Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM och ICD)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM och ICD)

Inläggav Puzzle » 2015-03-13 20:14:05

Liten grej jag funderat på. Som en del säkert redan vet så har ju diagnosen Aspergers syndrom försvunnit ur den senaste DSM-manualen som används i Usa men när det väl kommer till Sverige vad riktigt innebär det då?

Kommer dom som redan har Asperger fortsätta ha det "tills man dör" eller kommer det skrivas om i journalen att man har autismspektrumstörning istället?

Moderator: Kompletterade rubriken.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav Cellardoor » 2015-03-13 21:04:04

Läkare kan inte gå tillbaka och ändra i journaler hur som helst. (Jag anmälde att dom hade skrivit fel om en rätt stor grej i min journal, det enda dom kunde göra var att posta en "rättning" senare i journalen för dom fick inte ändra "originalinlägget".)

Jag gissar att det beror på hur mycket hjälp och kontakt med psykvården man har på grund av sin aspergers. Har man mycket kontakt med psykvården så kommer psykvården antagligen börja använda ordet autismspektrumstörning istället när dom beskriver en i sina journalanteckningar, har man ingen eller väldigt lite kontakt med vården så kommer ju bara dom gamla journalposterna finnas kvar "tills man dör".
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav River » 2015-03-13 21:27:09

Ja, det som hender er vel at langt færre renner dørene ned for å bli utredet for utvannet autisme.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav Neutrino » 2015-03-13 21:50:53

Jag frågade psykologen som utredde mig om det när hon berättade för mig att jag har asperger. Hon svarade då att diagnosen så småningom "automatiskt kommer att ändras till autismspektrumtillstånd". Huruvida det stämmer överallt och exakt vad det innebär vet jag ej men det var vad hon sa i alla fall.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav HGJ » 2015-03-13 22:36:12

Puzzle skrev:Liten grej jag funderat på. Som en del säkert redan vet så har ju diagnosen Aspergers syndrom försvunnit ur den senaste DSM-manualen som används i Usa men när det väl kommer till Sverige vad riktigt innebär det då?

Kommer dom som redan har Asperger fortsätta ha det "tills man dör" eller kommer det skrivas om i journalen att man har autismspektrumstörning istället?

http://www.aspergerforum.se/post1026013.html#p1026013
HGJ
 
Inlägg: 5309
Anslöt: 2007-06-02

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav Puzzle » 2015-03-13 23:01:09



Ah, tack för länken. Jag tyckte att jag sökte innan men av någon anledning så kom det inte upp något om man söker på DSM-5.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav River » 2015-03-13 23:07:27

River skrev:Ja, det som hender er vel at langt færre renner dørene ned for å bli utredet for utvannet autisme.

Ja, lettere autisme da, som samtidig er populært. Ble litt dumt egentlig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav Tiblan » 2015-03-14 7:30:08

Neutrino skrev:Jag frågade psykologen som utredde mig om det när hon berättade för mig att jag har asperger. Hon svarade då att diagnosen så småningom "automatiskt kommer att ändras till autismspektrumtillstånd". Huruvida det stämmer överallt och exakt vad det innebär vet jag ej men det var vad hon sa i alla fall.


Automatiskt i min värld innebär att när alla som en gång fått diagnosen Aspergers har dött då heter det något annat kanske. Men vem vet, i DSM-6 som säkerligen kommer en dag kanske diagnosen kommer tillbaka :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav slackern » 2017-01-23 18:24:33

Själv har jag AST enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10 enligt min utredning, i journalen och intyg skriver dom endast ut koden enligt ICD-10 i och med att det är lag på det inom hela EU.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav sussi83 » 2017-01-23 19:17:22

Påfund för besparingar... :-)063
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav slackern » 2017-01-23 19:49:12

Hur menar du? Eller var du sarkastisk?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav sussi83 » 2017-01-23 23:26:14

slackern skrev:Hur menar du? Eller var du sarkastisk?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Nej ingen sarkasm...
Tänker mer att man vill vidga begreppen för att förstora tolkningsutrymmet, idag (och ja man ska ha ett behov också) har en person med as tillgång till insatser bl.a. enl LSS. Genom att mixa alla autimtillstånd och lämna bedömningen åt några få är det lättare att dra in på insatser. Detta är såklart spekulationer då. Risken kan alltså finnas att man börjar jämföra äpplen och päron, helt olika tillstånd som kanske inte alltid är jämförbara. Bilden kan ju då med tiden förskjuta As diagnosen till en "autism-light" version när det i praktiken kan vara de små skillnaderna som ställer till problem för en individ.
"Alla ska ju vara med i laget Sverige..."
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav kiddie » 2017-01-24 23:16:46

Knäppaste är ju att alla redan bestämt sig för att aspergers kommer försvinna ur ICD. Men det har hänt innan att de faktiskt INTE följt DSM. Vad händer med hela omställningen om de nu behåller aspergers mot all förmodan? Då skulle jag skratta faktiskt, eftersom de redan har börjat kalla aspergare för autismspektrum nivå 1 eller vafan det nu är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav honeypie81 » 2017-01-24 23:27:39

Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Aspbergers är inget att skämmas för! Keep calm and be an aspie! :D
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav slackern » 2017-01-24 23:35:44

kiddie skrev:Knäppaste är ju att alla redan bestämt sig för att aspergers kommer försvinna ur ICD. Men det har hänt innan att de faktiskt INTE följt DSM. Vad händer med hela omställningen om de nu behåller aspergers mot all förmodan? Då skulle jag skratta faktiskt, eftersom de redan har börjat kalla aspergare för autismspektrum nivå 1 eller vafan det nu är.


Det var faktiskt ICD som började använda diagnosen AS och DSM hakade på något år senare.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav slackern » 2017-01-24 23:36:57

honeypie81 skrev:Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Aspbergers är inget att skämmas för! Keep calm and be an aspie! :D


Nivå1 är det den grövsta formen? Glömmer alltid bort det där men det står i mina papper någonstans.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav ankhh » 2017-01-24 23:56:16

slackern skrev:
honeypie81 skrev:Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Aspbergers är inget att skämmas för! Keep calm and be an aspie! :D


Nivå1 är det den grövsta formen? Glömmer alltid bort det där men det står i mina papper någonstans.

Tvärtom. Nivå 1 är den mildaste (kräver minst stöd), nivå 3 den... allvarligaste (? inte säker på vad man ska använda för ord här).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)

Inläggav slackern » 2017-01-25 0:03:52

ankhat skrev:
slackern skrev:
honeypie81 skrev:Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Aspbergers är inget att skämmas för! Keep calm and be an aspie! :D


Nivå1 är det den grövsta formen? Glömmer alltid bort det där men det står i mina papper någonstans.

Tvärtom. Nivå 1 är den mildaste (kräver minst stöd), nivå 3 den... allvarligaste (? inte säker på vad man ska använda för ord här).


OK tack för klargörandet. Vet aldrig om jag kommer att lära mig det vilket jag borde i och med att jag är diagnostiserad med AST nivå 1. :)

Jag vet inte heller vilket ord som är bäst att använda för nivå 3.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in