Sida 1 av 1

Har du Tony Attwoods bok?

InläggPostat: 2010-05-01 15:04:46
av pH
Finns det någon här som äger (eller för närvarande är i besittning av) Tony Attwoods "The Complete Guide to Asperger's Syndrome"?

Jag skulle vilja ha en referens därifrån, men är för splittrad och glömsk för att lyckas komma ihåg att titta efter den när jag är i närheten av bokhandel eller bibliotek.

Referensen skall finnas i referenslistan och är något i stil med:
Tantam, Evered & Herzor, 1990
Stavningen kan vara något annorlunda, det är taget ur minnet, men årtalet är rätt.

Jag skulle vilja veta titeln på verket och var det publicerats (tidskrift eller bok). Det handlar om forskning på kopplingen mellan AS och överrörlighet/mjuka leder eller något liknande.

Om någon har boken och skulle kunna tänka sig att titta efter och skriva här eller i ett PM skulle jag bli mycket tacksam.

InläggPostat: 2010-05-01 15:15:54
av barracuber
Har du prövat att googla?

InläggPostat: 2010-05-01 15:31:02
av Inger
Hittade mycket intressant om hypermobility syndrome men inte med exakt de författarna.

InläggPostat: 2010-05-01 16:16:45
av Snowflake
Asperger's Syndrome and ligamentous laxity - Journal of the American Academy for Child and Adolescent Psychiatry 29, 892-896

InläggPostat: 2010-05-01 16:28:11
av pH
Snowflake; MegasuperdunderTACK!

Jag hade googlat, men inte fått några klockrena träffar. Liksom Inger hittade jag en hel del av intresse, men det mesta av karaktären hörsägen eller personlig erfarenhet eller förmodanden och mycket lite med faktisk vetenskaplig ansats. Dessutom var jag mycket nyfiken på att kunna hitta och kolla upp just den här specifika referensen.

InläggPostat: 2010-05-01 16:33:29
av Snowflake
Absolut, varsågod
Jag tycker om när mina böcker kommer till användning :) En dag ska jag se till att läsa den med 8)

InläggPostat: 2010-05-01 16:48:30
av pH
Det är en bra bok på så sätt att man inte behöver läsa den kronologiskt om man inte vill. Man kan läsa det avsnitt man för närvarande är nyfiken på, de är relativt fristående. Varje kapitel har dessutom en relativt omfattande och välstrukturerad sammanfattning i slutet, om man inte vill/orkar ta sig igenom hela kapitlet.

Nu skall jag bara komma över irritationen att jag inte kunde få tag på den omedelbart, trots att jag nu har referensen och besitter så fina åtkomstmöjligheter. Min informationslangare har den helt enkelt bara i pappersform :(

InläggPostat: 2010-05-01 17:20:44
av Snowflake
Artikeln finns i EBSCOs databas (och kanske fler), har du ett lånekort och beroende på vart du bor så kanske ditt bibliotek ger tillgång dit via sin hemsida

Edit: Never mind, såg fel, hittar den inte heller online =/