Sida 2 av 2

Exekutiva funktioner - Tolkning, din relation till det?

InläggPostat: 2018-10-16 2:01:51
av kiddie
Freedrone skrev:Och det är alltså ett visst ställe du skall till för en sak som endast kan göras där? Inte att det är FPS-strid där man kan göra lite som man vill?


Precis. Spelar inte FPS eftersom jag blir åksjuk av det och därför aldrig utvecklat intresse för det. Men säg att jag spelar Mariokart och vägen svänger åt höger och helt plötsligt svänger jag vänster. Det är inte så att jag tar fel utan mer som "någon annan" tar över. Kanske är det en reaktion på överstimulans, vet inte.

Exekutiva funktioner - Tolkning, din relation till det?

InläggPostat: 2018-10-16 12:55:16
av Freedrone
kiddie skrev:
Freedrone skrev:Och det är alltså ett visst ställe du skall till för en sak som endast kan göras där? Inte att det är FPS-strid där man kan göra lite som man vill?


Precis. Spelar inte FPS eftersom jag blir åksjuk av det och därför aldrig utvecklat intresse för det. Men säg att jag spelar Mariokart och vägen svänger åt höger och helt plötsligt svänger jag vänster. Det är inte så att jag tar fel utan mer som "någon annan" tar över. Kanske är det en reaktion på överstimulans, vet inte.
Och även om du kör i ett mindre fönster? Flyg- och rymdsimulatorer då?

Personligen så hade jag mycket svårt för första Wolfenstein. Men System Shock 2 eller Fallout 3 och framåt där höjddimensionen utnyttjas på ett realistiskt sätt har jag aldrig haft problem med. Inte heller Mass Effect-trilogin eller Metroid Prime (där höjddimensionen utnyttjas rejält). X-Wing och TIE-Fighter hade jag lite problem med tills jag stängde av "rymdskrotet". Det visade sig att jag inte behövde det för att få en känsla av rörelse. 8)

Exekutiva funktioner - Tolkning, din relation till det?

InläggPostat: 2018-10-16 14:40:17
av kiddie
Freedrone skrev:Personligen så hade jag mycket svårt för första Wolfenstein. Men System Shock 2 eller Fallout 3 och framåt där höjddimensionen utnyttjas på ett realistiskt sätt har jag aldrig haft problem med. Inte heller Mass Effect-trilogin eller Metroid Prime (där höjddimensionen utnyttjas rejält). X-Wing och TIE-Fighter hade jag lite problem med tills jag stängde av "rymdskrotet". Det visade sig att jag inte behövde det för att få en känsla av rörelse. 8)


De FPS jag spelat var mer sådant man spelade förr, har inte spelat något riktigt modernt. Kanske det är annorlunda. Flygsimulator har jag bara spelat där man ser sitt plan och då är det inga problem. Inte heller problem med åksjuka och Mariokart där man ser sin bil men omgivningen ändå flyger vilt omkring. Så det är nog bara vid vissa typer av spel som det lurar min rörelsekänsla.

Fast hade en kompis som var ännu värre. I början av ett skräckspel bara så fick man gå i första person (sedan så såg man sig själv), när hon spelat den första biten var hon så åksjuk att hon fick gå och kräkas. :lol:

Exekutiva funktioner - Tolkning, din relation till det?

InläggPostat: 2018-10-16 16:02:29
av Freedrone
kiddie skrev:
Freedrone skrev:Personligen så hade jag mycket svårt för första Wolfenstein. Men System Shock 2 eller Fallout 3 och framåt där höjddimensionen utnyttjas på ett realistiskt sätt har jag aldrig haft problem med. Inte heller Mass Effect-trilogin eller Metroid Prime (där höjddimensionen utnyttjas rejält). X-Wing och TIE-Fighter hade jag lite problem med tills jag stängde av "rymdskrotet". Det visade sig att jag inte behövde det för att få en känsla av rörelse. 8)


De FPS jag spelat var mer sådant man spelade förr, har inte spelat något riktigt modernt. Kanske det är annorlunda. Flygsimulator har jag bara spelat där man ser sitt plan och då är det inga problem. Inte heller problem med åksjuka och Mariokart där man ser sin bil men omgivningen ändå flyger vilt omkring. Så det är nog bara vid vissa typer av spel som det lurar min rörelsekänsla.

Fast hade en kompis som var ännu värre. I början av ett skräckspel bara så fick man gå i första person (sedan så såg man sig själv), när hon spelat den första biten var hon så åksjuk att hon fick gå och kräkas. :lol:
Ja, Wolfenstein var tekniskt sett ett 2D-spel, vilket kan förklara varför jag tycker att det var så åksjukigt. DOOM var 2,5D (tänk dig ett knöggligt papper där två saker inte kan ha samma plats fast på olika höjd). Duke Nuk'em 3D fungerade väl ok.

Sedan så har avancerade flygsimulatorer en intressant sak som tror jag kan förhindra åksjuka, nämligen om att om man svänger för snabbt så blir det black- och redout.

Exekutiva funktioner - Tolkning, din relation till det?

InläggPostat: 2018-10-16 17:02:43
av kiddie
Det var Doom, Quake och Half Life som gällde på min tid. :-)008

Exekutiva funktioner - Tolkning, din relation till det?

InläggPostat: 2018-10-16 18:12:05
av antonius
kiddie skrev:Half Life


Mmmm, Half-Life, det är jag som egentligen är Dr Gordon Freeman... :-)002