IVO (Inspektionen för vård och omsorg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

IVO (Inspektionen för vård och omsorg)

Inläggav earlydayminer » 2016-04-27 5:24:27

Fick nyligen snabbare vård, en läkare som sade att denna är "Min" läkare (en stadig psykiater), hjälp med medicinering och läkaren jag önskade är numera "Min" läkare.

Jag anmälde psykiatrin till IVO, var skarp och tydlig, rationell och ifrågasättande hur de bemötte mig. Fick inga svar, inga samtal, inga kontakter och mitt liv raserade. En tidig morgon användes 4000 tecken med kritik, beställde min journal och fann att det inkommit synpunkter på vården och några veckor efteråt så fick jag som jag ville från början.

Jag "vann" med IVO mot psykiatrin. Skrev även lång "egen vårdbegäran" för somatiska problem och tydliggjorde att jag skriver två "egen vårdbegäran" för underlag vid eventuell utredning av deras bemötande. Nämnde IVO och jag fick tid omedelbart.

Så det finns hopp trots allt.

Moderator: Kompletterade rubriken för större tydlighet och sökbarhet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

IVO

Inläggav H2SO4 » 2016-04-27 11:07:53

Varför anser du att du har rätt att gå före i kön när det finns andra som mår dåligt och väntar länge?
Psykiatrin är åt helvete i många delar av landet men man behöver en upprustning på alla avseenden för alla patienter.
Senast redigerad av H2SO4 2016-04-27 11:09:54, redigerad totalt 1 gång.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

IVO

Inläggav slackern » 2016-04-27 11:09:38

H2SO4 skrev:Varför anser du att du har rätt att gå före i kön när det finns andra som mår dåligt och väntar länge?


Kanske han hävdat sin rätt att använda sig utav vårdgarantin? Det har även du rätt till då kommer du längre fram i kön och dom som inte utnyttjar den halkar efter.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

IVO

Inläggav johan88 » 2016-04-27 11:16:05

Var det alltså hotet om IVO snarare än anmälan som hjälpte?

Funderar själv på att blanda in IVO i mitt ärende.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

IVO

Inläggav kiddie » 2016-05-07 15:46:59

Jag behöver en spark därbak för att skriva till IVO eftersom psykiatrin höll på att döda mig i november. Men just nu har jag svårt att samla tankarna så det är ett problem. Annars brukar det mest vara att jag inte kommer igång och sedan blir det för sent, om jag ska göra liknande saker.

Bra att få lite inspiration att anmäla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

IVO

Inläggav earlydayminer » 2016-06-01 3:14:16

Precis. Hotet vann. Eftersom Psykiatrin ljugit till IVO så vidtogs inga åtgärder, men innan IVO fattade beslutet fick jag som jag ville, således kom psykiatrin undan åtgäder. Men på fredag ska jag till psykiatrin och fråga varför de ljög till IVO, de var strategiska att göra som jag bad om innan IVO:s beslut föll. Tyvärr är jag fel person att korsa vid denna tidpunkten i mitt liv och min dom mot dem kommer också falla.

Det är ingen fucking demokrati, jag tar mig rätten till att göra vad jag vill och tar konsekvenserna om det är värt det. Har man inget mod, kunnighet, styrka, skarpt tänkande och/eller kan tala ut när någon kör över en så gräver man sin egen grav och blir lämnad att dö. Men adrenalinet väckte mig och jag beslöt mig där och då, det är mitt liv. Mitt liv, min värld, min framtid och jag tar det jag behöver och ger allt när man förtjänat det.

I'm done hiding. Nu har jág mött så många med mina svårigheter som hävdar svårigheterna, som skriker ut hur orättvis världen är men beter sig lika fucked up mot alla människor som de hävdar ser förbi dem? Nej, nej, nej. Hyckleri är fucked i mina ögon.

You don't get to cry like a chump and treat people like shit and claim they have no right.


