld inte ser likadan ut som deras egen (min pappa var sån).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 12:55:50

reridev819 skrev:Hänger det ihop med asperger?

https://youtu.be/uRMhS6oeehY?t=268

Eller är det bara dåligt självförtroende som kommer från sånt?


Frågar du om kylskåpsmammor och autistiska mammor är samma sak, eller undrar du något helt annat?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 13:10:59

Allmänt finner jag det lite märkligt att vi i vår kultur lägger så mycket energi i att spekulera kring dels narcissister, dels psykopater. Det är som att vi vill ha en sort som är "de dåliga", "de onda". De som vi kan skylla saker på.

Vad han i videon beskriver tycker jag låter som dåligt självförtroende, ja. Vilket väl kan bero på att ha blivit konstigt behandlad av sina föräldrar, eller av nåt annat. (F.ö. har jag svårt att tåla hans manér. Hela snubben känns rätt överdriven.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Vildsvin » 2020-08-02 15:49:43

Marjatta skrev:Allmänt finner jag det lite märkligt att vi i vår kultur lägger så mycket energi i att spekulera kring dels narcissister, dels psykopater. Det är som att vi vill ha en sort som är "de dåliga", "de onda". De som vi kan skylla saker på.



Folk har sedan urminnes tider förknippat märkliga beteenden med att vara besatt av onda andar. Så det vore märkligt om vi idag slutade spekulera kring Djävulen.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 15:54:56

Vildsvin skrev:
Marjatta skrev:Allmänt finner jag det lite märkligt att vi i vår kultur lägger så mycket energi i att spekulera kring dels narcissister, dels psykopater. Det är som att vi vill ha en sort som är "de dåliga", "de onda". De som vi kan skylla saker på.


Folk har sedan urminnes tider förknippat märkliga beteenden med att vara besatt av onda andar. Så det vore märkligt om vi idag slutade spekulera kring Djävulen.


Ja, lite så. Det vi förr skulle ha förklarat med att någon är besatt av onda andar säger vi idag beror på att människan är narcissist eller psykopat.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 16:00:16

Jag tror nog att effekterna av att växa upp med föräldrar som inte riktigt klarar av att möta ens behov blir ungefär desamma som av att ha föräldrar som inte riktigt försöker. Dysfunktionell familj som dysfunktionell, liksom. Skälen kan variera men kanske spela mindre roll.

Det snubben i filmen beskriver av att ständigt ha känslan att uppmärksamhet är en bristvara så det gäller att sköta sig så man får tillräckligt av det, det känns igen från min familj. Tror inte att någon av mina föräldrar är narcissister. Däremot tror jag inte att jag är den enda aspiga i familjen, om vi säger så.

Jag tror att de "kylskåpsmammor" till autistiska barn som nån psykiater iakttog, varefter han skyllde barnens autism på mödrarna, var dels autistiska mammor som inte relaterade till sina barn riktigt på samma sätt som andra. Det gällde saker som att de inte spontant tog upp barnen i knät, med mera. Delvis kan det kanske också handla om mödrar som anpassat sig till vad de vet att deras autistiska barn önskar och tycker om. Autistiska föräldrar utan insikt i sina egenheter kan nog ibland bli ganska illa.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Vildsvin » 2020-08-02 17:02:41

Marjatta skrev:Jag tror att de "kylskåpsmammor" till autistiska barn som nån psykiater iakttog, varefter han skyllde barnens autism på mödrarna, var dels autistiska mammor som inte relaterade till sina barn riktigt på samma sätt som andra. Det gällde saker som att de inte spontant tog upp barnen i knät, med mera. Delvis kan det kanske också handla om mödrar som anpassat sig till vad de vet att deras autistiska barn önskar och tycker om. Autistiska föräldrar utan insikt i sina egenheter kan nog ibland bli ganska illa.

Bo Hejlskov har berättat om att biologiska förklaringar var tabu bland äldre kollegor. Att människor var födda olika var starkt förknippat med rasbiologin. Generationen forskare som var unga under andra världskriget och även generationen som föddes åren efteråt hade Förintelsen i minnet och vågade inte beröra detta.

