Hur kan man lära sig sociala färdigheter?
Postat: 2018-03-31 10:45:27
Jag har brottats med att vara social. Det är verkligen svårt. Om jag har en bestämd uppgift så är det inga problem, då följer jag uppgiften till punkt och pricka. Om någon ger mig tvetydiga instruktioner blir det svårt för mig att förstå vad syftet är.
Vad som sker i sociala är att det inte finns något bestämt ämne och inte heller ges vägledning hur problemet ska lösas eller vad som ska uppnås genom det sociala; därför är det sociala mycket svårt för mig och kan endast eftersträva en konfliktfri diskussion genom att vara saklig och logisk, om känslomässiga uttryck och värdering ska tas med blir diskussionen oerhört svår för mig. Hur ska jag förstå känslorna som den andra ger uttryck för och hur känner jag inför just detta? Det väcker huvudbry och tankarna blir oregerliga.
Jag kom över en artikel om hur vi med AS kan lära oss sociala färdigheter, http://www.improveyoursocialskills.com/ ... -aspergers
Bakgrund artikeln
Jag har hittintills använt mig av minnet för att hantera och manövrera andra i det sociala samspelet. När resultatet avviker från föregående har jag försökt att skapa en ny kategori för personen.
Författaren till artikeln tycker att vi ska förstå de bakomliggande skälen till det sociala men det förutsätter att vi kan upptäcka vissa utgångspunkter.
Varför det inte hjälper att memorisera för att hantera det sociala
Just okända personer och grupp dynamik är mycket komplext, det finns alltför många okända variabler att ta hänsyn till. Min enda lösning är att bli passiv och iaktta. Hur gör ni?
Lära sig för att förstå det sociala
Även denna metoden kräver memorisering, ett visst underlag krävs för att hantera och manövrera det sociala. Vad andra personer tänker och förväntar sig, kräver information från denne. Alltså förstå vilka behov och krav personen har, genom att strategiskt undersöka personen.
En punktlista som stöd
Att avgöra i) är den enklaste eftersom vi kan tillämpa iii). Men desto längre konversation fortskrider desto svårare blir det eftersom det ställer krav på iv). Hur ska jag kunna "feel"?
Min metod är helt enkelt ii) och vara passiv. Försöka att avgränsa ämnet vid diskussionen, men det är svårt med känsloargument eller känslopåståenden i en diskussion. Men framförallt är det svåraste iv) "feel" som utgör en principiell grund för artikelförfattarens metod.
Problemet är just att det inte finns någon möjlighet att man kan, "deduce what you should be doing in that situation" eftersom det förutsätter kunskap och förståelse för den andras känslor. Enbart mycket uppenbara saker kan iakttas och bekräftas men inte nyanserna som ryms inom varje känsla.
Praktisk tillämpning av metoden
Så det krävs någon god vän att bekräfta iakttagelserna. Alltså kommer vi inte självständigt kunna upptäcka allt. Låt oss säga att mina briser i detta är större än era. Då hoppas jag att ni har nytta av artikeln.
Vad som sker i sociala är att det inte finns något bestämt ämne och inte heller ges vägledning hur problemet ska lösas eller vad som ska uppnås genom det sociala; därför är det sociala mycket svårt för mig och kan endast eftersträva en konfliktfri diskussion genom att vara saklig och logisk, om känslomässiga uttryck och värdering ska tas med blir diskussionen oerhört svår för mig. Hur ska jag förstå känslorna som den andra ger uttryck för och hur känner jag inför just detta? Det väcker huvudbry och tankarna blir oregerliga.
Jag kom över en artikel om hur vi med AS kan lära oss sociala färdigheter, http://www.improveyoursocialskills.com/ ... -aspergers
Bakgrund artikeln
I wrote this blog post to share the most important rule I learned for learning social skills with Asperger's syndrome. I've addressed this post to readers who have Asperger's themselves, but these tips can just as easily be used to help a loved one who has Asperger's.
The most important rule I've discovered is this: Learn social skills by understanding the reasons behind social situations, not through rote memorization.
Jag har hittintills använt mig av minnet för att hantera och manövrera andra i det sociala samspelet. När resultatet avviker från föregående har jag försökt att skapa en ny kategori för personen.
Författaren till artikeln tycker att vi ska förstå de bakomliggande skälen till det sociala men det förutsätter att vi kan upptäcka vissa utgångspunkter.
Varför det inte hjälper att memorisera för att hantera det sociala
The most natural way that people with Asperger's learn social skills is through rote memorization. We learn a specific response that works for a specific situation, and so when that situation occurs, we deploy that response.
