Hur förklara i ansökan om sjukersättning
Postat: 2015-03-18 12:30:51
Hela sjukförsäkringssystemet är en stor tombola där det gäller att ha turen att råka hamna hos "rätt" läkare. Rätt handläggare osv.
De behandlande läkare man har kontakt med har ett gemensamt ansvar för att man får den hjälp man behöver. Det är ingen som har det personliga ansvaret.
Det betyder att man måste hitta en läkare som är villig att göra mer än vad de måste göra....... Och dessa får mer och mer att göra och hinner/ orkar inte med.
Men för att problemet ska bli synligt måste man hamna i en situation liknande din.
Du skulle kunna vända dig till Patient nämnden, men de kommer troligen svara att ingen gjort något fel. Vilket ju är fallet eftersom det inte finns någon som är ansvarig..... Moment 22.... Numera kanske de har något tips??
Man kan följa spåret, dit man blir hänvisad. När man sedan har gått varvet runt få hjälp av t.ex. kuratorn på hab att ta diskussionen med VC och psyk.
Om du orkar kan du ta kontakt med någon journalist för att se om det kan ge något. Kan i alla fall vara ett sätt att bli av med frustrationen. Skicka ett mejl till någon ansvarig landstingspolitiker och fråga hur de tycker att du ska bete dig.
Du är tyvärr långt ifrån ensam, men innan man hamnar i den här typen av situationer så trodde, i alla fall jag, att det var sådant som inte kunde hända...
Så plötsligt så sitter man där i sin egen lilla Kafka bubbla...
Eftersom det inte finns någon generell lösning finns det inga generella svar. Det är bara att leta vidare i sjukförsäkringsdjungeln och hoppas på bättre tur på nästa ställe. Bra tror jag det kan vara om du får hjälp av t.ex. kuratorn på hab för att hitta rätt.
Psyk bör ju också ha en kurator som du kan kontakta och fråga hur du ska bete dig för att få till en lösning.
De behandlande läkare man har kontakt med har ett gemensamt ansvar för att man får den hjälp man behöver. Det är ingen som har det personliga ansvaret.
Det betyder att man måste hitta en läkare som är villig att göra mer än vad de måste göra....... Och dessa får mer och mer att göra och hinner/ orkar inte med.
Men för att problemet ska bli synligt måste man hamna i en situation liknande din.
Du skulle kunna vända dig till Patient nämnden, men de kommer troligen svara att ingen gjort något fel. Vilket ju är fallet eftersom det inte finns någon som är ansvarig..... Moment 22.... Numera kanske de har något tips??
Man kan följa spåret, dit man blir hänvisad. När man sedan har gått varvet runt få hjälp av t.ex. kuratorn på hab att ta diskussionen med VC och psyk.
Om du orkar kan du ta kontakt med någon journalist för att se om det kan ge något. Kan i alla fall vara ett sätt att bli av med frustrationen. Skicka ett mejl till någon ansvarig landstingspolitiker och fråga hur de tycker att du ska bete dig.
Du är tyvärr långt ifrån ensam, men innan man hamnar i den här typen av situationer så trodde, i alla fall jag, att det var sådant som inte kunde hända...
Så plötsligt så sitter man där i sin egen lilla Kafka bubbla...
Eftersom det inte finns någon generell lösning finns det inga generella svar. Det är bara att leta vidare i sjukförsäkringsdjungeln och hoppas på bättre tur på nästa ställe. Bra tror jag det kan vara om du får hjälp av t.ex. kuratorn på hab för att hitta rätt.
Psyk bör ju också ha en kurator som du kan kontakta och fråga hur du ska bete dig för att få till en lösning.