"Kylskåpsmammor" blev därför en förklaring.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 17:07:47

Det är ju ett sätt att uttrycka det. Det fanns också en stark tro på människans formbarhet, under 60- och 70-talet. Allt var uppväxt och miljö. Nackdelen då att förklaringen till allt hos barnen, schizofreni autism och mycket annat, skulle ligga hos deras mödrar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav RapeRegs » 2020-08-02 17:15:26

Som jag påpekade i en annan tråd kommer kylskåpsmamma-skapar-autism främst från från Leo Kanner

Se inlägg http://www.aspergerforum.se/post1606485.html#p1606485
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Vildsvin » 2020-08-02 18:02:45

Ja Kanner pratade om kyliga föräldrar. Men han sa inte att det var orsaken till barnens beteende.

In his paper, Kanner also described the parents of these children and their behavioral traits. He wrote that, overall, the parents seemed perfectionistic and preoccupied with abstractions, rather than showing a genuine interest in people.

Kanner addressed the question this observation raises: Are parents in some way to blame for their child's condition? On the contrary, he wrote: "The children's aloneness from the very beginning of life" suggests that parents' behavior is not a causative factor. He went on to state that scientists must assume "that these children have come into the world with the innate inability to form the usual, biologically provided affective contact with people."

Kanner published his paper at a time when support for eugenic genetic engineering as a way to improve society was prevalent among scientists, making the diagnosis of an innate condition a serious matter. This was a time in the U.S. when sterilization of people with intellectual disability was legal. Moreover, in 1942, Foster Kennedy, a prominent neurologist from New York, proposed a "mercy death" for children with severe intellectual disability.

Kanner publicly opposed Kennedy and offered a spirited defense for those with severe, innate developmental disorders. He insisted that all lives matter and that "we should extend the democratic ideal" to these individuals because much could be learned by studying their unique qualities.

Bruno Bettelheim var den som populariserade uppfattningen att kylskåpsmödrar orsakade autism hos barnen.

Unlike Kanner, Bruno Bettelheim, who then directed the University of Chicago's Sonia Shankman Orthogenic School for emotionally disturbed children, although he was an art historian by training, believed that autism wasn't innate, but rather the result of maternal aloofness. The press and Bettelheim popularized the idea of a parent who displayed such emotional detachment as a 'refrigerator mother.' Research at this time had shown that an extreme lack of social stimulation and emotional deprivation could severely affect development, which lent itself to the blame-the-parent 'theory' of autism.

But Kanner saw through this idea. His subsequent research on children with autism showed there was no evidence for parental "mistreatment, overt rejection, or abandonment" as a factor in a child's having autism. In addition, Kanner had long fought against psychoanalytic theories that blame mothers. Even before he published his seminal description of autism, he expressed this view in his widely read 1941 book, "In Defense of Mothers: How to Bring Up Children in Spite of the More Zealous Psychologists."

https://www.medpagetoday.com/neurology/autism/57565
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav RapeRegs » 2020-08-02 18:26:45

Vildsvin skrev:Ja Kanner pratade om kyliga föräldrar. Men han sa inte att det var orsaken till barnens beteende.


Jo, det sa han. 1949 påstod han t.ex. i en artikel att autism kan vara resultatet av "a genuine lack of maternal warmth".

Han gick sedan vidare och sa att autismen verkade vara en copingstrategi.

"Their withdrawal seems to be an act of turning away from such a situation to seek comfort in solitude"

Det var också i den okända artikeln från 1949 som liknelsen med kylskåp dök upp.

"They were left neatly in refrigerators which did not defrost."

Jag vet att det finns människor som i efterhand försöker skönmåla fucktards som Hans Asperger och Leo Kanner.

Men jag säger NEJ TACK till historierevisionism!
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Kentarou » 2020-08-06 10:17:36

RapeRegs skrev:
Vildsvin skrev:Ja Kanner pratade om kyliga föräldrar. Men han sa inte att det var orsaken till barnens beteende.


Jo, det sa han. 1949 påstod han t.ex. i en artikel att autism kan vara resultatet av "a genuine lack of maternal warmth".

Han gick sedan vidare och sa att autismen verkade vara en copingstrategi.