For instance, we learn through trial and error that if someone tells us their name, we should tell them our name in return or they will be upset. Easy enough.
But if the situation changes, our memorized response doesn't help us. Let's say Bob introduces Joe to us. Do we tell Joe our name, or is that Bob's job? We memorized what to do in one specific situation, but when the situation changes we are out of luck.
Of course, rote memorization is better than nothing. But there's a better way.
Just okända personer och grupp dynamik är mycket komplext, det finns alltför många okända variabler att ta hänsyn till. Min enda lösning är att bli passiv och iaktta. Hur gör ni?
Lära sig för att förstå det sociala
Instead of memorizing specific responses to specific situations, learn to understand the reasons behind a social situation. Train yourself to think through what other people expect from a situation, and ponder how you can help meet the expectations of others and make the interaction more positive.
Även denna metoden kräver memorisering, ett visst underlag krävs för att hantera och manövrera det sociala. Vad andra personer tänker och förväntar sig, kräver information från denne. Alltså förstå vilka behov och krav personen har, genom att strategiskt undersöka personen.
En punktlista som stöd
i) The sharing of relevant information about the people being introduced (for instance "Hi, I'm Dan, and I'm a friend of Bob’s)
ii) Giving everyone the chance to speak so they feel included.
iii) Creating a socially acceptable way to start a conversation from scratch
iv) Allows people to get a feel for each other before the conversation begins in earnest.
Att avgöra i) är den enklaste eftersom vi kan tillämpa iii). Men desto längre konversation fortskrider desto svårare blir det eftersom det ställer krav på iv). Hur ska jag kunna "feel"?
Min metod är helt enkelt ii) och vara passiv. Försöka att avgränsa ämnet vid diskussionen, men det är svårt med känsloargument eller känslopåståenden i en diskussion. Men framförallt är det svåraste iv) "feel" som utgör en principiell grund för artikelförfattarens metod.
This concept applies to all situation situations, not just introductions. When we learn the desired results that people expect from a social situation, we can choose responses that help achieve the desired results for that situation. All you need to do is take a moment to think through the reasons behind a situation, and you can deduce what you should be doing in that situation.
By learning to understand the reasons behind a situation, we can free ourselves from the massive list of rote responses, and have a much greater ability to handle whatever social situation we find ourselves in. It really is that simple, and it really is that powerful.
Problemet är just att det inte finns någon möjlighet att man kan, "deduce what you should be doing in that situation" eftersom det förutsätter kunskap och förståelse för den andras känslor. Enbart mycket uppenbara saker kan iakttas och bekräftas men inte nyanserna som ryms inom varje känsla.
Praktisk tillämpning av metoden
[b]First[/b], please realize that you will not be able to create a comprehensive list of every desired result that people expect from an interaction, especially at first. But you should be able to think up at least a few, and you can ask friends and family to help you uncover more. You will also naturally discover more desired results of a given social situation simply by observing people in that social situation. So as time goes by, your understanding of social situations will grow more and more.
Second, if you are still having trouble understanding this idea, there is a metaphor that might help. Picture a classroom. The desired result of the classroom is for students to learn. A teacher has two options for trying to achieve this result. He can either make a lengthy list of rules--no talking in class, no chewing gum, raise your hand if you have a question, etc. Or, he can teach the students to think "If I do this action, will it disrupt the other students from learning?"
The lengthy list of rules is similar to the rote memorization. The problem with it is that it's impossible to make a rule that forbids every negative thing a student might do, and it's also no fun for students to have to memorize a huge list. The better option is for students to understand that their goal is to be non-disruptive, so they can think for themselves, and realize when a potential action would disrupt the classroom.
Third, if you need another example of understanding the reasons behind an interaction, take a look at my guide on how to make conversation. I explain the reasons behind conversation, and show you how you can use those reasons to guide your responses.
Finally, remember that like everything, this is a skill that grows with practice. If you learn to understand the reasons, you will not magically become a social superstar. It will take time, practice, and hard work for you to learn social skills in this way.
But it will take considerably more time, practice and hard work if you learn through rote memorization, and you will have much less success overall. When you learn to understand the reasons behind social situations and train yourself to react accordingly, you will dramatically multiply the benefit you receive from studying social skills. And as you continue to study social skills and grow in your understanding of social situations, you will find yourself increasingly able to thrive in social situations and build the deep, intimate relationships that you deserve.
Så det krävs någon god vän att bekräfta iakttagelserna. Alltså kommer vi inte självständigt kunna upptäcka allt. Låt oss säga att mina briser i detta är större än era. Då hoppas jag att ni har nytta av artikeln.