Pff..
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

IVO

Inläggav kiddie » 2016-06-01 13:15:05

De gör som de vill mot en. Eftersom de anser att vi inte är värda något.

Inbyggt i systemet att det ska vara OK att behandla människor förjävligt. Inte ens vid dödsfall reagerar folk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

IVO

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 15:39:01

Vad är IVO?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

IVO

Inläggav kiddie » 2016-06-10 15:44:56

Inspektionen för vård och omsorg.

Inspektionen äger tillsyn och kontroll över hälso- och sjukvården samt socialtjänsten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

IVO

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 15:51:19

Tack! :-)Happy

Aldrig hört talas om förut, är det nytt??
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

IVO

Inläggav kiddie » 2016-06-10 16:33:28

Svar ja. Systemet är 3 år gammalt bara.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

IVO

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 17:09:35

Tack!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

IVO

Inläggav Flinta » 2016-06-11 22:53:25

"Både ris och ros till klagomålsutredningen":
http://www.nsph.se/2016/06/02/bade-ris- ... redningen/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

IVO

Inläggav Neonland » 2016-06-12 13:17:20

Jag bestämde mig faktiskt för att anmäla "min" öppenpsykiatriska mottagning via IVO. Vad händer nu egentligen? Kommer min läkare få se och höra vad jag klagat på om henne? Eller sker detta anonymt?

Jag vet att det säkert står på hemsidan, men eftersom vi har personer här som nyttjat IVO så kanske man får lite mer direkta svar...
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

IVO

Inläggav Flinta » 2016-06-12 13:58:15

Ja din läkare kommer få ta del av den anmälan du skickat in till öppenvården. Troligen också verksamhetschefen. De ska yttra sig och komma med synpunkter på din anmälan om fel i vården. De skickar dessa till IVO som skriver ett förslag till beslut (avslag eller bifall) som skickas till dig och öppenvården (läkaren samt chefen). Nu kan du komma med synpunkter på förslaget till beslut och dessa skickar du till IVO som sedan skickar dessa vidare till läkaren samt chefen. Sedan tas ett beslut som du kan överklaga om du inte är nöjd. Besultet delges dig samt läkaren och chefen. Journalhandlingar brukar du behöva ge samtycke till att de begär. Dessa ska även skickas till dig när du får ditt förslag till beslut.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

IVO

Inläggav earlydayminer » 2016-08-29 15:49:47

Nu kommer jag dock kunna ta död på läkarens karriär då jag fråntogs concerta helt och hållet samt att xanoren sänktes med 1mg omedelbart - utan förvarning, ingen har informerat mig, finns ingen journalanteckning om det, alla drogtester = negativa och apotekspersonal, sjuksköterskan på psykiatrin m fl har alla hållit med om att han begått juridiskt brott.

Detta är en av två läkare jag skyddade i min anmälan till IVO.

Nu är han förrädaren. Där jag växte upp får sådana som hugger en i ryggen rejält med stryk, men nu ska jag köra över honom med kunskap. Jag kan neuroanatomi, biokemi och juridik. Dessutom har jag ansökt om Personligt Ombud som kommer kontakta mig denna veckan.

Skall kontakta vårdchefen och även kontakta SVT samt skicka mina historia och offentliggöra mina journalanteckningar om så behövs.

Jag ska slå hårt mot vården nu. För även om JAG inte får hjälp, så ska folk veta vilka de har att göra med och att vara ärlig och uppriktig fungerar inte med vården. Vi får inte våra rättigheter!

Och jag är fel jävla jävel att jävlas med.

Mitt liv har tagit en underbar vändning och jag är på väg tillbaka efter 2 år från helvetet ska ni veta, men i stunden av lyckan så gör läkaren jag beskyddade och hade full förtroende för något som sätter mitt liv i spel. Om jag får krampanfall när jag står i duschen p g a den plötsliga utsättningen av hela 1mg xanor BARA SÅ DÄR... Vem ska ta ansvaret om jag slår i bakhuvudet i toaletten och spräcker skallen?