"Their withdrawal seems to be an act of turning away from such a situation to seek comfort in solitude"

Det var också i den okända artikeln från 1949 som liknelsen med kylskåp dök upp.

"They were left neatly in refrigerators which did not defrost."

Jag vet att det finns människor som i efterhand försöker skönmåla fucktards som Hans Asperger och Leo Kanner.

Men jag säger NEJ TACK till historierevisionism!


Jag har aldrig förstått varför personer är emot revisionism. Jag fick höra det ordet i min skolning och om jag minns rätt så handlar det mest om att tolka datan på nya sätt.

Sedan har det ordet blivit övertaget av nynazister men det är en annan historia.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav RapeRegs » 2020-08-12 3:18:52

Kentarou skrev:Jag har aldrig förstått varför personer är emot revisionism. Jag fick höra det ordet i min skolning och om jag minns rätt så handlar det mest om att tolka datan på nya sätt.


Historierevisionism är avvikelse från vedertagna uppfattningar inom historisk forskning och inget annat.

Du kan slå upp ordet i Nationalencyklopedin.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav atoms » 2020-08-12 3:37:16

Marjatta skrev:Jag tror att de "kylskåpsmammor" till autistiska barn som nån psykiater iakttog, varefter han skyllde barnens autism på mödrarna, var dels autistiska mammor som inte relaterade till sina barn riktigt på samma sätt som andra. Det gällde saker som att de inte spontant tog upp barnen i knät, med mera. Delvis kan det kanske också handla om mödrar som anpassat sig till vad de vet att deras autistiska barn önskar och tycker om. Autistiska föräldrar utan insikt i sina egenheter kan nog ibland bli ganska illa.


Det ser ut som en logisk förklaring.

In a 2016 paper entitled "Correcting the Record: Leo Kanner and Autism," Drs. James Harris and Joseph Piven maintain that Kanner did not go through a middle period in which he blamed parents.

Instead, Kanner was describing characteristics of the parents which would later be viewed as part of the broader autism phenotype. For example, in a 1956 paper Kanner and a co-author wrote, "If one considers the personalities of the parents who have been described as successfully autistic, the possibility suggests itself that they may represent milder manifestations and that the children show the full emergence of the latent structure."

In addition, the early 1940s was still a period when eugenics was held in respect, and in the United States, sterilization of people with intellectual disability was legal.

Furthermore, this was a period in which psychoanalysis with its emphasis on early life experiences was the dominant view among the clinical and scientific establishment.

In addition, if autism was in fact caused by negative parenting, that would seem to offer more hope for treatment of the child and/or family.


https://en.wikipedia.org/wiki/Refrigera ... her_theory
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav Kentarou » 2020-08-12 21:44:55

RapeRegs skrev:
Kentarou skrev:Jag har aldrig förstått varför personer är emot revisionism. Jag fick höra det ordet i min skolning och om jag minns rätt så handlar det mest om att tolka datan på nya sätt.


Historierevisionism är avvikelse från vedertagna uppfattningar inom historisk forskning och inget annat.

Du kan slå upp ordet i Nationalencyklopedin.


Nej det kan jag inte för att jag inte har den boken. Jag ser inte något problem att historiker inte följer den ortodoxa linjen. Vad historikerna anser om Kanner vet jag inte.

Vildsvin har rätt att det var personer från USA som blev steriliserade för att förbättra befolkningen.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kylskåpsmamma - narcissistiska föräldrar

Inläggav RapeRegs » 2020-08-13 12:08:50

Kentarou skrev:Nej det kan jag inte för att jag inte har den boken. Jag ser inte något problem att historiker inte följer den ortodoxa linjen. Vad historikerna anser om Kanner vet jag inte.


Historierevisionism betyder avvikelse från vedertagna uppfattningar inom historisk forskning

Det innebär att man för en uppfattning i strid mot gällande forskningskonsensus.

Exempel på sådana utsagor är

"Jorden är bara 4000 år gammal"

"Judeutrotningen har inte ägt rum"

"Kanner har aldrig jämfört föräldrar till autistiska barn med kylskåp"

"Hans Asperger var inte ett clusterfuck"

I fallet med Kanner är det bara att läsa Kanners egen artikel från 1949 för att se att den som påstår sådana dumheter har helt jävla fel.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in