Jag har haft matematik som specialintresse så länge jag kan minnas, och jag kom på femte plats i Sverigefinalen av Svenska Dagbladets matematiktävling för gymnasieelever 1979, så någon "medfött" dålig förmåga för matte tror jag inte att jag har.
Inger skrev:Hur mycket mer ljus ger en lampa som sparar 40% energi??
Att jämföra egergiåtgången mellan två lampor på det viset blir meningsfullt bara om båda lamporna ger lika mycket ljus. Men när reklammakare är inblandade kan man förstås aldrig veta säkert...
Lilla Gumman skrev:När används fakultet? Vad räknar man med då?
Det enklaste exemplet jag kan komma på är: "På hur många olika sätt kan man ställa 4 olika föremål i ordning?" Om vi kallar föremålen för a, b, c och d finns dessa möjligheter:
abcd abdc acbd acdb adbc adcb
bacd badc bcad bcda bdac bdca
cabd cadb cbad cbda cdab cdba
dabc dacb dbac dbca dcab dcba
Det visar sig att det finns 24 sätt, eller 4! sätt att ställa 4 föremål i ordning.
Lilla Gumman skrev:Men jag begriper inte varför man ska skriva 4! när man egentligen menar 24.
Man kan förstås skriva:
2 föremål kan ordnas på 2 sätt.
3 föremål kan ordnas på 6 sätt.
4 föremål kan ordnas på 24 sätt.
5 föremål kan ordnas på 120 sätt.
Problemet med det sättet att skriva är att det är svårt att se mönstret.
Men man kan istället skriva så här:
2 föremål kan ordnas på 2! sätt.
3 föremål kan ordnas på 3! sätt.
4 föremål kan ordnas på 4! sätt.
5 föremål kan ordnas på 5! sätt.
Då syns mönstret mycket tydligare.