:-)056

Jag har alltid sett upp till superhjältar som Superman och Batman av det skälet att inga sådana finns, men de har ideal. Hittills har jag varit som Superman och haft hans syn på rättvisa, men nu tar jag Batmans syn på rättvisan. Och den är...något annorlunda!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

IVO

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-29 15:57:35

Köra över med kunskap låter bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

IVO

Inläggav earlydayminer » 2016-08-29 16:05:50

KrigarSjäl skrev:Köra över med kunskap låter bra.


Javisst. No worries, lionheart! :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

IVO

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-29 16:11:50

Jo. En sak i taget, lugn omkring sig, konstruktiva lösningar på problem.

Läget annars?

Är det kaos eller har du hyfsad kontroll?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

IVO

Inläggav earlydayminer » 2016-08-29 21:32:51

KrigarSjäl skrev:Jo. En sak i taget, lugn omkring sig, konstruktiva lösningar på problem.

Läget annars?

Är det kaos eller har du hyfsad kontroll?


Definitivt.

Annars börjar det ordna upp sig och vreden har lagts åt sidan. Jag har ansökt om plats för att träna Muay Thai, och där råder det disciplin och respekt.

Kontrollerat kaos. :) Det är helt okej med mig, Krigarn. Uppskattar omtanken. Förmodar att du "grindar" på som en tank?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

IVO

Inläggav kiddie » 2016-08-29 22:34:07

earlydayminer skrev:Mitt liv har tagit en underbar vändning och jag är på väg tillbaka efter 2 år från helvetet ska ni veta, men i stunden av lyckan så gör läkaren jag beskyddade och hade full förtroende för något som sätter mitt liv i spel. Om jag får krampanfall när jag står i duschen p g a den plötsliga utsättningen av hela 1mg xanor BARA SÅ DÄR... Vem ska ta ansvaret om jag slår i bakhuvudet i toaletten och spräcker skallen?


Herregud! Min satte ut från 0.75 Xanor till noll från en dag till en annan efter 12 års dagligt bruk. Jag lyckades få medicinen tillbaka efter en vecka drygt men under den tiden tror jag att min hjärna råkade ut för ngt. Jag har tappat något i mitt tänkande men vet inte vad själv. Men så tuppade jag av med, inte kramp dock. På akuten uppmättes blodtryck på 2xx/125 med hög strokerisk.

Läkare som gör sådana saker borde arkebuseras. Men "min" läkare har inte fått minsta plump i protokollet trots stark tillrättavisning från akuten. Hon jobbar kvar som inhyrd läkare och de "måste" ha henne kvar för att det inte finns ngn annan eller nåt lika sjukt.

Man lägger sitt liv i händerna på dessa läkare och de spottar på ens liv.

Jag fattar inte hur jag skulle kunna förändra ngt med en anmälan eftersom alla anmälningar jag läst inom mitt landsting även där patienter dött av "misshandel" eller slarv har lämnats helt utan åtgärd. De får fortsätta på samma arbete utan en endaste tillrättavisning, än mindre en officiell åtgärd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

IVO

Inläggav kiddie » 2016-08-29 22:37:31

Att du skyddade någon som högg dig i ryggen, faan jävla svin. Kan du förstöra för den personen så gör det. Sådana ska inte ha en karriär inom vården. Försvinner de från vården räddar det människoliv!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

IVO (Inspektionen för vård och omsorg)

Inläggav earlydayminer » 2016-09-05 12:40:26

kiddie: Tack så mycket för att du delar med dig, ditt stöd och i övrigt håller jag med dig. Det är vansinnesdåd om du frågar mig.

Mitt personliga ombud kommer på torsdag.

Nu jävlar!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

IVO (Inspektionen för vård och omsorg)

Inläggav Bali » 2016-09-05 16:21:49

Lycka till!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in